C
yonna yonna skrev:
Går igenom F-bolagen ungefär vart 5:e år och anser att kostnadsskillnaden väl uppvägs av det goda bemötande jag får från TH.
Problemet jag erfarit är att gränsen för hur mycket premien kan ticka på verkar vara väldigt hög, om det ens finns en gräns(?) Dvs. ju längre tid som går, desto mer får du betala i relation till nyteckningspremien. Och efter några år betalar man typ dubbla premien - där har man iallafall passerat min gräns med råge...

Var ligger du ungefär i % skillnad när du jämför?

C cpalm skrev:
Var ligger du ungefär i % skillnad när du jämför?
Nu har jag inte kollat på ett par år (fick ju helt nytt, mkt fint badrum för 3 år sedan) och eg är jag nog lite överförsäkrad ... men som ensam pensionär är man ju mer sårbar. Det rör väl sig om totalt kanske max 1.500 mer/år för villa/bil/liv/olycksfall. Har mycket goda erfarenheter med hur man hanterat mina ärenden under alla år bl a totalbränd bil och åskskadad elektronik avs värmeanläggning. Har TH sedan mitt första jobb för läääänge sen'. (Om jag räknar ut totalen har inte FB gått minus för mig.)

Har någon härinne anlitat det nya bolaget Hedvig? Det är dyrare vad jag förstår. Hade hundförsäkring där tidigare och man ville ha 1.600/mån för min nya hund ...

Redigerat:
  • Gilla
Kent Åström2
  • Laddar…
H
F fusion skrev:
Vi har Folksam sedan vi köpte nuvarande hus 2003. Frugan har kollektiv hemförsäkring via facket, vi betalar fullvärde villa, Allrisk Stor , liv och olyckfallsförsäkringar , sjuk och efterlevnads försäkring. Har även helkundsrabatt på bilens helförsäkring.

Har bara behövt använda Allrisk en gång, yngste sopade ett "Darth Vader" svärd i hans TV av misstag. Nästan 4 år gammal, fick bättre ny TV minus självrisk , ingen värdeminskning på den som gick sönder.

Bilens försäkring har vi använt en gång , ny generator minus självrisk. Inget i villan som krävt inblandning av Folksam.

Hade ett fritidshus tidigare där hade vi fullvärde , medans "Bortaskydd" upp till 80000kr gällde som hemförsäkring via vår kombo av kollektiv hemförsäkring med Allrisk Stor.

Har haft försenad resväska 2 gånger, ersättning för det alltid utbetalt snabbt utan krav på bevis.

Vi är iaf nöjda med Folksam. Enda negativa var att de ett tag hade krav på 5 års gratis besiktning utförd av Anticimex, men det är frivilligt numera. Har för mig den gäller självrisk befrielse för äkta hussvamp / husbock
Det beror vilken person och ort man pratar med på Folksam. De var bra förr men nu skickar de ut vilken ”hantverkare” som helt bara den är billig. Rena katastrofen. Sen får försäkringstagaren strida mot ”hantverkaren”, vilken var totalt okunnig, mer skador än det var från början. Man får inte heller välja hantverkare själv ändå blir det försäkringstagaren som blir den som har anlitat hantverkaren. Aldrig mer Folksam!

C
yonna yonna skrev:
Det rör väl sig om totalt kanske max 1.500 mer/år för villa/bil/liv/olycksfall.
Låter helt orimligt. Bara på bilen brukar man tjäna en tusenlapp på att byta efter bara ett par år. Om man har helförsäkring då - du kanske har delförsäkring? Låter ändå väldigt billigt.

C cpalm skrev:
Låter helt orimligt. Bara på bilen brukar man tjäna en tusenlapp på att byta efter bara ett par år. Om man har helförsäkring då - du kanske har delförsäkring? Låter ändå väldigt billigt.
Du missförstod mig. Jag menade att mellanskillnaden blev ca 1500 mer/år jämfört med motsvarande försäkringar i annat FB. Det betalar jag för den extremt goda servicen jag får (är medveten om att inte alla ser det så).

För övrigt har jag helförsäkring på bilen från annu datzumal ...

C
yonna yonna skrev:
Jag menade att mellanskillnaden blev ca 1500 mer/år jämfört med motsvarande försäkringar i annat FB.
Jo, det är precis det jag menade också. Men systemet är ju så idag att man får en rejäl rabatt vid byte/nyteckning, vilket man sedan tar igen i form av till synes ständigt växande överpriser för trogna kunder.

Ex. min bilförsäkring:
Bolag A: 6 200, 7 100, 7 400
Byter till bolag B: 6 300, 7 000
Byter till bolag C: 5 500

Tror jag som mest betalade uppåt 12 000 (dvs. mer än dubbla nyteckningspriset), men det var jag inte beredd att betala även om servicen skulle vara extremt god.

Jag tror man skall vara lite försiktig med att bara titta på lägsta pris. Det ÄR stor skillnad på hur bolagen hanterar skadefall. Och den dag man behöver nyttja försäkringen för något riktigt allvarligt (typ stor brand, sjukdomsfall utomlands etc) så är det ju lite tråkigt om man iofs. betalat lite under åren, men får noll hjälp.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.