7 859 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Japanskt tehus på Hallandsåsen för 12 miljoner - Grand Designs
Mycket fint utifrån, den finna inredningen stod i kontrast med de ljusa granväggarna i min smak inte helt lyckat. Med tiden får granen en annan färg, vitheten försvinner.
Bygge utan byggtoleranser kostar och kostar på. En betongplatta blir inte helt plan. Även dessa duktiga och noggranna byggare lyckades inte helt . Varför inte lägga lite krut på täcklisterna och exempelvis flush. Önskas trä som synligt material, kan träskivor med möbelfinish limmas efter det att innerväggsstommarna är resta. Taken är eleganta men ger effekt av skärmmössa sett inifrån, sällan sol in i rummen. Det är ok om byggherren är klar över effekten och med på noterna. I detta fall uppstod en schism kring inredning och däcket där byggherrens vilja drevs igenom. Arkitekten ville visa upp perfekt designat hus, främst för sina kolleger i branschen, inte ovanligt. Snart är detta hus bortglömt och bara grannarna ser en skymt när de passerar förbi - eller kanske en utställningslokal för konst och inredning.
Bygge utan byggtoleranser kostar och kostar på. En betongplatta blir inte helt plan. Även dessa duktiga och noggranna byggare lyckades inte helt . Varför inte lägga lite krut på täcklisterna och exempelvis flush. Önskas trä som synligt material, kan träskivor med möbelfinish limmas efter det att innerväggsstommarna är resta. Taken är eleganta men ger effekt av skärmmössa sett inifrån, sällan sol in i rummen. Det är ok om byggherren är klar över effekten och med på noterna. I detta fall uppstod en schism kring inredning och däcket där byggherrens vilja drevs igenom. Arkitekten ville visa upp perfekt designat hus, främst för sina kolleger i branschen, inte ovanligt. Snart är detta hus bortglömt och bara grannarna ser en skymt när de passerar förbi - eller kanske en utställningslokal för konst och inredning.
Alltså, dessa moderna hus som smälter ihop inomhusmiljö med utomhusmiljö med stora fönster från golv till tak utan gardiner. Är det bara jag som vill kunna kliva ur duschen och leta genom huset efter telefonen utan att behöva fundera på att ta på mig kläder och vad förbipasserande kan se?
Tvärt om mycket ovanligt att man ritar för branchkollegor, när man säger sådant berättar man mer om sig själv än om någon annan.S Sten Forsman skrev:
Att arkitekter har starka åsikter om vad som är lämpligt är inte ovanligt, en del av jobbet skulle jag säga. Men i min erfarenhet handlar det mer om att man vill att det man ägnat något år av sitt liv åt skall bli så bra som möjligt än något erkännande från utomstående. Driver man företag är det givetvis så att bra resultat leder till nya jobb också.
Redigerat:
Fint med den ljusa granen. Nu. Trist dock när det blir fjäll-/gillestuga om något decennium. Såpskurning är väl knappast ett alternativ på väggar och tak? 😅
Fattade inte heller oviljan att ”dölja” de fula kvisthålen. Tanken var egentligen att den fula sidan skulle vänts inåt, så vad är skillnaden egentligen?
Fattade inte heller oviljan att ”dölja” de fula kvisthålen. Tanken var egentligen att den fula sidan skulle vänts inåt, så vad är skillnaden egentligen?
Fan bor man i ett tehus tycker jag nästan det ingår att visa lite hud för förbipasserande.T Troberg skrev:
Jag tror de handlar om hur brydd du är för att någon skulle råka se digT Troberg skrev:
Är det någon som var helt med på hur de gjorde med väggarna och plattan? I inledningen såg du hur de ställde upp KL-träet på distanser, direkt på betongplattan. Det var synliga och stora hål mellan betongen och träet på vissa ställen, på andra verkade det stå direkt på.
Senare såg det ut som att golvet var slipat, gjöt de på ett skikt? Hängde inte helt med där.
Senare såg det ut som att golvet var slipat, gjöt de på ett skikt? Hängde inte helt med där.
Det var verkligen ett hus som inledningsvis föll mig i smaken, och det helt magiska stora fönstret i vardagsrummet är ju... ja, helt magiskt. Den utsikten går inte av för hackor, i vart fall inte förrän grannen hugger ner alla träden eller man får en granne!
Men desto mer jag såg av programmet så var det något som skavde. Kan inte exakt sätta fingret på det, men det kändes väldigt påkostat och planerat och samtidigt lite hafsigt. Men riktigt coolt hus, jag gillar!
De sprang snabbt förbi ett litet kyffe som hade en arbetsyta och ett handfat, vad var tanken med det?
Men desto mer jag såg av programmet så var det något som skavde. Kan inte exakt sätta fingret på det, men det kändes väldigt påkostat och planerat och samtidigt lite hafsigt. Men riktigt coolt hus, jag gillar!
De sprang snabbt förbi ett litet kyffe som hade en arbetsyta och ett handfat, vad var tanken med det?