10 679 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Järnhaltigt vatten av och till
Vilket filter köpte du? Jag är jävligt less på vårat callidusfilter så funderar på att byta.D dicliff skrev:Uppdatering efter några år nu.
Har levt med det rostiga vattnet tills för 1,5 år sedan. Då kom ett järn- och manganfilter på plats.
Vilken skillnad! Skulle ha gjort det tidigare men det var stridiga viljor här hemma.
(Nu har jag blivit ensam och gör som jag vill.)
Min ena granne som bor 500 m bort, har också djupborrad brunn med mycket järnhaltigt vatten och tipsade om ett bra filter som blev billigare att köpa på vintern. Sagt och gjort. Nu är det på plats.
Filtret är av en typ som backspolar och sköter sig självt.
Fick rådet av försäljaren att ställa in backspolningen på varannan dag men efter strömavbrott går den tillbaka till fabriksinställningen vilken är var femte dag (tror jag).
Det enda felet med vattnet nu är att det har för hög fluoridhalt men det har min granne som bor 1,5 km bort också. De har kommunalt vatten så det är tydligen något allmänt här på orten. Vattnet ska inte ges till spädbarn, kan orsaka framtida fläckar på tänderna (fluoros).
Funderingar på ett fluorfilter men det jag fått förslag på är av en typ där man måste byta filterpatroner. Och, ännu värre - ta upp en massa utrymme under diskbänken. Så jag drar på beslutet. Kanske kommer att ångra det också, senare...
Har ett mer trängande problem med fukt under grunden men det är för en annan tråd.
Hur som helst är vattnet bra med avseende på järnhalten men fluktuerandet kvarstår.
Törs inte mickla med hydropressen. Det finns ett uttryck som säger: "If it ain't broke, don't fix it!" Och det fungerar ju hjälpligt.![]()
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ja det är intressant att veta, och gärna litet grundparametrar från vattenanalysen som gjordes. Vad som är rätt filer vet man bara om man har värden på pH, dH / alkalinitet etc.
Vi övertog en stuga för ca 5 år sedan med en djupborrad brunn, ett järn/mangan/avsyrningsfilter Empress FEAU 32 från tidigt 1990-tal. Vattnet smakade inget vidare, avlagringar i porslin osv, järnsmak och unket. Gjorde vattenprov hela borrad brunnspaketet via Eurofins, det var just detta med förhöjt järn på 0,68 mg/l vid provtagningstillfället.
Gjorde litet research med hjälp av en bra firma på detta filter, visade sig att det missats en central grej under alla år: filtret ska inte bara underhållas med tillsats av dolomitkalt (Akdolit) några ggr per år, utan även regenereras med kaliumpermanganat ca tre ggr/år. Hade aldrig blivit gjort under decennier av drift!
Så inköptes en burk KMnO4 och gjorde enligt anvisningarna. Omedelbar effekt, vattnet smakade som absolut rent källvatten utan minsta antydan av unkenhet eller järnsmak. Vi hade nog tur att filtermassan (Greensand, dvs glaukonit som behandlats med mangansalter) överlevt alla dessa år av misskötsel.
Allt var frid och fröjd några år men rätt nyligen gav det uråldriga elektromekaniska tiduret för backspolning och renspolning upp, spolning måste ske typ varannan dag annars funkar det inte - det flockade järn- och manganoxiderna måste spolas ur filtret. Åtgärdade detta nyligen via ett elektroniskt tvåkanals veckotimer, ordningen återställd.
Men japp, dags att skicka in en ny brunnsanalys, går inte att lita på enbart smaklökarna när det gäller så viktiga saker som dricksvatten. Dessa Greensand-filter har inte en obegränsad livslängd heller får man komma ihåg, ibland måste man byta ut filtermassan.
För att summera, utan en ordentlig vattenanalys kommer man ingenvart alls, olika vatten kräver olika åtgärder och man behöver kontakt med bra proffs på filterteknik för att fixa problemen.
Vi övertog en stuga för ca 5 år sedan med en djupborrad brunn, ett järn/mangan/avsyrningsfilter Empress FEAU 32 från tidigt 1990-tal. Vattnet smakade inget vidare, avlagringar i porslin osv, järnsmak och unket. Gjorde vattenprov hela borrad brunnspaketet via Eurofins, det var just detta med förhöjt järn på 0,68 mg/l vid provtagningstillfället.
Gjorde litet research med hjälp av en bra firma på detta filter, visade sig att det missats en central grej under alla år: filtret ska inte bara underhållas med tillsats av dolomitkalt (Akdolit) några ggr per år, utan även regenereras med kaliumpermanganat ca tre ggr/år. Hade aldrig blivit gjort under decennier av drift!
Så inköptes en burk KMnO4 och gjorde enligt anvisningarna. Omedelbar effekt, vattnet smakade som absolut rent källvatten utan minsta antydan av unkenhet eller järnsmak. Vi hade nog tur att filtermassan (Greensand, dvs glaukonit som behandlats med mangansalter) överlevt alla dessa år av misskötsel.
Allt var frid och fröjd några år men rätt nyligen gav det uråldriga elektromekaniska tiduret för backspolning och renspolning upp, spolning måste ske typ varannan dag annars funkar det inte - det flockade järn- och manganoxiderna måste spolas ur filtret. Åtgärdade detta nyligen via ett elektroniskt tvåkanals veckotimer, ordningen återställd.
Men japp, dags att skicka in en ny brunnsanalys, går inte att lita på enbart smaklökarna när det gäller så viktiga saker som dricksvatten. Dessa Greensand-filter har inte en obegränsad livslängd heller får man komma ihåg, ibland måste man byta ut filtermassan.
För att summera, utan en ordentlig vattenanalys kommer man ingenvart alls, olika vatten kräver olika åtgärder och man behöver kontakt med bra proffs på filterteknik för att fixa problemen.
Redigerat:
Jag köpte ett billigt järn- och manganfilter från Billiga Vattenfilter i SalaK Kromad82 skrev:
under vårvintern då de hade extrapris och det fungerade mycket
bättre än väntat och kom med utförliga installationsanvisningar.
Tror det hette JM-44.
De har fantastisk bra kundservice och ger en massa bra stöd över telefon.
Vad man kan göra sälv och vad man måste leja en rörmokare till.
De har stegat mig igenom menyn och hjälpt när jag fastnat.
Det är väl nu 6 år sedan installation och snart är det nog dags att byta filtermassa.
Den beräknas vara i 5-10 år beroende på hur mycket järn man har i brunnen.
Hej, undrar vad ditt järn värde var innan du satte in filtret och vad det är nu ( om du gjort nytt test).D dicliff skrev:Jag köpte ett billigt järn- och manganfilter från Billiga Vattenfilter i Sala
under vårvintern då de hade extrapris och det fungerade mycket
bättre än väntat och kom med utförliga installationsanvisningar.
Tror det hette JM-44.
De har fantastisk bra kundservice och ger en massa bra stöd över telefon.
Vad man kan göra sälv och vad man måste leja en rörmokare till.
De har stegat mig igenom menyn och hjälpt när jag fastnat.
Det är väl nu 6 år sedan installation och snart är det nog dags att byta filtermassa.
Den beräknas vara i 5-10 år beroende på hur mycket järn man har i brunnen.
Klicka här för att svara