6 939 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Järnvitriol på obehandlad, monterad panel
Hej igen!
Bygget och vitrolen blev toppen!
Undrar nu hur du gjorde med din sims?
Vitrola du den med och hur på bästa sätt isf?
Bygget och vitrolen blev toppen!
Undrar nu hur du gjorde med din sims?
Vitrola du den med och hur på bästa sätt isf?
Hej! Vi är i exakt samma tankar och vågar inte järnvitriol men funderar på tjärvitriol. Hur blev det för er? MvhP pjclundberg skrev:
Vi har fortfarande bara gjort en strykning med tjärvitriol och det behövs garanterat en till för att jämna ut kulören då pigmentet är lite ojämnt här och där. Men överlag känns det helt OK, om något tyckte vi känslan blev lite för kall och åt det lila hållet.. tankarna nu går mot att göra andra strykningen med Ausons svartbruna trätjära då vi testat det på en planka med tjärvitriol och det ser bra ut. Alternativet är en till strykning tjärvitriol och hoppas på det bästa 👌🏼Vill ju oavsett ha två strykningar för optimalt träskydd, men har inte märkt några problem hittils.C CreamB skrev:
Tack för svar! OK, låter ju änså positivt - och hoppas ni får till det som ni vill 👍🏻 Tycker det är svårt alltså, enda alternativet är lasyr känns det som och det har sina nackdelar..P pjclundberg skrev:Vi har fortfarande bara gjort en strykning med tjärvitriol och det behövs garanterat en till för att jämna ut kulören då pigmentet är lite ojämnt här och där. Men överlag känns det helt OK, om något tyckte vi känslan blev lite för kall och åt det lila hållet.. tankarna nu går mot att göra andra strykningen med Ausons svartbruna trätjära då vi testat det på en planka med tjärvitriol och det ser bra ut. Alternativet är en till strykning tjärvitriol och hoppas på det bästa 👌🏼Vill ju oavsett ha två strykningar för optimalt träskydd, men har inte märkt några problem hittils.
PS. Dela gärna bild om du vill
Det kan du glömma med någon garanti. Finns ingen garanti på fasader. Jag har järnvitrol som ströks för 20 år sen och ingen röta i panelen. Det enda som hänt är att på solsidan har panelen antagit en mörkare lite flammig yta. Men bryr mig inte, för jag hatar målarfärg utvändigt och att behöva måla om, kanske vart 5 - 6 år, om tur kanske 10 år.C CreamB skrev:
Om du varit ute i skärgården på västkusten och du ser ett gammalt grått skjul på en kobbe, så är det behandlat med järnvitriol för kanske 50-100 år sedan och har varit utsatt för vatten och vind... Det fick mig att välja järnvitriol. När jag var klar valde grannen (som är målarmästare) att behandla sitt nybygge i detsamma.C CreamB skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Nu drar man ju på järnvitrol mest för att få en jämn färg på hela huset snabbt.H Hasselhagen skrev:Om du varit ute i skärgården på västkusten och du ser ett gammalt grått skjul på en kobbe, så är det behandlat med järnvitriol för kanske 50-100 år sedan och har varit utsatt för vatten och vind... Det fick mig att välja järnvitriol. När jag var klar valde grannen (som är målarmästare) att behandla sitt nybygge i detsamma.
Mitt järnvitrolade hus är mer svart där solen bränt på och ljusgrått där solen inte kommit åt på skuggsidan. Mitt obehandlate sexkantiga torn är lika grått som det järnvitrolade, liter bränt på solsidan och träfärgat på baksidan.
Solen och hettan driver på förfallet med högre fart än på skuggsidan.
När jag går i pension ska jag göra om hela arbetet och dessutom behandla tornet. Vad jag ska måla med vet jag inte än, men önskar lite mer grånat och silvrigt och jämn kulör....
/W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden