Hej!
Har precis ärvt en HM-1 som jag försöker klura ut hur den fungerar och samtidigt renovera till bruksskick. Jag har ingen tidigare erfarenhet av liknande hyvlar, men jag har fått tag på manualen på tyska och även reservdelslistan.
När man googlar på hyveln kommer man ofta till detta forum, så jag kollar om det är någon med koll som kan hjälpa mig i en fråga.
Äldre herren som använt den innan mig verkar bara kört den som rikthyvel då matarrullarna för planhyveln verkar helt nya. Nya skärstål har jag också. Dock är jag fundersam på hur man ska få matarrullarna att gå. Manualen nämner inte det och det finns bara en rem med i reservdelslistan. Det är uppenbart att mekanismen drivs att ett hjul. Hur ska man göra? Bifogar bilder på mekanismen med hjulet bakom.

Industriellt maskineri med kedjedrift, kugghjul och spännrulle agerar som transmission för utrustningens funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell mekanism, kedja, kugghjul, fjäder, metallstänger, rost, slitna komponenter, del av maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter ett remhjul bakom plastdreven. Den remmen ska sitta på remhjulet och på lilla diametern på kutteraxeln.

H Hassemann skrev:
Det sitter ett remhjul bakom plastdreven. Den remmen ska sitta på remhjulet och på lilla diametern på kutteraxeln.
Okay. Tack! Vet du vilken storlek på rem det är? Verkar inte finnas kvar.

H Hassemann skrev:
Classe har den. [länk]

Jag tycker den är dyr, så jag hittade en o-ring som jag har som drivning.
Innan det hade jag några buntband, men de pajade. Men slapp släppa allt för få in den som man måste annars.
Jaha är det den. Jag trodde det var remmen som driver från motorn man kan köpa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.