Köpte hus i augusti, huset är gammalt och ”hobbyrenoverat” invändigt av de tidigare ägarna.
Det har även gjorts en del ordentliga renoveringar så som nytt tak, nya fönster osv.

Till sak så finns det en gammal fuktfläck i taket som kommer ifrån ett tidigare läckage.
Vi fick information av mäklaren att det varit läckage i den gamla gavelpanelen som ny sedan i somras är bytt och att skadan skulle vara åtgärdad förutom just då missfärgningen i innertaket på nedervåningen.
Jag har ritat runt missfärgningen för att kunna hålla koll då jag är otroligt nojjig och såg under dagen i dag att den spridit sig.

Missfärgad fuktfläck på vit innertak nära trägolvlist, med ritad svart linje runt fläcken för att bevaka eventuell spridning av vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada i innertaket med synlig missfärgning kring träpanel, tidigare läckage i hus med ny gavelpanel, orsak till spridning efterfrågas.
Skapa konto

Vad behöver vi göra?

Det här är vårt första hus och vi besitter tyvärr väldigt lite kunskap men är det något vi kan göra själva?

Panelen är som sagt ny så källan till läckan ska absolut vara åtgärdad men kan det vara så att det lämnats kvar skadat material och att det nu orsakar en spridning? Eller det är inte möjligt?

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Om fuktfläcken har blivit större läcker det troligen fortfarande. Hur ser det ut ovanför fläcken, är det en kallvind som går att komma åt?

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
K
S Johanna Sjöqvist skrev:
Köpte hus i augusti, huset är gammalt och ”hobbyrenoverat” invändigt av de tidigare ägarna.
Det har även gjorts en del ordentliga renoveringar så som nytt tak, nya fönster osv.

Till sak så finns det en gammal fuktfläck i taket som kommer ifrån ett tidigare läckage.
Vi fick information av mäklaren att det varit läckage i den gamla gavelpanelen som ny sedan i somras är bytt och att skadan skulle vara åtgärdad förutom just då missfärgningen i innertaket på nedervåningen.
Jag har ritat runt missfärgningen för att kunna hålla koll då jag är otroligt nojjig och såg under dagen i dag att den spridit sig.

[bild][bild]

Vad behöver vi göra?

Det här är vårt första hus och vi besitter tyvärr väldigt lite kunskap men är det något vi kan göra själva?

Panelen är som sagt ny så källan till läckan ska absolut vara åtgärdad men kan det vara så att det lämnats kvar skadat material och att det nu orsakar en spridning? Eller det är inte möjligt?

Tacksam för all hjälp vi kan få!
Fick du/ni den där utfästelsen från mäklaren i skrift?

Jag skulle nog inte utgå från att det finns kvarlämnat material i väggen som är och har varit så fuktigt att det just nu ger det där resultatet. Förstår inte hur det skulle kunna vara möjligt. Men, det är bara jag...
Det finns många här i forumet som har bättre koll på läget.

Och hur ser väggen ut på utsidan? Fönster och balkonger eller liknande är vanliga bovar.

K Kardan79 skrev:
Fick du/ni den där utfästelsen från mäklaren i skrift?

Jag skulle nog inte utgå från att det finns kvarlämnat material i väggen som är och har varit så fuktigt att det just nu ger det där resultatet. Förstår inte hur det skulle kunna vara möjligt. Men, det är bara jag...
Det finns många här i forumet som har bättre koll på läget.
Nej inte i skrift. Det var vad han svarade när vi frågade om just detta.

Nej inte jag heller egentligen, försöker nog mest bara hitta en anledning.

O [old rusty] skrev:
Och hur ser väggen ut på utsidan? Fönster och balkonger eller liknande är vanliga bovar.
På utsidan ser det ut såhär vad gäller fönster osv.
Missfärgning på insidan är ungefär i höjd med krysset.
Fasad med två fönster och rödmålat kryss på träpanelen under taket. Trädgårdsstol och växter syns nedanför.
Skapa konto

K
S Sjökan skrev:
Nej inte i skrift. Det var vad han svarade när vi frågade om just detta.
Då är frågan vad det kan vara värt.

Lät ni besikta huset?
Det fanns ju uppenbara tecken på fuktproblem, så om ni lät besikta kåken utgår jag från att besiktningsmannen tittade närmare på den biten.

K Kardan79 skrev:
Då är frågan vad det kan vara värt.

Lät ni besikta huset?
Det fanns ju uppenbara tecken på fuktproblem, så om ni lät besikta kåken utgår jag från att besiktningsmannen tittade närmare på den biten.
Skulle säga att det nog inte är värt någonting.
Eftersom att precis som du säger så fanns ju missfärgningen redan innan och är inte på något vis dold.

Vi har inte besiktigat utan var dumma nog att lita på säljaren (då det är bekanta till oss), deras ord och tidigare besiktning.

Det har även framkommit andra saker som sagts men inte stämt.
Panelen är ny men läckaget måste ju på något vis finnas kvar. Antar jag.

Vi får helt enkelt skylla oss själva på den jävligaste nivå som finns och bita i det förbenat sura äpplet då vi gjort allt man inte ska.

Det enda som finns att göra är väl att riva ner innertaket och se över eländet som gömmer sig där bakom?

Om vinden eller utrymmet ovanför fläcken är åtkomlig så tycker jag att ni ska börja kolla hur det ser ut där.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Centano Centano skrev:
Om vinden eller utrymmet ovanför fläcken är åtkomlig så tycker jag att ni ska börja kolla hur det ser ut där.
Instämmer helt.
Är ju inte en källarvägg, så mest sannolikt kommer vattnet uppifrån.

Innertaket är ju numera fuktskadad tretex (?) så den ska väl ner till slut ändå antar jag, men är det en vind ovanför skulle jag försökt därifrån först också.

Och kan någon utbilda mig i vad det är för yttertak?
Papp på plåttak med inbyggd hängränna?

Är gaveln öppen nedtill? Ser nästan ut som det på bilden. Taket är det bandtäckning?

Men jag håller med andra om att man måste upp på vinden och se hur det ser ut där.

K
L Lutte skrev:
Är gaveln öppen nedtill? Ser nästan ut som det på bilden. Taket är det bandtäckning?

Men jag håller med andra om att man måste upp på vinden och se hur det ser ut där.
Det ser onekligen så ut.
Jag hade missat att det ser ofärdigt ut.

En enkel första åtgärd att filma/kika hur det ser ut där. Kanske ser TS något, kanske inte.

• Oavslutad trävägg med monterad svart panel saknar finish.
    Skapa konto
L Lutte skrev:

Ser ut som att det är ett listtäckt tak.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Överhänget på gaveln ser starkt misstänkt ut för en inläckagepunkt. Regn och vind så kan det driva in vatten där. Men TS får lägga upp bättre foton på överhänget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.