Hej på er,
Vi är i fart att renovera vårt 30-tals hus och jag sitter och funderar på hur vi bäst löser det med golvvärme på bottenvåningen.
I huset har där tidigare huserat en butik och ett bageri på bottenvåningen, och golven är både äldre plankgolv med grus innan betongbjälklaget samt i något rum en tjockare betonggolv. Plankgolven är i såpass dåligt skick att de måste bytas och likaså har vi rivit en del väggar, så där är nivåskillnader mot där det är betonggolv. Som ni kan se på bilden har vi tagit bort plankgolvet och grävt ur allt grus på en sektion, likaså ser ni mötande sektion där det är betonggolv. Planen är att lägga in vattenburen golvvärme på hela bottenvåningen och då tänker vi oss att lägga spårade spånskivor och sedan trägolv på det. Men hur jämnar vi ut detta bäst innan det görs?
Själva betongbjälklaget (mot källare) är ca 100mm tjockt och likaså bygger det upp ca 100 mm utöver det där betonggolv finns. Befintliga reglar som tidigare plankgolvet fästs i mäter även dessa upp ca 100mm, så hyfsat jämt mot betonggolvet.
Frågan är då hur vi bäst får det jämt innan vi lägger på de spårade spånskivorna? Jag har fått tips om EPS-betong från vissa håll - 8 cm EPS och 2 cm flyt? Alternativt behålla befintliga reglar och lägga cellplast eller annan isolering mellan reglarna? Att gjuta in ytterligare betong för att få det jämt tror jag det krävs att vi förstärker betongbjälklaget (på de sektioner där det är betonggolv är där extra "järnvägsrälsar" i längst taket i källaren).
Tänker även på både känslan att gå på det när det är klart, likaså att man uppnår bäst effekt för golvvärmen, dvs att det isolerar bra.
Tacksam för tips!