Hej. Jag har ett hus från början av 50-talet med elcentral som har gemensam jord och nollskena. "Ett gammalt svart plåtmonster" som elektrikern kallade den. Med flera ledare under varje skruv osv som det brukar vara i dessa. All el i hela huset är genomgången med nya jordade vu m.m, och nu skulle det sitta fint med en JFB. En ny normcentral vore en väg, men jag gillar diazed-centralerna bättre. Det är också en kostnadsfråga. Eftersom vi än inte har hittat någon beg central som passar rent fysiskt undrar jag om man inte bara kan sätta en till skena ovanför den befintliga och bygga om huven lite? Det skulle ju spara mycket jobb och kabel och pengar. Finns det lämpliga skenor att köpa?
Det löser inte prblemet med gemensam skena. Det finns lösa skenor, bara den får plats i kapslingen.
Du kan alltid få plats med de skenor du behöver för PE och N oberoende av hur gammal kapsling du har. Är bara en fråga om materialkännedom och intresse hos elektrikern. De verkar ju inte så ofta intresserade av annat än nyförsäljning av sockrat material om man dömer av många trådar här.
Håller med dig om att det många gånger är onödigt och till och med dumt att byta ut Dz centraler.
Håller med dig om att det många gånger är onödigt och till och med dumt att byta ut Dz centraler.
Men jag har en förstklassig elektriker. Han har hållit ögonen öppna efter en bättre beg central, men den sitter inklämd mellan en vägg och mätaren så det är inte vad som helst som passar. Jag ska ta av locket och ta en bild så får vi se. Så här ser det ut med locket på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jord och nolla för de olika grupperna kan inte sitta på samma skena om det ska vara en JFB.Claesk skrev:
Och det var rätt vanligt på de där riktigt gamla centralerna att det satt på samma skena.
Dom hade en PEN-skena istället för en en PE + en N.
Oftast byter man väl ut dom g:a centralerna därför att dom med åren blivit för "små" och det ligger dubbla och tredubbla trådar på dom flesta anslutningarna. Vill man inte ha automatsäkringar kan man sätta en ny med gamla hederliga smältsäkringar men då blir det ju än dyrare.
Efter jordfelsbytera är det TN-S, gamla centraler har gemensam PEN-skena vilken måste delas/kompletteras påå något sätt.
Ja, "yngre" gamla centraler, 50-tal och framåt, har detta men inte äldre, där är det bara en skena.