Vi målade själva, innan uppsättning, enbart ett lager. Som nytt efter 3 år :=)
 
Hej igen!
Bygget och vitrolen blev toppen!

Undrar nu hur du gjorde med din sims?
Vitrola du den med och hur på bästa sätt isf?
 
P pjclundberg skrev:
Hej, sorry segt svar på detta. Vi har inte målat ännu men det kommer bli tjärvitriol trots allt! Vill ha träskyddet då fasadvirket är mer eller mindre unggran. Vågar vi inte köra järnvitriolen.. Ingen grundmålning har gjorts alls, alla väggar inkl fasad monterades på fabrik och är obehandlat.
Hej! Vi är i exakt samma tankar och vågar inte järnvitriol men funderar på tjärvitriol. Hur blev det för er? Mvh
 
C CreamB skrev:
Hej! Vi är i exakt samma tankar och vågar inte järnvitriol men funderar på tjärvitriol. Hur blev det för er? Mvh
Vi har fortfarande bara gjort en strykning med tjärvitriol och det behövs garanterat en till för att jämna ut kulören då pigmentet är lite ojämnt här och där. Men överlag känns det helt OK, om något tyckte vi känslan blev lite för kall och åt det lila hållet.. tankarna nu går mot att göra andra strykningen med Ausons svartbruna trätjära då vi testat det på en planka med tjärvitriol och det ser bra ut. Alternativet är en till strykning tjärvitriol och hoppas på det bästa 👌🏼Vill ju oavsett ha två strykningar för optimalt träskydd, men har inte märkt några problem hittils.
 
P pjclundberg skrev:
Vi har fortfarande bara gjort en strykning med tjärvitriol och det behövs garanterat en till för att jämna ut kulören då pigmentet är lite ojämnt här och där. Men överlag känns det helt OK, om något tyckte vi känslan blev lite för kall och åt det lila hållet.. tankarna nu går mot att göra andra strykningen med Ausons svartbruna trätjära då vi testat det på en planka med tjärvitriol och det ser bra ut. Alternativet är en till strykning tjärvitriol och hoppas på det bästa 👌🏼Vill ju oavsett ha två strykningar för optimalt träskydd, men har inte märkt några problem hittils.
Tack för svar! OK, låter ju änså positivt - och hoppas ni får till det som ni vill 👍🏻 Tycker det är svårt alltså, enda alternativet är lasyr känns det som och det har sina nackdelar..

PS. Dela gärna bild om du vill :)
 
C CreamB skrev:
Tack för svar! OK, låter ju änså positivt - och hoppas ni får till det som ni vill 👍🏻 Tycker det är svårt alltså, enda alternativet är lasyr känns det som och det har sina nackdelar..

PS. Dela gärna bild om du vill :)
Vad är det du inte vågar med järnvitriol?
 
H Hasselhagen skrev:
Vad är det du inte vågar med järnvitriol?
Garantin på fasaden utgår bl a, eftersom det inte ger samma skydd som t ex lasyr..
 
C CreamB skrev:
Garantin på fasaden utgår bl a, eftersom det inte ger samma skydd som t ex lasyr..
Det kan du glömma med någon garanti. Finns ingen garanti på fasader. Jag har järnvitrol som ströks för 20 år sen och ingen röta i panelen. Det enda som hänt är att på solsidan har panelen antagit en mörkare lite flammig yta. Men bryr mig inte, för jag hatar målarfärg utvändigt och att behöva måla om, kanske vart 5 - 6 år, om tur kanske 10 år.
 
C CreamB skrev:
Garantin på fasaden utgår bl a, eftersom det inte ger samma skydd som t ex lasyr..
Om du varit ute i skärgården på västkusten och du ser ett gammalt grått skjul på en kobbe, så är det behandlat med järnvitriol för kanske 50-100 år sedan och har varit utsatt för vatten och vind... Det fick mig att välja järnvitriol. När jag var klar valde grannen (som är målarmästare) att behandla sitt nybygge i detsamma.
 
H Hasselhagen skrev:
Om du varit ute i skärgården på västkusten och du ser ett gammalt grått skjul på en kobbe, så är det behandlat med järnvitriol för kanske 50-100 år sedan och har varit utsatt för vatten och vind... Det fick mig att välja järnvitriol. När jag var klar valde grannen (som är målarmästare) att behandla sitt nybygge i detsamma.
Nu drar man ju på järnvitrol mest för att få en jämn färg på hela huset snabbt.
Mitt järnvitrolade hus är mer svart där solen bränt på och ljusgrått där solen inte kommit åt på skuggsidan. Mitt obehandlate sexkantiga torn är lika grått som det järnvitrolade, liter bränt på solsidan och träfärgat på baksidan.
Solen och hettan driver på förfallet med högre fart än på skuggsidan.
När jag går i pension ska jag göra om hela arbetet och dessutom behandla tornet. Vad jag ska måla med vet jag inte än, men önskar lite mer grånat och silvrigt och jämn kulör....
/W
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.