Förra helgen träffades phl, Daniel_N, Mr Handyman och jag hemma hos mig och lekte med massor av maskiner och annat kul en hel helg. Bland annat använde vi min Festool CS70 EQ. Daniel har en elu 744 hemma. Eller om det möjligen är en Dewalt. I en e-postkonversation som vi hade senare jämförde vi våra intryck.

Bakgrunden till att vi diskuterar CS70:s pris är att mina gäster frågade vad jag hade betalt för sågen, varpå jag sa att jag trodde det var kring 12 kSEK. De menade då att det inte kunde vara riktigt.

Daniel_N skrev:

Hej!
Kom att tänka på CS70an idag - det var verkligen en trevlig maskin! Grymt fint snittkvalitet och till synes helt obegränsat med kraft! Ett riktigt långt skjutbart anhåll var också riktigt njutbart. Samt den mycket fiffiga klyvkniven som inte behövde bytas för att man skulle kunna spåra.

Mattias - vilket nummer är det på klingan du hade i cs70an, och vilket nummer är det på din dedikerade klyvklinga? Jag kommer att skaffa mig en festoolklinga till 744an, och eftersom jag enbart klyver på den så tror jag jag väljer klyvklingan. Om enbart snittkvalitet och absolut inget annat (för aggressiv byggklyvning så har jag dewaltklingor) bestämmer valet, vilken av de 2 klingorna hade du då valt för klyvning mattias?

Jag svarade:

Vad är det du skall klyva med klyvklingan? Vid större såghöjder rekommenderar jag Pantherklingan. Snittet blir mycket bra. Om det bara är smådelar i hårt trä så skulle jag välja kombiklingan. Den är inte lika snabb, men snittkvaliteten är det inget fel på. Vi borde ha testat klyvklingan också, eller hur? Om du talar om vad du skall ha den till så kan jag göra försök hemma.

Jag kompletterade:

Jag var inne på Festools hemsida och kollade efter klingorna till CS70:an. Kombiklingan heter 488288 och klyvklingan heter 496303. Kanske kan man köpa på tyska ebay? Jag passade på och kollade efter priset på CS70.Jag köpte min som en CS70 EB och kompletterade med bordbreddare och längdanslag och pantherklinga. Priset idag hade blivit 26200 inkl moms. Om jag hade beställt en CS70 EB set hade jag fått hela paketet plus justerbord för 27500. Jag undrar om inte 744:an är ett bättre köp. Så kan det gå när man bara beställer utan att kolla upp priserna ordentligt. Jag är i alla fall nöjd med sågen.

phl kommenterade:

Jag kan inte annat att hålla med. [vad daniel sa] Dock måste jag säga att jag inte
riktigt kom överrens med kapanhållet. Det finns tillfällen då jag tycker
att ett stabilt kapanhåll i spår är vida överlägset. Även bordet var
lite litet men vi hade å andra sidan inte monterat bordsförlängarna.
Pris-prestanda på maskinen kan man också fundera på ;)

Daniel_N svarade:

Min tanke är att ha klingan till all form av klyvning av snickerivirke. Främst ek och ask i olika dimensioner. En hel del MDF kommer det att bli också. Däremot finns inga krav avseende byggvirke, det kör jag med andra klingor.

Avseende pris kontra 744an så upplevde jag på den korta testningen följande kontra 744an:

cs70 har bättre:

Kraft
Snittkvalitet (kan nog bero mycket på klinga och att jag inte är helt 100 på att min klinga har rätt "toe-in")
justerbart varvtal (antar jag att den har?)
Långt justerbart anhåll (det var riktigt trevligt, ska se om jag kan hitta något sådant till 744an)
Längd på bordet (inte så stor skillnad, men lite)
Kapanhåll (inte så viktigt för mig, jag tänkte göra all kapning i kapexen)
Samma höjd som mft/3
dragsågsfunktion (har ju nackdelen med att det är svårt att se linjen, men vid upprepad sågning som vi gjorde med fastspännd mdf-kloss så spelar det ingen roll, däremot är dragsågsfunktionen inte intressant för mig eftersom jag vill klyva enbart)
smart klyvkniv som går att spåra med
Möjlighet att koppla tex mft/3 bakom som utmatningsbord (744 saknar allt sådant helt - värdelöst)

