7 859 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Japanskt tehus på Hallandsåsen för 12 miljoner - Grand Designs
Trähus på 150 kvm för 12 miljoner, lite dyrt.Redaktionen skrev:
Konstnären Cathrine Raben Davidsen och ögonläkaren Jens Lindegaard förverkligar sin husdröm högst upp på Hallandsåsen. De bygger ett hus som är inspirerat av japanska tehus, ritat av arkitekt Johan Sundberg. Omsorgen om konstnärliga detaljer spräcker deras redan generösa budget när de gör avsteg från arkitektens ritningar.
Du kan läsa artikeln här: Japanskt tehus på Hallandsåsen för 12 miljoner - Grand Designs
eller medvetna prioriteringarJonatan79 skrev:
Usel kostnadskontroll skulle jag säga, tur det bara är pengar…
AndersPS skrev:
Är det någon som var helt med på hur de gjorde med väggarna och plattan? I inledningen såg du hur de ställde upp KL-träet på distanser, direkt på betongplattan. Det var synliga och stora hål mellan betongen och träet på vissa ställen, på andra verkade det stå direkt på.
Senare såg det ut som att golvet var slipat, gjöt de på ett skikt? Hängde inte helt med där.Jonatan79 skrev:
Härligt med så mycket takutsprång i kombination med stora fönster och ett stort takfönster.
Gillade också planlösningen med vardagsrum/kök i mitten med ett stort homogent fönster utan någon altan och räcke framför. Bildade även trevliga skyddade uteplatser på båda sidorna.
För mycket naken KL-trä interiört men antar att det är bättre än naken plyfa…
En såpass naken inredning hade vunnit mycket på många och gärna stora växter imho men är det ett fritidshus som bara används sporadiskt så funkar det troligtvis inte så bra.
Nä interiört och inredning hade jag gjort annorlunda.
Gillade också planlösningen med vardagsrum/kök i mitten med ett stort homogent fönster utan någon altan och räcke framför. Bildade även trevliga skyddade uteplatser på båda sidorna.
För mycket naken KL-trä interiört men antar att det är bättre än naken plyfa…
En såpass naken inredning hade vunnit mycket på många och gärna stora växter imho men är det ett fritidshus som bara används sporadiskt så funkar det troligtvis inte så bra.
Nä interiört och inredning hade jag gjort annorlunda.
Jag hade nog velat göra det bara för att kunna bli av med räcket. Antar att det finns där som fallskydd, men jag tycker det förtar både uttryck och rörelse in och ut ur trädgården.AndersPS skrev:
Har gått åt många timmar för att få till den där finishen. Sedan gick säkert 3miljoner till inredning och platsbyggda möbler. Till och med porslinet var ju gjort speciellt för huset och garanterat inräknat i dessa 12.Jonatan79 skrev:
Bland de finare husen so far för att det var så bra finish och välgjort på allt. Skulle var kul att få se hur deras frukostrum kommer att utformas.
Håller med dem flesta kommentarerna här i tråden, dyrt, snyggt (just nu) men kommer åldras otroligt dåligt tror jag.
Utsikten var bra nu, men när alla grannars träd växer upp så lär den försvinna, jag hade byggt ett högt hus på den platsen.
Utsikten var bra nu, men när alla grannars träd växer upp så lär den försvinna, jag hade byggt ett högt hus på den platsen.
Klicka här för att svara