Hejsan,
Har precis fått reda på att man skall använda järnvitriol utblandat med vatten?? för att få en härliga gråsilver yta på fasadträt.
Jag har dock ngr frågor.
Ngn som kan tipsa om resultat om man använder olika koncentrationer?
Resultat på olika träslag? ex Sibirisk lärk jmf m furu??
Hur ofta behandlar man?
Om man använder furu. Obehandlad el tryckimpregnerat?

Hoppas ngn kan hjälpa mig
//MM

Du behandlar obehandlat trä. Det skall vara en mättad lösning, dvs blanda i tills det inte löser sig mera. Ca 1kg/20l. Stryks flödigt.

Ger visst rötskydd, men inte samma skydd som färg. Färgen kommer först efter ett tag. Om man vill kan man bryta litet med grå bets.

Färgen blir blå/grön/grå, beroende på ljuset.

Jag skall ha järnvitriol jag med.
Vårt hus är i det närmaste klart och jag kommer panelen ståp och torka under sommaren för att i augusti måla.

Ang färgen på järnvitriol ändras den under årens lopp och en söder vägg kommer garanterat inte se likadan ut som en norrvägg.

Anledningen till att många arkitekter tycker om järnvitriol är att husets skuggor markeras på ett fint sätt då solen bestämmer kulören.

En bekant till oss målade sitt hus för 3 år sedan. År 1 såg huset helt ok ut pga silverbetsen som de blandat i järnvitriolen (Gör gärna så annars är det svårt att se vart man har målat samt ni får en kulör på direkten)
År 2 hela huset såg ut som om det var byggt i tryckimpregnerat, alldelles grön/grått
År 3 nu börjar färgen bli fin, efter sommaren kommer det vara mycket snyggt.

Om järnvitriol sedan fungerar är en helt annan fråga.
Vad jag har förstått (obs min bedömning är färgad av att jag tycker det är en mycket fin färg samt att oddsen för att slippa måla igen) ser man relativt snabbt om det fungerar just där du bor. På ungefär tre år bör man se om panelen har fuktskador eller ej. Om det visar sig vara fukt kan ni alltid måla, om det klarar sig behöver ni kanske alldrig måla.

Dock är det mycket viktigt att kvaliten på panelen är hög då det kommer bli en högre påfrästning än med färg.

Hej,
och tack för info. Läst i tidigare inslag i forumet att man skall lägga på garvsyre blandning efter vitriolbehandlingen.
Hur viktigt är detta? Är det metoden för att få den blågrå nyansen (som sades i inlägget)?
Var får man isåfall tag på det?
/MM

Det är som jag förstår det bara för färgens skull. Du borde kunna köpa på samma ställe som färgen. Det recept jag fått är:

Järnvitriol
(Ritas Recept)

0,7kg blandas i 10l ljummet vatten (regnvatten) med litet såpa eller flytande diskmedel.
(Blandningen skall vara mättad)
(Kan eventuellt brytas med gåbets)

Efterbehandling med garvsyra, 10gr/20l för att ge en mörkblå ton.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.