D09
Funderar på påverkan som blir om geväret tilltar lite i sidled. Dvs man håller det inte exakt vägrätt sidled

Man kan ju lura sig någon mm när man siktar

Kulbanan bör dyka tidigare och skottet ta t ex sidled / lågt?

Tänker jag tokigt?

Göran.W
När du skjuter in så skjut inte mer än 20 minuter i sträck för sen börjar man bli mentalt trött.
Egentligen ska du kunna skjuta in ett sikte på den tiden.
Har man skjutit över 1 timme är det inte lönt att försöka skjuta in något sikte för då är man så pass slut att slarv skotten kommer.
Tänk på att du bara kramar av skottet med finger blomman när du skjuter in.
Stoppar du in hela fingret får du ett ryck när du trycker av och med den o önskad spridning.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha sant :)

Men det finns ju så mycket mer o göra när man ändå har tiden och familjen gett en frikort att åka till banan ;)

Som att ta av siktet, testa de öppna, på med siktet igen, minska spridningen, skjuta lite snabbare och laborera när det blåser ;)

Skulle lätt kunna sitta en hel dag vid bänken ha ha

Inte för att jag inte vill skjuta på de andra banorna men det finns så mycket detaljer som man är nyfiken på :)

Man känner när ett skott går rätt tycker jag..

Siktet ligger stadigt och synen är fokuserad och så bränns skottet av utan att man tänker på att avtryckaren pressas :) fin känsla.

Likaså känner man när ett skott går fel.. Lite som när man kastar en baskettboll.. När bollen lämnar handen så vet man nästan om man bommar :)

En dum fråga om skyttebiograf

Är övningen lite vilseledande iomed att duken är på 25 meter men avståndet simulerar t ex 80.

Dvs kulan träffar ett mål tidigare, kulbanan kan vara annorlunda än en riktigt avstånd. Dvs man lurar sig på framförhållningen

Göran.W
Men varför testa en massa istället för att bara skjuta och se till att skotten tar rätt.
Att ta av siktet är aja baja för det innebär bara att man måste skjuta in igen.
Låt siktet alltid sitta på.
Sköt in mitt sikte och när jag smällt av 800 skott kollade jag det och det tog lika fint fortfarande.
Tar aldrig av det fast det är snabb föste på det.
Har inte en susning hur det funkar på skjutbiograf men det kan vara bra träning för man tar skott man aldrig ens skulle tänka på att ta i skogen.
Bra träning att skjuta på rusande djur i intensivt tempo skulle jag tro

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
Men varför testa en massa istället för att bara skjuta och se till att skotten tar rätt.
Att ta av siktet är aja baja för det innebär bara att man måste skjuta in igen.
Låt siktet alltid sitta på.
Sköt in mitt sikte och när jag smällt av 800 skott kollade jag det och det tog lika fint fortfarande.
Tar aldrig av det fast det är snabb föste på det.
Har inte en susning hur det funkar på skjutbiograf men det kan vara bra träning för man tar skott man aldrig ens skulle tänka på att ta i skogen.
Bra träning att skjuta på rusande djur i intensivt tempo skulle jag tro
Träffbilden efter demontering av siktet ville jag testa eftersom säljaren var övertygad om att träffbilden är densamma efter en demontering. Skulle tydligen vara något med blasers konstruktion.

Stämde denna gång :)

Samt att jag skulle ändå rikta in de öppna :)

Att testa olika saker är för mig att lära sig mera :)

Förhoppningsvis ska jag tillbaka på torsdag och bekanta mig med de andra banorna också :)

Om 2 veckor öppnar skyttebiografen också 😄😄

D09 skrev:
Funderar på påverkan som blir om geväret tilltar lite i sidled. Dvs man håller det inte exakt vägrätt sidled

Man kan ju lura sig någon mm när man siktar

Kulbanan bör dyka tidigare och skottet ta t ex sidled / lågt?

Tänker jag tokigt?
Nej, gevär skall hållas rakt. Träffläget ändras som sagt i sida och inte bara i höjd när avståndet till tavlan ändras annars. Och kulan kommer mycket riktigt att träffa lägre än om du håller den rakt.

