MoggeW skrev:
Förvisso, men det finns ju i alla fall en avgift på nätdelen som borde tas med, överföringsavgiften, den betalas ju per kWh och är inte helt obetydlig, hos Vattenfall just nu ca 32öre/kWh.

Gällande elpriset i framtiden så tror jag vi kommer se en betydligt högre uppgång än 5 öre i snitt de kommande 15 åren... Men det är en annan diskussion.
Absolut är det så, jag sa aldrig att man inte skulle ta med den delen, jag menade bara att man inte skulle räkna in några fasta kostnader vilka de än må vara. Beträffande elpriset så är det ju omöjligt att veta, den som lever får se. Personligen tror jag inte på någon större uppgång i närtid, det har hotats med högre priser länge men det är som sagt en annan diskussion.

KnockOnWood skrev:
Precis vad jag har gjort här hemma.
Hör hur det susar i öronen.
Går bort till tvättstugan och stänger av FTX-aggregatet.
Susar lika mycket ändå.
Slutsats: Tinnitus :p Bästa hjälpen är att ha radion på lite svagt jämt. Så hör man inte suset i öronen.
Där har du nog förklaringen tlll ett helt tyst FTX system.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tomture61
ComfortZone som tillverkar FLVP som är jämförbart med bergvärme , har en tillsats som heter ComfortZone T12 .
Finns fler tillverkare med samma koncept.Blir vell nästan som FTX (separat förvärmd innluft)

Mitt sista förslag var rör/kanaler nedgrävt i backen (typ 3-4 m) luften in blir då förvärmd av marken som vintertid håller + grader. På sommaren får man in kallare luft än vad som kan vara på husnivå (om nu sommaren är bra då)
Detta är ej att förväxla med FTX-system !

Vad menar du med jämförbar med bergvärme ?

Ifrågasätter också jämförelsen FLVP och BVP.

Dessutom ifrågasätter jag också påståendet att 3-4m nedgrävt rör för att värma luften. Du behöver snarare 20m rör för att luften ska hinna värmas/kylas.

Tomture61
  • Stapeldiagram som jämför energibehov för värmepumpar FVP, CE50/CE65, och bergvärme vid olika kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tillverkarens uppgifter är lite väl optimistiska. Du kan ju kolla in energimyndighetens tester där kommer Comforzone upp i scop på 2.2 vid radiatorer och ganska litet hus en bergvärme pump som Nibe 1245 kommer upp i scop på 3.7 vid radiatorer vid vv beredning är cop 1.3 resp 2.4 för bergvärmen så riktigt jämförbar är dom inte. Ska kanske tillägga att Nibe 750 som är en liknande maskin som comfortzone ligger lite bättre till i cop. Här är en länk till testet
http://www.energimyndigheten.se/tes...rsionId=325&comparisonProducts=1151,1153,1154

http://www.energimyndigheten.se/tes...ductTypeVersionId=364&comparisonProducts=1637

Tomture61
Comfortzone CE50 har ngr år på nacken ,vilket Energimyndighetens test också har.
Comfortzone EX50 tex är en helt annan maskin
Nu har antagligen BVP också utvecklats sedan Energimyndighetens test , så jag anser jämförbart.

Sitat från CZ
OBS! Vid jämförelse med bergvärmepumpar skall man ta hänsyn till brinepumpens effektförbrukning. Motsvarande bergvärmepump förlorar upp till 10-20% ineffekt och COP genom pumpen som pumpar köldmediumet från själva borrhålet 100-150 m upp och ner

Redigerat:
Det var några år sen man räknade cop utan cirkpumpens driveffekt så numera igår det i cop mätning och i scop som energimyndigheten använder har det nog alltid ingått liksom testet räknar med driv ström till fläkten i Comfortzone. Man bör väl nämna att i bergvärme fallet så räknar man inte med nån fläkt till vent men den drar troligtvis lite mindre än vad fläkten i Comfortzone gör pga mindre motstånd om man blåser vent rakt ut. Har ingen koll vad som skiljer mellan CE50 samt EX50.

Kollade lite på Comfortzone dom har i alla fall bytt köldmedia från R134a till R410a sen kanske annat skiljer också.

Tomture61
Ett FTX aggregat gör vell av med ca 1000 kwh/år
Nibe F1245-10 SCOP 4,3 vid golvvärme

Nibe 750 SCOP på 3,0 vid golvvärme med inbyggd vent.
Hittar dessvärre ej SCOP till EX50 !

Ja du ser ju själv dom är ju inte direkt likvärdiga. Klart FTX drar en del men det sänker också effektbehovet en hel del så det är ingen dålig affär bara det är installerat.

Tomture61 skrev:
Ett FTX aggregat gör vell av med ca 1000 kwh/år
...
Mätte för några år sedan och effektförbrukningen var då ca 13 Watt.
Dvs 114 kWh per år.
Var själv förvånad över den låga förbrukningen.

Det är två borstlösa EC-motorer. Motströms, inte roterande remdrivna grejer.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Energimyndigheten gjorde ett FTX test för några år sedan. Energiförbrukningen i testet för huset på 130m2 var bra mycket högre än KnockOnWoods eget men förutom ett fabrikat en bra bit under 1000 kWh.

Tomture61
O sen var vi tillbaks till TS dilema , 113 år för att betala av mellanskillnaden !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.