N Norreskog skrev:
Ja filma är det första man bör göra men skulle det vara en spricka igenom kan man sätta en sk packare el punktlagare. Finns även till de mindre dimensionerna.
Viktigt att vara extra försiktig när det gäller de spröda 70-talsrören.
Amatörfråga nu. Men när det gäller ingjutna rör som inte är trycksatta. Hur stor är risken för signifikant läckage? Jag fattar om det hade legat i en grusbädd. Men i TS' fall håller väl omgivande betong hop det? Fattar att det inte är optimalt. Men heller ingen katastrof? Rördelarna kommer ju inte hoppa isär och lägga sig bredvid varandra.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Amatörfråga nu. Men när det gäller ingjutna rör som inte är trycksatta. Hur stor är risken för signifikant läckage? Jag fattar om det hade legat i en grusbädd. Men i TS' fall håller väl omgivande betong hop det? Fattar att det inte är optimalt. Men heller ingen katastrof? Rördelarna kommer ju inte hoppa isär och lägga sig bredvid varandra.
Nej absolut ingen katastrof eftersom det lilla vatten som rinner inte fyller röret upp i tak. Men ett stopp i röret skulle trycksätta det och då kan det spricka vid spolning eller liknande.
Alltid bättre att veta om det bara är en liten spricka uppe i röret eller den har spruckit ner längs röret vilket ger läckage över lång tid.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Insåg att jag hade glömt att svara
Hade en röris hemma för att kontrollera
Lungt , lite ytlig spricka i skarven . Rören är limmade och är överlappade med minst 60mm
0 åtgärd krävs enligt fackman med lååång erfarenhet.
Gött , ett problem mindre här i världen

• Gilla
Norreskog och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.