K
Det hade varit väldigt intressant att kunna se vad andra fått för snittpriser vid sina timprisavtal.

Likt tjänsten för årsförbrukning skulle man varje månad kunna mata in sin månadsförbrukning och sitt snittpris för månaden!

Jag fick 48 öre/kWh under september och med elbil och tvåhunda mil körda gjorde vi av med 480 kwh. Elområde 4

Skulle inte fler vilja se en sådan tjänst?

Attitudeswe
Det är rätt ointressant hur lågt ett annat hushåll når utan att veta vilka investeringar det krävde. Jag har investerat 3000kr utöver inköp av elbil för att nå detta i se3:

Graf som visar elpris i september: 45,8 öre/kWh för "Ditt hem" jämfört med olika nivåer. Alternativ sänkning med Grid Rewards.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram jämför år 2024 elpriset för "Ditt hem" på 48,9 öre/kWh med andras högre priser: lågt 69,9, högt 70,9, genomsnitt 72,0 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Nja, det är ju precis som elroboten här på sidan i så fall. Att andra hushåll förbrukar 8000 kWh/år säger ju inte heller någonting.

Men tack för att du delar med dig!

Gjorde en excel-uppställning och kom fram till att spotpriset egentligen är rätt ointressant då det är en så liten del av den totala elfakturan.. Knappt så att det är lönt att ha timpris så beroende på hur de utformar effekttarifferna nästa år så kanske man ska gå över till "rörligt" pris igen.

Attitudeswe
Jag sparar som synes 30öre på 20000kWh. Så 6000kr i besparing med timpris kommer jag inte gå ifrån.

Har effekten under kontroll via automatisering också redan då jag haft den avgiften i 12 år i mitt elnät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.