Hur kan jag jämna ut olika brädor på olika ställen i sponten så att jag kan limma golvgips ovanpå? Det kan handla om ca 1-2 mm där det avviker. Vill ha så mycket stöd under gipsen som möjligt.
Är limmet man limmar med så pass fyllande att man lägger extra lim som fyller ut eller lägger man lumppapp eller liknande för att jämna ut?
Det skall läggas 60x60 klinker på gipsen.
What to do?
Är limmet man limmar med så pass fyllande att man lägger extra lim som fyller ut eller lägger man lumppapp eller liknande för att jämna ut?
What to do?
Bättre o flytspackla med ett nät i…Dr Benz skrev:
Hur kan jag jämna ut olika brädor på olika ställen i sponten så att jag kan limma golvgips ovanpå? Det kan handla om ca 1-2 mm där det avviker. Vill ha så mycket stöd under gipsen som möjligt.
What to do?
Ja styvare lär det bli 12-15mm brukar vi göra..Dr Benz skrev:
Armering och fiberspackel så blir det bra..
Det är ofta man behöver göra detta då underlagen är så ojämna..
Topp!Rejäl skrev:
Det är ju tjockleken på gipsen så det ändrar ju inget.
Är det inte svårt att få jämnt eller det flyter så bra att det löser sig själv?
Förslag på flytspackel och nät som är lämpligt till detta?
Skall bygga tillbaka en liten toalett. Dvs två innerväggar i hörnan där kläderna hänger.
Skulle du rek att spackla hela ytan först och sedan regla på det. Eller regla först?
Bästa svaret
Tjockleken blir den samma som med gips, med gipsen kommer du att få bom under då golvet är ojämt..Dr Benz skrev:
Topp!
Det är ju tjockleken på gipsen så det ändrar ju inget.
Är det inte svårt att få jämnt eller det flyter så bra att det löser sig själv?
Förslag på flytspackel och nät som är lämpligt till detta?
Skall bygga tillbaka en liten toalett. Dvs två innerväggar i hörnan där kläderna hänger.
Skulle du rek att spackla hela ytan först och sedan regla på det. Eller regla först?
Vi har jobbat mycket med Bostik och rotnät..
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytspackel-bostik-sl-c400-fiber-20kg/p-1817206
https://www.k-rauta.se/produkt/rotnatspackelnat-25x1145x745-zink/7350011340132
Bra input men ja. Det är ett ställe vid en gammal brunn med fall där sponten har särat på sig lite men det täpper jag för först.BirgitS skrev:
Annars ok.
Är det så flytande att det är helt självnivellerande? Eller behöver man jobba lite med det ändå?
Och då är vi igång. Andra saker blev prioriterade före detta. Har flytit nästan hela golvet men jag hade köpt för lite så det behövs några säckar till.
När detta är gjort så är det dags att börja klinka. Vi skall lägga 60x60 och frågan är då vilken fix som rekommenderas? Tänkte fråga i affären på måndag när jag ändå köper mer flyt men tänker att det vore bra att höra med er här inne också.
Gärna något som är lättarbetat och inte bränner för snabbt. Det är första gången jag lägger klinker (har gjort kakel) och dessutom så stora plattor.
Behövs det primas mellan flyt och fix?
När detta är gjort så är det dags att börja klinka. Vi skall lägga 60x60 och frågan är då vilken fix som rekommenderas? Tänkte fråga i affären på måndag när jag ändå köper mer flyt men tänker att det vore bra att höra med er här inne också.
Gärna något som är lättarbetat och inte bränner för snabbt. Det är första gången jag lägger klinker (har gjort kakel) och dessutom så stora plattor.
Det där såg ju riktigt bra ut. Är det nästan bara att hälla ut blandningen och se glad ut? Eller hur behandlar man det efter man hällt ut det på golvet ?Dr Benz skrev:
Och då är vi igång. Andra saker blev prioriterade före detta. Har flytit nästan hela golvet men jag hade köpt för lite så det behövs några säckar till.
Det var faktiskt inte så svårt att göra själva grejen faktiskt. Häll ut och sedan gunga med ett 50mm plaströr typ 80 cm brett på ett skaft.N naikon skrev:
Det jag fick lära mig var att det torkar snabbare än att hinna blanda 13 säckar så när jag ville korrigera lite där jag började var det för sent. Så det blev lite ojämnheter men ändå inom toleransen skulle jag säga. Man hade med fördel varit två personer. En som blandar och en som häller/ gungar vid behov. Fick gjort ca 8kvm och har ca 3 kvar för resterande hall och där toaletten skall vara. Det gick åt mer än beräknat pga att rummet är byggt med fall för en tidigare brunn. Och det slök mer än jag hoppats på. Bostik bra att jobba med. Dock inget att jämföra med..
*Ha en dunk med rätt mängd vatten per säck markerat och klart. Bara att fylla på och hälla i till varje säck.
*Ha en ordentlig maskin som kan blanda. Köpte en Einhell med kraftig motor och 2 växlad med stor visp som blandar riktigt bra. Den visar inga tecken på att inte orka.
*Förberedelser är a och o. Grannen kom förbi innan jag började och det gjorde att jag tätade längs alla väggar en gång till. Och det var nog bra. För annars hade det stuckit iväg i ev hålor.
Nästa vecka blir det klinker 60x60. Sjukt nervös. Men det måste lösa sig. 🥴