Har satt upp en ny HC och en ny UC, hur ska jag koppla in UC så att JFB:n i HC inte löser när den i UC gör det? har dragit med en 5*2.5 EKK

Koppla in en 3-fassäkring innan JFB i HC. Där kopplar du din 5G2,5.

rakt in på huvudbrytaren alltså?

Ja, efter huvudbrytare eller så kan du ju bygla från JFB på inkommande sida. Se till att du plockar nollan från inkommande kabel också. Alltså den matande kabeln till centralen från din elleverantör.

EDIT: Men du måste säkra av din EKK 5G2,5 innan den går ut från HC.

Redigerat:
Håll fingrarna i styr och ring en elektriker säger jag. Det är en olaglig handling du håller på med som kan utsätta dig och andra för fara.

H
Ring en elektriker. Även " min" elektriker hade lite huvudbry då han kopplade in min JFB i en ny UC. Har även en JFB i HC. Tror att nollan inte skulle användas utan att allt gick på jorden mellan UC och HC, lite osäker men det kräver kunskap att kopplas 2 JFB eftervarandra. Han använde i varje fall bara 4 av trådarna.

Då har du PEN (jord och nolla i samma ledare). Då kopplar man PEN till jordskenan sen kopplar man en (blå) ledare ifrån den ner till JFB. Sen från utkommande från JFB till Nollskenan.

Nu berättade inte TS om han hade 4- eller 5-ledarsystem i sin HC.

H
tomtebloss skrev:
Då har du PEN (jord och nolla i samma ledare). Då kopplar man PEN till jordskenan sen kopplar man en (blå) ledare ifrån den ner till JFB. Sen från utkommande från JFB till Nollskenan.

Nu berättade inte TS om han hade 4- eller 5-ledarsystem i sin HC.
Jo så är det nog mellan UC och HC. Har inte alla 4 ledare in i huset 3 faser och en nolla? Enda skillnaden är väl om man har en JFB installerad då man delar jord och nollskenan, eller??

TS har en 5G2,5 och måste väl enligt regeln minst 10 mm2 på PEN använda alla trådarna och dra separata N och PE. Det är inget konstigt med det. I undercentralen kopplas gul-grön på skyddsjordskenan och nollan går in på JFB. Faserna går via en huvudbrytare in på JFB.

Är det femledare till huvudcentralen Så kopplar man nolltråden till inkommande nolla (före JFB), skyddsjord alltid till skyddsjordskenan.
Faserna via säkringar som tar ström före JFB.

Hokanp: Vad är det för area på kabeln mellan HC och UC, känns lite som om din elektriker inte har full koll på inkoppling av JFB.

Protte

H
Ptototypen: Det är en 5*2,5 men bara fyra är inkopplade. han har arbetat med el i 50 år så nog tror jag han kan detta. Det kanske är jag som förklarar tokigt. Vet dock att allt fungerar som det ska. Nu har jag bara 6*10 amp säkring i UC samt kopplat på 3 faser.

hokanp skrev:
Jo så är det nog mellan UC och HC. Har inte alla 4 ledare in i huset 3 faser och en nolla? Enda skillnaden är väl om man har en JFB installerad då man delar jord och nollskenan, eller??

Hittills så har det vanligaste varit TNC med gemensam nolla och skyddsjord men det kommer mer och mer att dra 5 ledare ända från transformatorn.

Någonstans så delar man upp PEN i separata ledare och det ska ske senast i elcentralen, det normala är att man har separata skenor för nollan och skyddsjorden med en bygel emellan för att enkelt kunna mäta fram jordfel.

Jordfelsbrytaren "delar" inte nollan från skyddjorden vid drift, av någon konstig anledning så bryter man nollan när JFB löser ut. Med JFB i tilläge är det i det närmaste noll ohm mellan skyddsjordskenan och nollskenan.

Har man klen kabel mellan HC och UC så får man dela upp skyddsjord och nolla i föregående elcentral men det påverkar inte inkopplingen av JFB i UC.

Protte

H
Är det så då att i min UC så kopplas nolla och jord ihop efter JFB som sedan går vidare till motsvarande efter JFB i HC??? har dålig koll på detta med jord och nolla i HC.

Nej, man får INTE koppla ihop nolla och skyddsjord när de en gång har delats.

I ditt fall borde det vara så att det delas i HC, dras med separata trådar till UC, Skyddsjord till skyddsjordskenan och nollan in i JFB och sedan till nollskenan och aldrig mötas igen (då löser JFB ut).

Vad som är före och efter i ditt inlägg är jag inte helt säker på, man räknar från matande sida.

Protte

hokanp skrev:
Ptototypen: Det är en 5*2,5 men bara fyra är inkopplade. han har arbetat med el i 50 år så nog tror jag han kan detta. Det kanske är jag som förklarar tokigt. Vet dock att allt fungerar som det ska. Nu har jag bara 6*10 amp säkring i UC samt kopplat på 3 faser.
Är bara fyra ledare använda är jobbet felaktigt utfört om det skett inom de senaste 15-åren. Det kanske är så att den som gjorde det led av sin 50-åriga erfarenhet eftersom det under största delen av hans aktiva tid utförts med 4-ledarsystem.

H
Ja börjar att bli lite fundersam...
Om man från UC går på med jorden/Nollan innan delningen i HC så borde vara rätt, eller. Vet att båda JFB funkar då JFB utlöser oberoende av varandra. Noteras bör att huset är byggt 1963

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.