D09
hade en Blaser ( tror jag ) .308

Det kändes som min arm blev en lång pekpinne :)

Ska snart tillbaka och öva på videosekvenser :)

D09
Japp. Det var en Blaser R8 .308 :)

Det tråkiga är att jag vet vad paketet kostar nu :(

Ca 35-40 000kr :x

Den var min första kärlek, ska aldrig glömma den :)

Göran.W
Du får se det som en engångskostnad.
Sen får du lång och lycklig kärlek :-)
En bössa som passar är a och o.

Är budgeten begränsad så finns det Howa som är en billig och väldigt väl skjutande bössa.
Den gör väldigt bra från sig i tester.
Den var bäst i test och var bättre än både Tikka T3 och Blaser R93 som båda är erkänt bra bössor.
Testet utförts av Försvarets Materielverk så det kan väl anses tillförlitligt.
http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/här-exploderar-älgstudsaren

En annan test.
http://www.jaktojagare.se/bruksbossan-som-skjuter-tatt

Howa har i många år tillverkat vapen till andra och den japanska armen.
Redan på 1970-talet tillverkade Howa studsare.
Då var det Smith & Wessons 1500-serie.
På senare år har Howa nått ytterligare berömmelse genom samarbetet med Weatherby. Howa är nämligen den tillverkare som producerar Weatherbys Vanguard-serie.

Har 2 st Howa 1500 själv.
En .223 Varmint och en .308
Det ända jag har att anmärka på är avtryckren som iof funkar att skjuta med men den kunde vara bättre.
Annars så gör den vad den ska.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha lustigt :)

Har suttit o tittat på ett paket från just Howa.

11000 för gevär, sikte och ljuddämpare

Lite nyfiken om den finns för vänsterskytt.

Samt hur utkastet fungerar dvs måste man luta bössan för att få ur patronen?
( det är ingen rak repeater på Howa ? )

Tänker lite som du säger.. Börja med T ex Howa för en lägre summa.

Älskar jag det och pengar och tiden finns. Byt till t ex Blaser.

Får åka o titta på Howa, såg ett videoklipp men reagerade över när patronen skulle ur.. ( skytten lyfte geväret ) på Blasern jag hade så var det rak repeater samt att jag höll bössan riktad mot målet när jag laddade om. Dvs inget lyft etc

Göran.W
Det går utmärkt att ladda om en howa utan att ta ner den från axeln.
Har klarat få iväg 4:a skott på ett löp på älgbanan.
Fråga inte hur skotten tog nu bara :p

Att den inte slutstycket är rakt har en fördel med om man tex får ett hylsbrott så är det mindre risk slutstycket far bakåt iom spåret den ligget i när patronen är i loppet blir en extra säkring.
Här är en film på en som laddar om medan han siktar.
https://www.youtube.com/watch?v=vjIBybRUFMw

Jag har aldrig sett en vänster bössa från howa men jag har inte sökt det heller så det finns kanske.

Titta nu inte bara på priset utan känn och kläm och gärna provskjut med om det går.
Det är viktigt att då får en bössa som passar dig.
Det är värdelöst att skjuta med en missanpassad bössa.
Hade sjukt svårt på älgbanan när jag tog jägarexamen tills jag fann en som passade.
Siktet som följer med howan är nog så där bra men det duger säkert till både älg och rådjur för träff området är så stort så det är svårt att missa.

D09
Kollat lite nu och det verkar inte finnas för vänsterskyttar hos Howa.

Hittade en Basetti för vänsterskytt, också en "nybörjarbössa". Typ samma peng som Howa.

Jag har en Savage arms Axis .308 som jag är nöjd med! Ogillar slutstycket lite grann när man ska ladda om, men det är mest en vanesak. Det är en billigare bössa som även finns som vänsterbössa, såg jag nu när jag sökte.

http://www.classicvapen.se/savage/598-axis-syntetstock-vanster.html

axis-syntetstock-vanster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Patrik

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Gå in i en vapen affär känn och kläm på allt du hittar men akta dig för kina bössor.
Har skjutit såna och värre än så blir det inte.
Riktigt dålig finish och allt kändes rackligt.
Det värsta av allt var att den sparkade något helt otroligt.
Var iof 30-06 som inte är den snällaste kalibern men där var minst 30% mer rekyl än i andra bössor.
Annars finns det Tikka T3 iof dyrare men en erkänt bra bössa.
Det finns inget som heter nybörjar bössa.
Man börjar med en bössa som passar en där skotten tar där dom ska.
Om den sen kostar 6000 eller 50000 eller mer spelar ingen roll så länge den passar en.
Det är inte bössans pris som räknas utan att man sätter skottet där man ska.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, Tikka T3 skulle nog jag köpt om jag skulle köpa älgstudsare.

Sen ska vi säga att det är väldigt viktigt med en bra kikare! Det är bättre att ha en lite sämre bössa och ett bra kikarsikte än tvärtom!

//Patrik

• Gilla
D09
  • Laddar…
S
köp inte heller en för lätt bössa

Göran.W
Kikare är a och o.
Håller helt med att kikaren faktiskt är viktigare än bössan.
Har själv bytt kikare ett par gånger innan jag hittade något som funkade bra till mina ögon.

En tung bössa "äter" upp en del av rekylen och är lättare att hålla stabilt och att följa målet med.
Den är så klart tyngre att släpa med sig men ska man bara vara på vakjakt är en tung varmintpipa att föredra.
Har själv en ,223 med varmintpipa som väger in 5,2 kg som är helt underbar att skjuta med på måltavla och älgbanan.

Pipan fladdrar inte runt utan den ligger stabilt när man siktar tack vare vikten.
Dock blir det lite tungt efter dom första 12 skotten på älgbanan men när man är på vakjakt har man stöd i någon form och ska helst bara behöva avlossa ett skott.
En annan fördel med varmintpipa är att den inte flexar\svänger så mycket som en vanlig pipa vid avlossning av skott så en varmitpipa gör träff bilden tätare men det spelar i realiteten inte någon roll vid jakt.

Hur du än gör så när du köpt dina vapen så börjar utbytes karusellen med vapen som säljes och nya som köpes.
Det blir aldrig riktigt rätt och man får nya ider om hur vapen gardroben ska se ut för att vara optimal.

D09
Vilken är mest allround, 30-06 eller .308 ? Eller är dom likvärdiga?

Min uppfattning är att det finns mer 30-06 ute på beg marknaden samt lite högre tryck i skotten. Dock dyrare amm.

Jag är helnöjd med .308! Ser inga fördelar med 30-06. Eller jo, kanske om man ska bekräfta sig igenom sin kabliber, men i såfall ska man ändå hoppa 30-06 och hoppa på 9,3x62 direkt! ;)

//Patrik

• Gilla
D09
  • Laddar…
Nu kom nya böckerna hem! :) vilken kaliber är mest prisvärd?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Den mest prisvärda kalibern om man ser till ammunitions kostnaden är 6,5x55 men den är på gränsen på för klen till älg och på ca 170 meter uppfyller den ens inte kraven på klass 1 jakt mer.

30-06 anser jag inte är en bra första bössa för rekylen är väldigt rapp och snärtig, rentav otrevlig.
9,3x62 är väl nästan trevligare i rekylen för den är mer långdragen.

Det bästa är att köpa flera bössor som är anpassade till den jakten man bedriver annars är 308 en bra allround bössa.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.