744 har bättre
bordsbredd (men du hade inte breddarna på så jag har inte sett hur cs70 blir då) men 744an klarart att dela en hel skiva med smidigt eftermonterade men "inbyggda" bordsbreddare)
inställning + avläsning av anhållet
"miter slot" - väldigt uppskattat av mig som är såld på en massa jiggar från amerikanska tidningar
Möjlighet att kapa genom att flytta kapanhållet förbi klingan - smidigt när man vill använda anhållet för längden på de kapade bitarna (men som sagt, spelar mindre roll för mig)

Höjning och sänkning av klingan är lika smidigt på båda. Jag tror dock, utan att ha testat det, att cs70 är bättre när man ska vinkla klingan
Hur spånuppsamlingen skiljer sig vet jag faktiskt inte riktigt

Sammantaget så är det svårt att motivera prisskillnaden för mig. Och om jag ändå skulle hamna i det tänket någon gång i framtiden så blir det nog snarare så att jag lägger pengarna på att köpa en riktigt tung justersåg istället, i alla fall om plats finns.

Daniel_N kompletterade:

jag kände att själva anhållet var toppen, men jag hade precis som du hellre haft det i ett spår, gärna med ett spår på varje sida om klingan

Jag svarade:

Jo, dragsågsfunktionen är egentligen bara bra om man håller på med långa arbetsstycken. Därför funderar jag på att skaffa justerbordet till sågen. Det blir i så fall det lilla bordet.... Eller det stora. Fan vet. Vi får se.

phl kommenterade:

Hehe ;)

Sen började vi prata om annat.

Redigerat:
Tack för det!

Hur upplever ni det om man ska flytta maskinerna? Alltså in och ut ur bil samt uppställning på anvisad plats? Cs70 är väl en del tyngre än cs50? Men hur är det i förhållande till Daniel_N:s 744? Och till 744:an är det väl inget stativ som är inbyggt på samma sätt som på cs modellerna?

744 är ett rätt så tungt as, men med bra handtag. Jag har dewalts originalställning som jag först går och ställer ut, sen hämtar jag sågen och ställer på ställningen. Ställningen köpte jag för halva priset (normalspris var 1600), vilket var väl saftigt för ställningen som är mycket enkel. Dock är den stabil, och fungerar som den ska. Sen tycker jag att den är alldeles för låg, jag skulle gärna ha de 20-25cm högre. Fast det beror nog mycket på arbetsuppgift, för bygguppgifter kanske det är trevligt med den lägre höjden. För snickeri så hade jag gärna haft den högre som sagt. På grund av den relativt klena motorn briljerar sågen inte på bygget kan jag tycka.

Den största nackdelen med 744an är att det inte finns något utmatningsbord eller rullar att köpa till, det är störigt när man klyver långa bitar.

Det anslaget fanns monterat på maskinen. Det Daniel menar är bristen på s.k. miter tracks.

Fredrik.engdahl skrev:
där finns ett anhåll till cs70 som går i spår men det kostar ca2200:-+moms

art. nr 488062

[länk]
Det är precis det klyvanhållet som mattiasp har. Det var snarare ett kapanhåll som går i ett spår som saknas på cs70.

70:an väger bly den med, speciellet med alla tillbehör påhängda, den går att kånka runt men inget jag rekommenderar, min stor stationärt i min verkstad så för lillebror 50 följa med runt på montage.

Skillnaden på 70;an kontra 50:an är att den senaste är så pass mycket lättare att flytta runt, samt att ljusterbordet och alla andra tillbehör passar till min cmsfräs, detta gäller inte 70:an tillbehör. Dock känns 50:an lite billig när man jobbat med storebror.

jag har använt vinkelanhållet till kapanhåll . sätter den på ena sidan och vrider vinkelanhållet så den ligger parallet med fästet som den sitter på.

har inte jobbat med cs 50 eller med elun men med cs 70 och den är en dröm att jobba med . har klyvt 70 reglar på höjden utan att motorn stanna till...

ligger som nästa på inköpslistan men den är lite för dyr egentligen..

