1 121 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Jämna ut plastmatta
Hej!
Vi renoverar köket och nu är det dags för golvläggning (vinylgolv). Under det gamla golvet som vi tog bort ligger en gräslig plastmatta (förmodligen original från 60-tal). Nu till det väldigt vanliga problemet; golvet är väldigt ojämnt och behöver jämnas ut på vissa ställen. Att slita ut plastmattan är tyvärr inget alternativ, av flera anledningar, men främst för att den är limmad på underliggande betong med svartlim (dock ej testad för asbest),
Jag har testat att jämna ut med lumppapp, men det tog inte många minuter att inse att det inte kommer att fungera bra där dalarna är som djupast (allt från 1 - 8mm, mätt över 1.5m).
Går det att (bred)spackla dalarna med handspackel? Vad finns det för risker i så fall? Jag inser att vidhäftningen kanske inte blir fantastisk på plast, men har svårt att se att spacklet flyttar på sig under golvet när det väl ligger? Kommer det spricka/smulas sönder över tid?
Vad har jag för andra alternativ om handspackel absolut och under inga omständigheter kommer att fungera? Undviker väldigt gärna flytspackel, men om jag blir tvungen, måste jag fylla hela golvytan, eller räcker det att fylla dalarna?
Tack på förhand!
Thomas
PS. Har sökt på forumet, men har inte hittat några raka svar.
Vi renoverar köket och nu är det dags för golvläggning (vinylgolv). Under det gamla golvet som vi tog bort ligger en gräslig plastmatta (förmodligen original från 60-tal). Nu till det väldigt vanliga problemet; golvet är väldigt ojämnt och behöver jämnas ut på vissa ställen. Att slita ut plastmattan är tyvärr inget alternativ, av flera anledningar, men främst för att den är limmad på underliggande betong med svartlim (dock ej testad för asbest),
Jag har testat att jämna ut med lumppapp, men det tog inte många minuter att inse att det inte kommer att fungera bra där dalarna är som djupast (allt från 1 - 8mm, mätt över 1.5m).
Går det att (bred)spackla dalarna med handspackel? Vad finns det för risker i så fall? Jag inser att vidhäftningen kanske inte blir fantastisk på plast, men har svårt att se att spacklet flyttar på sig under golvet när det väl ligger? Kommer det spricka/smulas sönder över tid?
Vad har jag för andra alternativ om handspackel absolut och under inga omständigheter kommer att fungera? Undviker väldigt gärna flytspackel, men om jag blir tvungen, måste jag fylla hela golvytan, eller räcker det att fylla dalarna?
Tack på förhand!
Thomas
PS. Har sökt på forumet, men har inte hittat några raka svar.
Redigerat:
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Med facit i hand så skulle jag rivitbort matta , testa för asbest , sen prima med outspädd primer , sen flytspackla med gips baserat , annars får du köra med betongslip och bort med svart limmet , då kan du flytspackla med vanligt fiber betong spackel ,
Hej, hur har det gått? Jag har samma problem och vill inte riva plastmattan. Fundera på masonit och lumpapp.T thomas_f skrev:Hej!
Vi renoverar köket och nu är det dags för golvläggning (vinylgolv). Under det gamla golvet som vi tog bort ligger en gräslig plastmatta (förmodligen original från 60-tal). Nu till det väldigt vanliga problemet; golvet är väldigt ojämnt och behöver jämnas ut på vissa ställen. Att slita ut plastmattan är tyvärr inget alternativ, av flera anledningar, men främst för att den är limmad på underliggande betong med svartlim (dock ej testad för asbest),
Jag har testat att jämna ut med lumppapp, men det tog inte många minuter att inse att det inte kommer att fungera bra där dalarna är som djupast (allt från 1 - 8mm, mätt över 1.5m).
Går det att (bred)spackla dalarna med handspackel? Vad finns det för risker i så fall? Jag inser att vidhäftningen kanske inte blir fantastisk på plast, men har svårt att se att spacklet flyttar på sig under golvet när det väl ligger? Kommer det spricka/smulas sönder över tid?
Vad har jag för andra alternativ om handspackel absolut och under inga omständigheter kommer att fungera? Undviker väldigt gärna flytspackel, men om jag blir tvungen, måste jag fylla hela golvytan, eller räcker det att fylla dalarna?
Tack på förhand!
Thomas
PS. Har sökt på forumet, men har inte hittat några raka svar.
Tjena!Filiplo skrev:
Jag la lumppapp på de ställen där det var som värst, vilket funkar ok (hittills). Nu när köket är på plats med alla möbler så är ojämnheterna inte lika påtagliga, även om det fortfarande glappar någon millimeter på ett par ställen, vilket är trist (men var en förväntad smäll vi fick ta).
Antar att det beror på vilken typ av golv du planerar att lägga? Vårt vinylgolv är rätt mjukt och bara 6mm tjockt, så det följer dalarna rätt bra. Lägger du laminat eller trä så antar jag att du kan satsa på ett bra golvunderlägg som tar upp ojämnheterna.
PS. När vi rev upp det gamla golvet (laminat) så upptäckte vi att de som la det golvet hade stöttat upp med diverse plastdistanser där underlägget inte räckte till, vilket uppenbarligen funkar för hårdare plankor, för det var inget vi märkte av såvitt vi minns. DS.
Klicka här för att svara