Hej!
Jag är helt ny här på forumet och hoppas att man kanske kan få lite tips och ideer.

Jag har en bastu som jag tänkt renovera. Den är inte mycket använd så väggpanelen sitter fortfarande på plats och den panelen har jag tänkt måla mörk med Tikkurilas bastuskydd. Min kusin i finland ska skicka mig några burkar när det är dags. Det blir nästan svart. Lavarna har jag inte tänkt att måla men dom blir nya.
Anledningen till att jag började med projektet är att vattnet mellan huset och bastu/garage-delen har fryst sönder någonstans efter vägen redan när den förra boende bodde här. Vilket han naturligtvis inte nämnde när jag skulle flytta hit och det gick ej att överklaga med dolda fel eller liknande.
Planen är att dra en enskild kallvattenledning (bättre isolerad än den förra förstås) från huset och in i bastuns relaxavdelning där jag ska ha en varmvattenberedare på ca: 50liter intill en duschkabin.
Relaxdelens väggar skall panelas och målas vita.

Tillbaka till bastudelen.
Aggregatet är en vedeldad hemmagjord men fyller sin funktion. Är dock väldigt stor och det tar säkert inte mer än 15-20minuter innan det är väldigt varmt i bastun (70-80grader). :P
Jag har tänkt att använda mig av detta aggregat så länge den fungerar.
Bakom aggregatet sitter det idag en ful, veckad plåt och en gipsskiva(?) bakom den.
Jag skulle vilja ha tegel/betong bakom denna. Mest för utseendets skull men också för att kunna ha aggregatet nära väggen. Det blir ju väldigt varmt av detta aggregat.

Finns så mycket tankar och ideer som snurrar i huvudet men det jag vet är att jag vill att bastun ska se gammaldags finsk ut. Jag är ju finne själv :P

Jag lägger upp lite bilder som ni kan kika på.

VGMKLGKFy.jpg
TZpUWFTvS.jpg
YmSQExrYj.jpg
pjIduJPPj.jpg
zKKyrlDwV.jpg
mmzAIFMpn.jpg

Kanske lite stora bilder men hoppas att ni ser ändå :D
Skriv gärna och ge tips!

Jag är inte finne men ni är hgärliga, jag hade bytt till el. Tror inte du får sotaren att godkänna din bastu med den vedeldningen

Med det nya rökröret så blir det nog inga problem med sotarn. Det var nog några år sen som sotaren godkände det som finns där nu. Det var nog bättre skick på sakerna då :-) Och nej, el-aggregat blir det absolut inte. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.