Farfar lämnade efter sig en Husqvarna 9,3x57 med bakkappa av plåt. Den sparkar ganska rejält! :P

Hittade en gammal video från en gång när jag testade skjuta med hans gamla studsare.
[video]https://www.facebook.com/video.php?v=10152791126807670&l=4759878267672958575[/video]

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Klart den sparkar men frågan är om inte 30-06 är värre iom den är så rapp

Göran.W
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
D09
Dum fråga ang varmint :)

Varmint är väl en pipa för längre skott med lägre kaliber.

Kan man ha både .308 etc och varmint?

Eller tänker jag helt fel :/

Göran.W
Varmint är en bössa med grövre pipa som gör att precisionen ökar bla för att pipan flexar mindre vid skott och det blir en mer stabil bössa när man siktar.
Man får helt enkelt säkrare skott och det är rätt den är mer lämplig till långhålls skytte iom pip flexeningen vid skott är mindre.
Min .223 har en pipa som är 20 mm tjock.
Jag vet iaf att det finns varmint upp till 9,3x62

Här är en film där man kan se hur pipan flexar vid skott.
https://www.youtube.com/watch?v=AqgPu9gSmVc
På normala jakt avstånd gör flexningen varken från eller till men stabiliteten när man siktar gör desto mer.
På älgbanan är varmint helt underbar iaf dom 12 första skotten för sen blir det tungt.

Jag hade inte valt en 30-06 för jag tycker rekylen är rälig och elak i dom.
Prova en 30-06 innan du tar ett beslut är mitt råd.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
http://www.blaser.de/index.php?id=1208&L=4

Ha ha hur jag än gör så slutar jag på blasers hemsida ( blir nog den om några år ) brukar blivså när ha känslan hoppat upp :)

Låter vettigt med en tung pipa :)

Ska till skjutbanan om 1-2 veckor igen. Ska testa lite större kaliber. Vet ju att jag trivs bra med .308:an.

Brukar det vara en omständig process med att köpa beg?

Dvs först bör man väl lägga en handpenning, sen är det jättelång väntetid innan man får svaret ang licensen etc.

Behöver man ha skåpet vid ansökan eller räcker det att uppge vilket skåp som man ska ha?

Göran.W
Det låter vettigt att prova lite annat men känns det inte helt rätt med någon annan bössa så hade iaf jag köpt Blasern du trivs med o avsett priset för det är få förunnat att hitta en bössa dom trivs med direkt utan det brukar bli omstuvning i vapenskåpet tämligen omg.

Mmm det är rätt att man normalt lägger handpeng på vapnet.
Och sen är väntan jätte lång på besked typ 6 månader där du bor :-(
Vet du vad du ska ha för vapenskåp så ange det.
Tror du får en anmaning om komplettering annars.
Ett tips.
Om du vet du ska ha fler vapen sök inköps tillstång på dom med.
Ett inköpstillstånd är inte tvingande utan man får ett papper som ger en rätt att köpa ett specifikt vapen inom 6 månader.
Gör man inte det så försviner bara tillståndet att köpa.

Nästa tips.
Köp ett 3 ggr större vapenskåp än du tror du behöver för alla prylarna tar plats.
Har själv ett sånt här http://www.scandinavianarms.se/scandinavian-safe-vapenskap-p-1093.html?cPath=80_133
Och det är typ fullt fast där bara är 3 vapen nu men tämlige mycket ammo

Är det kring 6 månader väntetid på vapenlicens i Västra Götaland?? Shit...
Här i Gävleborg kan det väl ta upp emot 2-3 månader som värst, tror jag. Dock när jag sökte vapenlicens på min Beretta A-300 Outlander hagelbössa så gick det rekordfort! Jag lämnade in ansökan hos polisen på tisdagen och på torsdagen ringde vapenhandlarn och berättade att jag kunde hämta bössan för att jag hade fått licensen!

Men långa väntetider är ju ett stort problem! Häromkring så gick en jaktbutik i konkurs i december p.g.a. dom aldrig kunde sälja vapen eftersom köparna aldrig fick sina licenser!

//Patrik

Göran.W
Tyvärr ligger det upp mot 6 månader men dom ska strukturera om eller har gjort det.
I skåne handlägger dom just nu vecka 32.
Lämnade in 2 ansökningar vecka 41 så snart har jag glömt vad jag sökte licens på för vapen :-(

D09
Jösses? Så lång tid...

Kanske dags o fundera på vad grabben ska ha för gevär ;)

Hur funkar det om jag skickar in en köplicens på t ex .308. ( måste man ange märke också? )
Skyndar jag på det hela eftersom jag inte bestämt mig än?

Göran.W
Du måste ange precis allt.
Märke
Modell
Kaliber
Pipländ
Antal skott
Och ändamål jakt du så klart
Vapenskåpets fabrikat och modell
Tror jag fick med allt nu

Edit
Följande ska med anges
vapentyp kulgevär så klar.
Antal pipor en mao
Laddsystem repeter eller halvauto
Laddtyp flerskott
Ammunitionsklass 1 då
Under övrigt skriver man avser inköpstillstånd

Nu har jag nog inte missat något :-)

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Antal skott?

Magasinet?

Göran.W
Mmm hur många du kan ladda.
Är det inte löstagbart magasinet så kan man nästan alltid ladda 5+1
5 i magasinet och ett i loppet

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.