Gammal tråd som jag tänkte väcka till liv en kort stund....Idag hade jag ledigt från jobbet och inspirerad av denna lösningen http://www.fine-tools.com/incra-base-assembly.html vad gäller miter-spår så satte jag fräsen i min CS 70 idag. Inte monterade fräsen då alltså utan fräste bort material för att kunna montera en miter spår skena från Incra. Har aldrig varit nöjd med Festools kapanhåll, tycker det levt sitt eget flexiga liv, för dåligt för att duga till finsnickeri, och kör man kortare plankor som inte riktigt når ut till justerbordet eller bara vilat där någon cm har det varit totalt kasst. Vad Festool gubbarna rökte för svampar den dagen de beslutade att göra en såg utan miter spår kan man ju fråga sig....

Så, några moddningsbilder. Nu är min såg lite mer som andras och jag kan bygga kapslädar och andra kul jiggar (ja det räcker bra med ett spår för en kapsläde). Kapningen av plankan i sista bilden hade inte gått nåt vidare med mitt gamla Festool anhåll, nu fick jag perfekt 90 graders kapning utan minsta flex i anhållet eller annat strul.

Edit. Kanske ska tilläggas att jag kapade skenan innan jag monterade den, den sticker alltså inte ut 10cm per sida utan går kant i kant med sågen.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Skapa konto
3.jpg
Skapa konto
4.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Springare och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Ouch, ingen ågren när du hörde fräsen varva upp? Ser fint ut, är du nöjd?

Själv kör jag med en CS50 och lär inte våga den operationen (om den ens är möjlig på min)

/U

Hej, fiffigt gjort!

Har aldrig ens tänkt tanken på att fräsa i annat än trä..men du överlevde tydligen...och din fräs också?

Må Godis / Ole

ullberg: Haha, nä faktiskt ingen ågren alls. Största ingreppet var i topp-plattan som är en ganska billig utbytbar del...om nu något det står Festool på kan klassas som billigt:)...sen är min såg ett blocketklipp, hade det varit nyinköpt till fullpris hade jag kanske funderat en gång extra. Jag är supernöjd det lilla jag hunnit testa, Incra anhållet gör precis det jag saknade hos Festool anhållet...och sån där trevlig kapsläde är något jag alltid velat ha men inte kunnat göra eftersom spår saknats. http://www.finewoodworking.com/item/39002/build-a-super-precise-tablesaw-crosscut-sled

SpikOlle: Ja det går att fräsa alu, inte lika lätt som trä men det funkar till småsaker. Körde i små steg, 0.5-1mm åt gången, lägsta varvtalet på fräsen och lite gäng o skärolja emellanåt, sen behövs det frässtål som passar metall också. Kan vara struligt att borra sig ner med fräsen men i mitt fall körde jag bara med sidoskären. Bra styrning är ett måste, det går inget vidare på fri hand.

Edit. T-röd funkar också bra som skärvätska om man vill slabba med det.

Redigerat:
Snyggt jobbat!
Jag ser att du även har justeranordningen till din såg. Det är ju lite synd att din modifiering inte inbegriper justeranordningen. Även jag har en del synpunkter på flexandet i anhållet, men jag har lite andra idéer om hur man skulle kunna styva upp det hela utan att missa fördelarna med juster"bordet". Om jag inte lyckas har jag ett Kreganhåll liggande som jag kan använda vid en modifiering. Jag skall bara ta mig samman och komma igång bara. Igen: Snygg modifierng som löser några av CS70-systemets tillkortakommanden!

Edit: När jag fräste aluminium med handöverfräs använde jag skärvätska bastående av vatten, sprit och någon droppe diskmedel för vätning:
http://www.swedishwoodworking.com/t...-guide-rail-to-work-with-festool-attachments/

Redigerat:
Ja jag funderade på det, att mitt dyrköpta justerbord skulle bli överflödigt. Men som jag ser det är det fortfarande till stor nytta av 2 anledningar.

1. När jag kör med mitt nya anhåll vilar plankan även på justerbordet som rullar med. Det agerar således "friktionsfri" bordsbreddare

2. Kommer fortfarande använda justerbordet + dess anhåll för att kapa större saker där jag ser en fördel att kunna tvinga fast ämnet i justerbordet.

Spännande att höra att du också har förbättringsideer, du får slänga upp lite bilder när du gjort slag i saken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.