Därmed inte sagt att det spelar någon större roll på vanliga jaktavstånd i Sverige. På 80 meter så bör du i stort sett kunna hålla geväret upp-och-ner och ändå få acceptabel träff på älgen... ;)

(Jag har inte orkat räkna. Vad kan det göra? 10 cm max?)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
På ett jakt gevär har man 1 sikte.
Måste man ha 2 sikte har man 2 gevär iaf i min värld.
Öppet sikte har man väl mest på rörlig jakt typ drevjakt och då ofta tillsammans med kortare pipa.
Vak jakt har man ofta vanligt kikarsikte typ 2,5x-10x och längre pipa och ibland i varmint utförande.
I detta exemplet är bössorna optimerade för vad dom ska användas till.
Hur man än vänder på det så måste man ta några provskott om man byter sikte och bara det är drygt.
Mycket smidigare med 2 eller fler bössor.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gott :)

På Torsdag blir det skjutbana igen :)

Dags o nöta lite på de andra banorna :)

Göran.W
På lördag ska jag slita på mina bössor lite själv.
Man får ju abstinens när man inte är på banan

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
På lördag ska jag slita på mina bössor lite själv.
Man får ju abstinens när man inte är på banan
Ja, samma här ha ha

Har fått slita mig för att inte göra rent bössan sen sist men kommer troligvis inte kunna hålla mig ha ha

Ska jag ändå till banan innan ev jaktsituation så får jag skylla på det ;)

Tänk om det vore lika kul med tvätt o disk som att egentid/ omvårdnad av sitt gevär he he

Har fattat tycke för skytte också. Finns så mycket att gräva i och utforska :)

Nu ska jag röja rent i garaget.. Har hyllor längs alla väggar men en långsida ska kapas av för att bli en rejäl arbetsbänk istället..

Ordning o reda blir så mycket roligare när man har ett syfte ;)

Redigerat:
Göran.W
Så så lugn och fin.
Du kommer med tröttna på vapen vården tro mig.
Det behövs inte så mycket vård som man tror heller.
I början var jag med över noga men sen kom man på att det inte behövdes.
Nu smäller jag av över 100 skott utan att ens tänka krutlösare utan nu åker bara borsten igenom och sen lite olja.
Oljan i sig löser faktiskt lite krut med.

Tänk på att när du ska jaga att aldrig skjuta mot något vilt utan att först dra igenom några lappar för att torka bort oljan i den eller ännu hellre skjuta 10 skott på banan och sen ställa in det "skitig"
För då är den precis som när du sköt in siktet
Dom första 1-5 skotten avviker oftast något efter vapenvården.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Blev dyrt idag ;)

Förutom ammo så fick jag med mig ett par kåpor :)

Pelto sporttac

Tvekade över den större modellen protac2

Göran.W
Ammo är inte billigt men det går ofta att pruta lite om man köper mer än en kartong dvs.
Dock är det svårt att pruta på norma ammo
Sist fick jag iaf 10% rabatt på norma men då köpte jag iof 500 pluggar.
Jag letar ständigt efter billig ammo för det går åt en hel del och den går förvara rätt många år med.
Var riktigt nöjd när jag fick tag i Remington ammo till min ,223 för 3,5 kr smällen som annars kostar 8 kr smällen.
Får sen 2 kr hylsan så dom kostar bara 1,5 kr smällen netto.
Spar hylsorna om du kan för dom är värda pengar och speciellt norma hylsor men även andra fabrikat kan man få betalt för med vissa undantag som tex sellier & bellot som har noll i värde.
Har för mig du valde ,308 och norma hylsor i den kalibern får man ca 2 kr styck för så spara dom.
Jag fick det på tradera sist iaf.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Jag letar ständigt efter billig ammo för det går åt en hel del...
Du har aldrig funderat på att ladda om själv? Och om inte varför? (Vet du fö vilka priser du skulle kunna komma ner i då?)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
Ammo är inte billigt men det går ofta att pruta lite om man köper mer än en kartong dvs.
Dock är det svårt att pruta på norma ammo
Sist fick jag iaf 10% rabatt på norma men då köpte jag iof 500 pluggar.
Jag letar ständigt efter billig ammo för det går åt en hel del och den går förvara rätt många år med.
Var riktigt nöjd när jag fick tag i Remington ammo till min ,223 för 3,5 kr smällen som annars kostar 8 kr smällen.
Får sen 2 kr hylsan så dom kostar bara 1,5 kr smällen netto.
Spar hylsorna om du kan för dom är värda pengar och speciellt norma hylsor men även andra fabrikat kan man få betalt för med vissa undantag som tex sellier & bellot som har noll i värde.
Har för mig du valde ,308 och norma hylsor i den kalibern får man ca 2 kr styck för så spara dom.
Jag fick det på tradera sist iaf.
Tack för tipset :)

Tanken slog mig sist när jag var på banan att man kanske kunde få något för hylsorna så jag fick med mig hälften iaf :)

Bör man sortera jakt och övningsammo eller är det samma kvalite på hylsa förutom storleken?

Ska ju bli mycket pang så det är ju ett lätt sätt att minska kostnaderna utan att ha kunskapen om handladdning :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.