Göran.W
Nu ska vi skilja på jakt och avlivning.
Jakt är det till första skottet avlossats.
När det är avlossat och viltet blir skadat är jakten över utan då är det avlivning och då ska man använda dom medel som står till buds för att förkorta lidandet.
Även sådana metoder som kan ses o etiskt ska användas om det är nödvändigt för att förkortar lidandet.
Dock är det klantigt att få slut på ammo

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Varit och hälsat på i Uddevalla igen :)

Riktigt kul :)

Blev några fina serier också

Första 3 serierna var lustiga ..

Första tre skotten var 5or, fjärde bom.

Sen släppte det :)

Hitills så tycker jag att 3x förstoring passar mig bäst

Behöver träna på hållningen känner jag..
Får bli o stå o öva mer hemma :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09 skrev:
Behöver träna på hållningen känner jag..
Får bli o stå o öva mer hemma :)
Ja, man vill ju inte se ut som han till vänster :)

good_and_bad_posture.jpg

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
:wow:

Göran.W
Det viktiga är att skotten tar där dom ska och inte hållningen eller hur man läggar an.
Jag har en bedrövlig hållning och märklig anläggning men dom tar där dom ska så länge jag orkar hålla fokus så jag bryr mig inte även om det ser helt fel ut.

D09
Jo, men det känns inte som det flyter som det borde kunna.

T ex löpet så känns det inte som jag får upp en jämn hastighet utan det hackar sig förbi.

Tror det har med hur jag står och fötternas placering som stör

Flera gånger så sköt jag löpet i mina ögon sent samt fick ibland göra omtag..

Kanske är det bättre att ta ner bössan efter första skottet.. Tycker det tar "lång" tid innan älgen börjar röra sig. Synd att man inte får ta två snabba direkt ;)

Sen blir jag snabbt trött, i slutet så hade jag båda armbågar utåt och balanserade.

Nästa gång ska jag testa med skjutkäpp :)

Göran.W
Hackar det vet jag precis vad du gör för fel.
Du ställer dig till rätta som du enbart ska skjuta på en stilla stående älg.
Du ska ställa dig så du står bra att ta skottet där du ska ta den på löpet och sen vrida överkroppen när du ska första skottet.
Sen när du följer den på löpet vrider du tillbaka över kroppen till "normal" läget när du följer på löpet.
Gör du inte så ska du tvinga överkroppen att vrida sig till ett onormalt läge och då hackar det.
Hoppas du förstod min förklaring.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
Hackar det vet jag precis vad du gör för fel.
Du ställer dig till rätta som du enbart ska skjuta på en stilla stående älg.
Du ska ställa dig så du står bra att ta skottet där du ska ta den på löpet och sen vrida överkroppen när du ska första skottet.
Sen när du följer den på löpet vrider du tillbaka över kroppen till "normal" läget när du följer på löpet.
Gör du inte så ska du tvinga överkroppen att vrida sig till ett onormalt läge och då hackar det.
Hoppas du förstod min förklaring.
Grymt :)

Det måste jag prova.

Göran.W
Gör det för du kommer märka skillnaden.
Det kommer kännas skumt att vrida kroppen när du ska ta första skottet för det belastar ryggen onormalt men du kan låsa den och ta ett bra första skott.
Det är precis den belastningen man har i ryggen när man följer på löpet men man känner inte den för man är så fokuserad.
Den belastningen försvinner på löpet om man gör som jag beskrev.
Det är ett standard fel nästan alla gör.
Ta ut en kompis som leker älg och prova lite vet jag.
Men utan bössan då så klart.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
Gör det för du kommer märka skillnaden.
Det kommer kännas skumt att vrida kroppen när du ska ta första skottet för det belastar ryggen onormalt men du kan låsa den och ta ett bra första skott.
Det är precis den belastningen man har i ryggen när man följer på löpet men man känner inte den för man är så fokuserad.
Den belastningen försvinner på löpet om man gör som jag beskrev.
Det är ett standard fel nästan alla gör.
Ta ut en kompis som leker älg och prova lite vet jag.
Men utan bössan då så klart.
Ja, det låter faktiskt väldigt logiskt :)

Jag testade olika ställningar och den jag sköt bäst på var att sikta och skjuta på första som det vore enda skottet. Sen flytta bakre fot utåt och få en naturligare vridning men jag kände mig ändå inte helt nöjd. Man fick ändå jobba i en skum vridning i slutet.

Göran.W
Precis.
Gör du som jag sa kommer du ha en naturlig ställning när andra skottet ska gå utan att flytta fötter och så vilket tar fokus och säkert närmare 1 sekund du kunde haft till att sikta

• Gilla
D09
  • Laddar…
MrPlow
Har det blivit någon bock jagat?

D09
Inte för min del :)

Har rekat och placerat ut ett kamo-tält som bockpass, mestadels åt en kompis som ska jaga.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag står och velar om jag ska testa skriva upp bara för att känna hur jag ligger i kunskap. Jag har boken" Din väg till jägarexamen " och sätter kontrollfrågorna utan problem.

Testar jag däremot olika appar och hemsidor kan resultaten variera kraftigt beroende på vilken typ av frågor som ställs.
Iblandfrån 95% rätt till 55% rätt! Boven i dramat är fåglar och hundar.

Hur har ni upplevt svårigheten mellan det teoretiska provet och testadigsjälv på nätet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.