5 521 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Jäkla otur - avloppsröret sprack
Amatörfråga nu. Men när det gäller ingjutna rör som inte är trycksatta. Hur stor är risken för signifikant läckage? Jag fattar om det hade legat i en grusbädd. Men i TS' fall håller väl omgivande betong hop det? Fattar att det inte är optimalt. Men heller ingen katastrof? Rördelarna kommer ju inte hoppa isär och lägga sig bredvid varandra.N Norreskog skrev:
Nej absolut ingen katastrof eftersom det lilla vatten som rinner inte fyller röret upp i tak. Men ett stopp i röret skulle trycksätta det och då kan det spricka vid spolning eller liknande.S Sir Duke skrev:Amatörfråga nu. Men när det gäller ingjutna rör som inte är trycksatta. Hur stor är risken för signifikant läckage? Jag fattar om det hade legat i en grusbädd. Men i TS' fall håller väl omgivande betong hop det? Fattar att det inte är optimalt. Men heller ingen katastrof? Rördelarna kommer ju inte hoppa isär och lägga sig bredvid varandra.
Alltid bättre att veta om det bara är en liten spricka uppe i röret eller den har spruckit ner längs röret vilket ger läckage över lång tid.
Insåg att jag hade glömt att svara
Hade en röris hemma för att kontrollera
Lungt , lite ytlig spricka i skarven . Rören är limmade och är överlappade med minst 60mm
0 åtgärd krävs enligt fackman med lååång erfarenhet.
Gött , ett problem mindre här i världen
Hade en röris hemma för att kontrollera
Lungt , lite ytlig spricka i skarven . Rören är limmade och är överlappade med minst 60mm
0 åtgärd krävs enligt fackman med lååång erfarenhet.
Gött , ett problem mindre här i världen
Klicka här för att svara