Hej allihopa
Vi har en person, tidigare arbetat som elektriker, som dragit om hela mitt hus samt installerat JFB. Allt fungerar helt perfekt.
Nu har han dragit om föräldrarnas hus och elen kom igång enligt plan men när han testade JFB så slår den inte ut. Den fungerar om man trycker på testknappen. Men inte när han kopplar in sin maskin i uttag, maskinen fungerade dock hos mig så inte fel på den.
Han verkar inte veta vad felet kan vara och skulle fundera vidare under dagen. Jag vill passa på och fråga om någon här på forumet kan ge förslag på vad det skulle kunna bero på. Som sagt, han har gjort detta förr inkl på mitt hus utan problem. Centralen ser ut att vara kopplad exakt som den är hos mig.
Tacksam för era svar
Vi har en person, tidigare arbetat som elektriker, som dragit om hela mitt hus samt installerat JFB. Allt fungerar helt perfekt.
Nu har han dragit om föräldrarnas hus och elen kom igång enligt plan men när han testade JFB så slår den inte ut. Den fungerar om man trycker på testknappen. Men inte när han kopplar in sin maskin i uttag, maskinen fungerade dock hos mig så inte fel på den.
Han verkar inte veta vad felet kan vara och skulle fundera vidare under dagen. Jag vill passa på och fråga om någon här på forumet kan ge förslag på vad det skulle kunna bero på. Som sagt, han har gjort detta förr inkl på mitt hus utan problem. Centralen ser ut att vara kopplad exakt som den är hos mig.
Tacksam för era svar
Ja exakt. Den skapar felström i jorden som gör att den ska lösa.N Nyrostad skrev:
Så ut såhär om jag minns rätt: https://www.proffsmagasinet.se/mati...OSYTpF1vY8cnPWRxNfljyjBQ4-1eP7jwaAof8EALw_wcB
Har har gjort samma koppling som hos mig så förutsätter att han gjort det rätt. Om du menar nollan från centralen?useless skrev:
Tror inte han gjort någon kontinuitetsmätning. Är som sagt ingen elektriker själv dock så ser jag inte hur mycket man kan missa när man har 3 fk som går direkt mellan central och ett uttag utan att gå vidare.
Tack för ditt svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 095 inlägg
Jag skulle (tyvärr) säga att om denne f.d. elektriker inte klarar av att felsöka varför JFBn inte löser ut så har ni brutit mot skyldigheten i elsäkerhetslagen om att se till att arbete utförs av en person med tillräckliga kunskaper. Ni bör inte låta denna person greja mer med elinstallationen utan istället ta in just en kunnig person.
Jag skulle gissa på felaktig inkoppling av JFBn i centralen eller mätfel.
Jag är ju själv förvånad med tanke på att han gjorde samma jobb hos mig förra året. Med samma material dock med olika utfall. Har fotat i centralen och den ser identisk ut som min förutom märket på JFB då.Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle (tyvärr) säga att om denne f.d. elektriker inte klarar av att felsöka varför JFBn inte löser ut så har ni brutit mot skyldigheten i elsäkerhetslagen om att se till att arbete utförs av en person med tillräckliga kunskaper. Ni bör inte låta denna person greja mer med elinstallationen utan istället ta in just en kunnig person.
Jag skulle gissa på felaktig inkoppling av JFBn i centralen.
vilken testmojäng har han använt, har lagt märke till att en del billiga varianter spännande nog inte löser JFB när man trycker på knappen om fas och nolla ligger "fel" så om man vänder på den så löser JFB korrekt.
Typ den man kan/kunde köpa på Jula
Typ den man kan/kunde köpa på Jula
Vad innebär mätfel?Bo.Siltberg skrev:
Kommer förmodligen sluta så om han inte löser det efter nattens vila. Om jag hittar någon som ens kommer vilja lösa detta åt mig.
I centralen går PEN-skyddsplint-nolla-JFB-nolla-blåplint
Tack för svaret
Den fungerade i mitt hus så tror inte det är mojängenI ikeo skrev:
nåja eftersom man rent krasst kan byta plats på fas och nolla så kan du om du har outur få en del kontakter att lösa korrekt och en del inte, jag svor ve och förbannelse när jag höll på sist innna jag kom på vad som var fel.C Caponi skrev:
Om jag får det fenomenet igen skulle jag steg ett vända på testmojängen och prova igen och steg två använda en klassisk spänningsprovare som ju löser JFB när man använder dom.