Nu har man klantat sig igen :(
Glömde tömma pumpen för bevattning inför vintern och nu har den frostsprängt.

Är det ens någon ide att försöka laga?
Vågar man starta för test eller är det bara dumt?

Turkos växelhus, rostig fjäder, verktyg, mekaniska delar, minstyrka utsliten, sladd, mörk bakgrund, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
Det är är bara skrota enligt mig.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ja det får nog bli en ny pump.

Krilleman
Hur är konditionen på allt annat?

Frysskador där med?

Krilleman Krilleman skrev:
Hur är konditionen på allt annat?

Frysskador där med?
Kan inte se något annat ytligt, det man ser är att delarna pressats isär så det spruckit. Gulmarkerat på bild (sprängskiss är inte exakt men liknar).
Explosionsmotor delar i sprängskiss med numrerade komponenter för identifiering eller montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började ta bort skruvarna och de gick trögt, de var lite böjda med skadade gängor.

Krilleman
Tryckströmbrytare?
Kopplingar?
Slangar?

Klarade sig allt det OK?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tryckströmbrytare?
Kopplingar?
Slangar?

Klarade sig allt det OK?
Jag tror det andra klarat sig.

Tryckströmbrytare sitter ganska långt upp så ev. frost borde inte tagit sig dit då den brukar tappa tryck (efter en tid) efter pumpen när den inte är igång. Men antar att jag inte vet säkert förrän jag testar.

Kopplingarna och slangar såg bra ut.

Mellanstycket och pumphus är 1500 i delar, ny pump kanske 1900...jag hade köpt en ny komplett pump, man vet aldrig hur skevt resten är.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
O Owe7 skrev:
Kan inte se något annat ytligt, det man ser är att delarna pressats isär så det spruckit. Gulmarkerat på bild (sprängskiss är inte exakt men liknar).
[bild]

Började ta bort skruvarna och de gick trögt, de var lite böjda med skadade gängor.
Är det någon som vet vad del 14 är?

Jag har en automatpump som har pajat. När jag trycker igång den så kommer ett svagt surrande från den.

Är det generalfel på motorn eller går det att rädda?

Har du provar att veva runt fläktvingen baki på motorn (om den är åtkomlig efter att någon fläktkåpa tagits bort), för att se om rotorn är låst. är den låst så är det inte mycket att jobba vidare på då något förmodligen blivit permanent krökt av frysningen (impellern går i pumphuset eller motoraxeln blivit så krökt att rotorn går emot statorn)

går den att snurra utan hörbara missljud och vid ström och snurra för hand samtidigt ( var försiktig) och det vill snurra igång, så skulle jag misstänka motorkondingen (eller saknar 1 fas om det är 3-fasdrivet), dock bör man kolla att pumpen inte går på enbart motorkondingen (och är förmodligen rätt mycket klenare) och det saknas ström på huvudlindningen...

del 14 är rotorn för motorn av sprängskissen att döma, om den är krökt/skadad i någon del så är det nog bara att köra hela pumpen till återvinningen.

Redigerat:
X xxargs skrev:
Har du provar att veva runt fläktvingen baki på motorn (om den är åtkomlig efter att någon fläktkåpa tagits bort), för att se om rotorn är låst. är den låst så är det inte mycket att jobba vidare på då något förmodligen blivit permanent krökt av frysningen (impellern går i pumphuset eller motoraxeln blivit så krökt att rotorn går emot statorn)

går den att snurra utan hörbara missljud och vid ström och snurra för hand samtidigt ( var försiktig) och det vill snurra igång, så skulle jag misstänka motorkondingen (eller saknar 1 fas om det är 3-fasdrivet), dock bör man kolla att pumpen inte går på enbart motorkondingen (och är förmodligen rätt mycket klenare) och det saknas ström på huvudlindningen...

del 14 är rotorn för motorn av sprängskissen att döma, om den är krökt/skadad i någon del så är det nog bara att köra hela pumpen till återvinningen.
Tack och bock för jättebra tips!

Fläkten går att snurra, det vat lite motstånd första gången jag testade men nu upplever jag att den snurrar bättre. Har dock inte vågat göra det med pumpautomaten på. Men får testa det!

Går det lätt att förklara för en dönick som mig hur man testar motorkondingen samt vart den sitter.

Åter igen - jätte tack för snabbt svar och tips.

Motorkondensator är '15' i den tidigare sprängskissen och många digitala multimetrar (dock inte alla) kan ofta mäta kapacitansen på kondensatorer.

Men prova först, efter att pumphuset är vattenfylld, att slå på strömmen så att det brummar och sedan prova med lätt, snabb hand knycka igång motorn med hjälp av fläkten på motorn (med avtagen kåpa).

går den igång och varvar upp och om det dessutom går att knycka igång i båda rotationsriktningarna så är det tecken på att motorkondingen inte arbetar eller i det tråkigare fallet att det är avbrott i startlindningen.

om startkondingen arbetar lite (men inte tillräcklig för att starta upp motorn), så märks det på att det är lättare att knycka igång motorn i ena rotationsriktningen, men med mer motstånd när du försöker i den andra rotationsriktningen.

• Gilla
sg_sold
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Motorkondensator är '15' i den tidigare sprängskissen och många digitala multimetrar (dock inte alla) kan ofta mäta kapacitansen på kondensatorer.

Men prova först, efter att pumphuset är vattenfylld, att slå på strömmen så att det brummar och sedan prova med lätt, snabb hand knycka igång motorn med hjälp av fläkten på motorn (med avtagen kåpa).

går den igång och varvar upp och om det dessutom går att knycka igång i båda rotationsriktningarna så är det tecken på att motorkondingen inte arbetar eller i det tråkigare fallet att det är avbrott i startlindningen.

om startkondingen arbetar lite (men inte tillräcklig för att starta upp motorn), så märks det på att det är lättare att knycka igång motorn i ena rotationsriktningen, men med mer motstånd när du försöker i den andra rotationsriktningen.
Yes - jag provade att dra igång pumpen med hjälp av rotera fläkten och då hoppade den igång. Jag skrek till frugan "den funkar", så stängde jag av den kort och när jag drog på strömmen igen så surrade den en kort stund (ca 5-10 sekunder) sen slutade den surra och går inte igång när jag drar fläkten. Jag upplever också att jag kan rotera fläkten 3/4 varv sen tar det stopp och så går det trögt att vrida den det sista 1/4 varvet för en full rotation.
Men den är nog utdömd, tyvärr.. dyr läropeng.

Men tack för bra tips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.