4 320 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
JFB löser ut när strömmen bryts
Nu förutsätter jag att det är fyrledarmatnnig...?
Okej...elmätaren ska ha nolla, men eftersom det är fyrledarmatning som delas upp så ska den första mätaren få sin nolla från jordskenan, en jordfelsbrytare ser bara framåt sas, vet inget om hur den matas.
Elmätaren som sitter efter en jordfelsbrytare övervakas av sin jordfelsbrytare och ska således ha nolla från den nollskena som "ses" av den jordfelsbrytaren.
Jordskenan kan vara gemensam, jord är jord, jordfelsbrytaren ser inte jorden. Inkommande PEN ska sitta på jordskenan, liksom nollorna.
Uppdelningen från PEN till jord+nolla sker på jordskenan.
Okej...elmätaren ska ha nolla, men eftersom det är fyrledarmatning som delas upp så ska den första mätaren få sin nolla från jordskenan, en jordfelsbrytare ser bara framåt sas, vet inget om hur den matas.
Elmätaren som sitter efter en jordfelsbrytare övervakas av sin jordfelsbrytare och ska således ha nolla från den nollskena som "ses" av den jordfelsbrytaren.
Jordskenan kan vara gemensam, jord är jord, jordfelsbrytaren ser inte jorden. Inkommande PEN ska sitta på jordskenan, liksom nollorna.
Uppdelningen från PEN till jord+nolla sker på jordskenan.
Que?GK100 skrev:
En mätare EFTER en jfb ska väl ha sin nolla från tillhörande nollskena?? Annars blir det knas...
Rättning: Nu ser jag att BÅDA mätarna sitter före jfb...båda nollorna till mätarna till jordskenan, alltså.
Om fyrledarmatning innebär att det kommer fyra trådar från centralskåpet så stämmer det.Fotografen skrev:Nu förutsätter jag att det är fyrledarmatnnig...?
Fattar hur du menar med nollan till mätarna och det låter logiskt. Gissar att min elektriker gjorde en tankevurpa här. Bägge mätarna är ju kopplade till blå nolla. Om jag förstår dig rätt och om du kollar min skiss igen så borde väl bägge mätarna nollas med jord? Mätare två sitter under mätare ett men inte under JFB 1.
Yepp.robsan skrev:Om fyrledarmatning innebär att det kommer fyra trådar från centralskåpet så stämmer det.
Fattar hur du menar med nollan till mätarna och det låter logiskt. Gissar att min elektriker gjorde en tankevurpa här. Bägge mätarna är ju kopplade till blå nolla. Om jag förstår dig rätt och om du kollar min skiss igen så borde väl bägge mätarna nollas med jord? Mätare två sitter under mätare ett men inte under JFB 1.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
OK nu var det "bara" elmätare som ev. tagit stryk av den här felkopplingen. Men den här typen av "tankevurpa" har eldat upp ett antal hus i det här landet. Det är inte ett acceptabelt fel för en utbildad elektriker.
Skaffa en annan elektriker som hjälper dig, din kompis är livsfarlig.
Det som händer när något, kopplas in före jordfelsbrytaren, men genom "tankevurpa" får sin nolla inkopplad efter jordfelsbryataren. Är att när jfb bryter så får du en flytande nolla till det som kopplats in före jfb. Dvs den drivs fortfarande av faserna som inte brutits, men har fått sin förbindelse med nollan bruten av jfb.
Då kommer spänningen mellan fas och nolla i utrustningen att bli slumpartad mellan 0 och 400V. Är apparaten då avsedd för 230V så förstörs den i bästa fall, i sämre fall så eldar den upp huset.
Nu var det bara en elmätare som kopplats fel, men det kunde lika gärna varit något med stor strömförbrukning, och därmed stor brandrisk. Tveksamt om man kan lita på mätresultaten från mätarna efter en sådan här felkoppling.
Skaffa en annan elektriker som hjälper dig, din kompis är livsfarlig.
Det som händer när något, kopplas in före jordfelsbrytaren, men genom "tankevurpa" får sin nolla inkopplad efter jordfelsbryataren. Är att när jfb bryter så får du en flytande nolla till det som kopplats in före jfb. Dvs den drivs fortfarande av faserna som inte brutits, men har fått sin förbindelse med nollan bruten av jfb.
Då kommer spänningen mellan fas och nolla i utrustningen att bli slumpartad mellan 0 och 400V. Är apparaten då avsedd för 230V så förstörs den i bästa fall, i sämre fall så eldar den upp huset.
Nu var det bara en elmätare som kopplats fel, men det kunde lika gärna varit något med stor strömförbrukning, och därmed stor brandrisk. Tveksamt om man kan lita på mätresultaten från mätarna efter en sådan här felkoppling.
Det är varken en elinstallatör eller en stolt yrkesman under överinseende av behörig elinstallatör som gjort detta centralbygge. Punkt. Det finns så vitt jag kan se på den lilla bilden åtskilliga brister i utförandet. Vill du veta vilka? Fråga din "kompis".
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag hoppas att jag ser fel, men den vänstra jordefelsbrytaren ser inte ut att ha ngn nolla inkopplad överhuvudtaget.
Är de röda kabelskor? Eller ser jag bara fel?
Som jag har förstått så borde båda jord skenorna vara ihopkopplade. Är dessa det? Svårt att se på bilen....
BE han städa upp i centralen sen.... ser inte vackert ut....
Som jag har förstått så borde båda jord skenorna vara ihopkopplade. Är dessa det? Svårt att se på bilen....
BE han städa upp i centralen sen.... ser inte vackert ut....
Jag ser inte heller nåon nolla från JFB...hempularen skrev:
Frågan är om nollan var den som kopplade....
F´låt jag var tvungen....
Det är nu man säger, det klassiska... Gör om, gör rätt.....