Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Fick för mig att ts menade tidsfördröjning?
Det är bättre att använda de korrekta namnen, först och främst "selektivt jfb" eller möjligen "tidsfördröjd jfb" vilket iofs inte är ett helt riktigt namn, men däremot prickar exakt på hur den fungerar.

"Trög" är ett sämre namn då det associerar med säkringar och som då fungerar helt annorlunda.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Korttidsfördröjd är en vettig benämning på de som lägger sig strax under tillåtna tider med en fast fördröjning före utlösaren. Även de av typen stötströms-tåliga/okänsliga kan ge lite bidrag med JFB i serie men ingen av dessa är något att bygga på utan resultatet blir lotteri oavsett beroende på vad som händer vid de enskilda dragningarna.

Ska man se någon tendens är det nog tyvärr så att den som ligger före i ett större avsnitt tex centralen har så många slumpmässiga bidrag sett till summafelström att den oftare kommer lösa samtidigt eller först. TS är ju van vid centralbyte mm så det kan inte vara så besvärligt med extra JFB eller PSA.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
Du kan såklart göra något ingrepp i centralen för att uppnå selektivitet, alternativt nästinpå.

Annars är det ju frågan vad du söker.

Men du att fru sprutar vatten i uttaget?
Då får du skydda det, kanske placera det på andra sidan.

Det låter som du söker någon isolertransformator men jag har svårt att se hur problemet kan bli så stort som du beskriver.
 
För att säkerställa selektivitet mellan två jordfelsbrytare som är monterade i serie ska följande två fordringar vara uppfyllda:
a) bryttiden för den första jordfelsbrytaren ska vara längre än för den efterföljande, och
b) märkutlösningsströmmen för den första jordfelsbrytaren ska vara högre än för den efterföljande.
För jordfelsbrytare som uppfyller fordringarna i SS-EN 61008-1 och SS-EN 61009-1 ska märkutlösningsströmmen för den första jordfelsbrytaren vara åtminstone tre gånger större än för den efterföljande.
 
E
J Johan456 skrev:
För att säkerställa selektivitet mellan två jordfelsbrytare som är monterade i serie ska följande två fordringar vara uppfyllda:
a) bryttiden för den första jordfelsbrytaren ska vara längre än för den efterföljande, och
b) märkutlösningsströmmen för den första jordfelsbrytaren ska vara högre än för den efterföljande.
För jordfelsbrytare som uppfyller fordringarna i SS-EN 61008-1 och SS-EN 61009-1 ska märkutlösningsströmmen för den första jordfelsbrytaren vara åtminstone tre gånger större än för den efterföljande.
Sen finns även självåterställande modeller eller tillägg, det blir inte selektivt i dess rätta bemärkelse men en lätt blinkning vid smärre jordfel som är vanliga.

Vid rejäla jordfel behöver även proppar/dvärgbrytare ligga selektivt - ovanligt.
 
Jag tycker att rådet i # 5 är ett mycket bra råd. Det är ett enkelt och funktionssäkert ingrepp, precis som jag tänker göra hos min dotter om några dagar.
Allt enligt min ledstjärna KISS
 
  • Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tycker att rådet i # 5 är ett mycket bra råd. Det är ett enkelt och funktionssäkert ingrepp, precis som jag tänker göra hos min dotter om några dagar.
Allt enligt min ledstjärna KISS
Jo, förutsättningingen TS villa ha uppfylld i första inlägget blir nog svår.
T Thomas_Blekinge skrev:
men jag vill göra ingreppet så lite som möjligt.
 
Att knuffa apparaterna så att växthuset kan placeras utanför JFB är väl inte så jobbigt? Ett annat alternativ kan vara att byta TVn mot en som kör på 12v och låta den gå på ett batteri, så kan du även se på tv under strömavbrott!
 
E
S Svante Svenson skrev:
Att knuffa apparaterna så att växthuset kan placeras utanför JFB är väl inte så jobbigt? Ett annat alternativ kan vara att byta TVn mot en som kör på 12v och låta den gå på ett batteri, så kan du även se på tv under strömavbrott!
JFB ska det allt vara. Det kostar inte mycket i varken tid eller ansträngning att installera en separat, man kan fundera hur man vill dela upp grupperna först bara.
 
E El-Löken66 skrev:
JFB ska det allt vara. Det kostar inte mycket i varken tid eller ansträngning att installera en separat, man kan fundera hur man vill dela upp grupperna först bara.
Jag menade att växthuset då får en PSA :).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Tack för alla uppmuntrande svar. Vi kan sluta här.
Centralen är redan full så det finns ingen mer plats för vare sig PSA eller extra JFB. Meningen med en PSA är svårt för ,mig att förstå eftersom jag ju redan har dvärg och JFB så vad kan en PSA tillföra?
Nu blir det såhär: matningen till växthus kommer att gå via en allpolig säkerhetsbrytare (som finns i någon låda). Skulle JFB löser pga fel därute så kopplar jag bara bort växthuset. Och återgår till soffan.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Här får man lära sig av proffsen som bygger Sverige(y)
 
Tråd städad
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för alla uppmuntrande svar. Vi kan sluta här.
Centralen är redan full så det finns ingen mer plats för vare sig PSA eller extra JFB. Meningen med en PSA är svårt för ,mig att förstå eftersom jag ju redan har dvärg och JFB så vad kan en PSA tillföra?
Nu blir det såhär: matningen till växthus kommer att gå via en allpolig säkerhetsbrytare (som finns i någon låda). Skulle JFB löser pga fel därute så kopplar jag bara bort växthuset. Och återgår till soffan.
Tanken med en PSA (som är en jordfelsbrytare och säkring i ett) är att koppla den parallellt med nuvarande jordfelsbrytare. På så sätt kan inte ett jordfel i växthuset lösa ut existerande JFB och PSA ger växthuset motsvarande skydd. Detta ger den efterfrågade selektiviteten men det kräver jobb i centralen och eftersom det var fullt där även en liten extra kapsling att sätta brevid centralen
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
M Mats skrev:
Tanken med en PSA (som är en jordfelsbrytare och säkring i ett) är att koppla den parallellt med nuvarande jordfelsbrytare. På så sätt kan inte ett jordfel i växthuset lösa ut existerande JFB och PSA ger växthuset motsvarande skydd. Detta ger den efterfrågade selektiviteten men det kräver jobb i centralen och eftersom det var fullt där även en liten extra kapsling att sätta brevid centralen
Beroende på hur centralen ser ut kan det även vara ett bra alternativ att istället komplettera med en jfb till annars.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.