Hej, har målat alla plankor med Herdins järnvitriol med silverbets innan uppsättning, men vissa partier har blivit fula! Tror ni det kommer försvinna med tiden? Bifogar bilder
 
  • Träplankor uppsatta vertikalt med en ojämn grå och silverfärgad finish från järnvitriol och silverbets behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att ni har rört om för dåligt under tiden ni målat. Är det hyvlad eller sågad panel ? Troligen jämnar det ut sig med tiden.
 
sågad panel
 
Har ni målat impregnerade brädor? Impregneringsmedel är kopparsalter och vid helt nytt trä ligger det mättat på ytan. Eftersom koppar är ädlare än järn så kommer rent koppar att fälla ut när man tillför järnsulfat. Isf så kommer den missfärgning som ni ser att försvinna med tiden. Man kan säkert få bort den genom att pensla på med oxalsyra, men med risken att järnvitriolen heller inte fungerar där.

Är det inte impregnerat trä så är det möjligen något ämne från kärnveden som reagerat.

Om det går att stå ut med så skulle jag vänta ett år och låta väder och vind så jobba bort fläckarna. Pensla på oxalsyra om det inte försvunnit då.
 
Off topic, men om någon surfar in här för att leta information om järnvitriol; det korrekta namnet är järnsulfat, och är en stapelvara i kemiindustrin. Den billigaste leverantören till konsument jag sett är Granngården, i form av Ferrogent för 33 kr/kg. Att jämföra med Herdins Järnvitriol med silverbets, som just nu kostar 273 kr/kg på Byggmax.. Överskottet löser man i vatten och vattnar gräsmattan med på våren (mosshämmande).

S Snidarn skrev:
Har ni målat impregnerade brädor? Impregneringsmedel är kopparsalter och vid helt nytt trä ligger det mättat på ytan. Eftersom koppar är ädlare än järn så kommer rent koppar att fälla ut när man tillför järnsulfat. Isf så kommer den missfärgning som ni ser att försvinna med tiden. Man kan säkert få bort den genom att pensla på med oxalsyra, men med risken att järnvitriolen heller inte fungerar där.

Är det inte impregnerat trä så är det möjligen något ämne från kärnveden som reagerat.

Om det går att stå ut med så skulle jag vänta ett år och låta väder och vind så jobba bort fläckarna. Pensla på oxalsyra om det inte försvunnit då.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Är inte impregnerat, mailat med Herdins , dom säger att det försvinner om ett par månader
 
Hur gick det?

Har behandlat med ferrogent järnsulfat och 30g kopparsulfat i 10 liters hink och är totalt missnöjd. Är mer grönt än grå/brunt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.