16 104 läst ·
99 svar
16k läst
99 svar
Jämförelse specifik energianvändning för olika husmodeller, tänker jag rätt?
Medlem
· Västra Götaland
· 68 inlägg
I ditt fall har du räknat rätt, men det går inte att rakt av jämföra två olika(?) huskonstruktioner då det gäller energiförluster och priser. Det är i första hand bygg- och ventilationsteknik som avgör. Eftersom jag inte vet något om konstruktionerna i de båda fallen kan din fråga inte besvaras fullt ut. Håller själv på att bygga om och till vårt hus så att det skall dra mindre än 25kWh/m2 och år. Minskad värmegenomgång sker bl a meddelst stående masonitbalkar i väggarna, nergrävda (>1,2m) rör för tilluft till värmeväxlare för att året om få jämnare temperatur i tilluften.
Byggnadsingenjör emeritus
Byggnadsingenjör emeritus
Redigerat:
Det går bra att plocka energi ur ett helt (torrt) borrhål är berget helt utan sprickor fyller man helt enkelt i vatten i hålet. Det finns även andra andra lösningar som bygger på samma princip men då blir det omöjligt att byta kollektorn vid ev fel på den. Många tror att man plockar energin ur vattnet i hålet men det är berget man tar energin från men vattnet behövs för att leda energin mellan berget och kollektorn. Finns det så dyra vp som 90000 kr som används till villor ?Wide Glide skrev:En faktor som inte nämns så ofta är att bergvärme kan bli sämre med tiden. På olika platser där platsen är olämplig kan "värmen försvinna" och vad jag förstått måste man borra djupare för att få upp värmen ur marken. En nära vän har borrat 3 gånger för att få systemet att fungera. Borrfirman tror att berget är helt och utan sprickor där vattnet kan passera. Så småningom förbrukar man då energin i området där borrhålet slutar.
Förr i tiden spräckte man området i botten av hålet med en lagom kraftig sprängladdning för att få öppningar i berget. Det är numera förbjudet att spränga eftersom konsekvenserna kunde vara stora. (Grannens vattenbrunn sinade eller blev grumligt och obrukbart).
Vattnet för ju med sig värmen och det är ett villkor för att bergvärmen skall fungera över lång tid.
Värmepumpen är ju heller ingen evighetsmaskin. Hos min vän har den bytts flera gånger under 35 års drift. En ny värmepump beroende på kapacitet varierar mellan 50.000:- och 90.000:- som också måste läggas till i kalkylen.
Om förhållandena är riktigt gynnsamma kan det kanske gå jämnt upp jämfört med elvärme.
Vi har ett mycket välisolerat hus och driver huset med totalt 12.000 - 14.000kWh / år och har en öppen planlösning och använder en luft/luft anläggning. Huset är på ett plan och nästan 300 m² inklusive ett uppvärmt garage.
Värmekostnaden beräknar jag till under 5.000:- / år. Vi är två vuxna personer i hushållet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Offerten på min BVP ligger bara pumpen på 80. Med alla options går det säkert att komma upp i 90k för enbart pumpen utan installation mm.smurfen72 skrev:Det går bra att plocka energi ur ett helt (torrt) borrhål är berget helt utan sprickor fyller man helt enkelt i vatten i hålet. Det finns även andra andra lösningar som bygger på samma princip men då blir det omöjligt att byta kollektorn vid ev fel på den. Många tror att man plockar energin ur vattnet i hålet men det är berget man tar energin från men vattnet behövs för att leda energin mellan berget och kollektorn. Finns det så dyra vp som 90000 kr som används till villor ?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
IVT Geo 312C med 285l VVB
Ivt Geo har inte 285 liters beredare den har 190 liters beredare om det inte finns modell med separat beredare men det tror jag inte dom har och i så fall behöver man inte byta vv beredare vid ev vp byte. Ivt har inga priser på nätet men Bosch Compress lwm 7000 är samma pump och den pumpen kostar ca 66000 kr hos byggmax kanske finns billigare om man letar. Ivt ägs av Bosch därför är det samma produkter. Har dålig koll på Bosch Ivt men antar att det numera följer med effekt vakt innegivare samt internet anslutning lika som det gör till tex Nibe och vad mer behöver man. Visst man kan säkert plocka till nått extra lull lull men då får man nog ta det på nöjes kontot för det är inget som behövs för att få varmt i huset.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Det är bara siffror jag fått av VVS firman och som står på nätet. Om jag förstår texten rätt så kan den ge 285l 40 gradigt vatten. Det innebär inte att tanken är på 285l utan den är troligen mindre.
"IVT Geo 312C är också ett mycket bra val för dig som gillar att duscha och bada. Vattenkapaciteten är upp till 285 liter. "
Internet och effektstyrning är inte standard som jag förstått det.
"IVT Geo 312C är också ett mycket bra val för dig som gillar att duscha och bada. Vattenkapaciteten är upp till 285 liter. "
Effektvakt är inte så viktigt på en inverter vilken jag antar har 100% effekt täckning och internet styrning anser jag inte heller vara nått av värde men vissa kan inte vara utan det.Robert-san01 skrev:Det är bara siffror jag fått av VVS firman och som står på nätet. Om jag förstår texten rätt så kan den ge 285l 40 gradigt vatten. Det innebär inte att tanken är på 285l utan den är troligen mindre.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Effektvakten för dessa är mer för att värma upp när elen är billig.
Jag håller med dig, jag skulle inte heller betala något extra för varken internet eller effektstyrning.
Jag håller med dig, jag skulle inte heller betala något extra för varken internet eller effektstyrning.
Effektvakten bevakar huset förbrukning och begränsar elpatron vid höga uttag av andra maskiner så inte huvud säkringen ska ryka. Internet styrningen används dels för loggning/styrning men sen kan den hålla koll på elpriserna och värma på lite extra när elen är billig ingen större skillnad i dag men kanske om nått år
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Lite slarvigt uttryckt av mig. IVT Geo 312C har inte ens effektvakt. Med tillvalet "Gateway" så kan man få "smartgrid ready".
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Förekommer även sandfyllda hålsmurfen72 skrev:Det går bra att plocka energi ur ett helt (torrt) borrhål är berget helt utan sprickor fyller man helt enkelt i vatten i hålet. Det finns även andra andra lösningar som bygger på samma princip men då blir det omöjligt att byta kollektorn vid ev fel på den. Många tror att man plockar energin ur vattnet i hålet men det är berget man tar energin från men vattnet behövs för att leda energin mellan berget och kollektorn. Finns det så dyra vp som 90000 kr som används till villor ?