35 949 läst ·
232 svar
36k läst
232 svar
Jag ska ge förslag på ett bonussystem till min arbetsgivare.
Men det är ju precis den mentaliteten som är problemet. Bonusen är ju grädden på moset, alltså inte ordinarie lön. Om man inte klarar bonuskraven har man ju åtminstone sin vanliga lön. Vad är det som är så dyrt med det?Hubbe2 skrev:
Varför införa ett bonussystem överhuvudtaget? Ta lärdom av dem som är skickliga på detta område, t.ex. finansmän och jurister. Starta egna bolag där ni fakturerar er arbetsgivare. Modellen görs kostnadsneutral för er arbetsgivare. De faktiska timmar ni arbetar faktureras. Det blir således samma kostnad som tidigare för arbetsgivaren men ni får nu in pengarna i ert bolag. Då tar ni ut en del som lön, mindre än vad ni har idag, och tar ut resten till låg beskattning enligt 3-12 reglerna. Resultatet blir att samtliga får mer disponibel inkomst efter skatt, även de med sjukfrånvaro och mycket VAB. De som jobbar mycket kommer få mer ersättning och de som jobbar mindre. Sjukförsäkring och ersättning för VAB-dagar blir som tidigare. Problemet är om du behöver riktigt hög inkomst så kan du inte utnyttja 3-12 reglerna fullt ut. Om du klara dig med lägre lön kan du accumulera vinster och unna dig ett friår. Inte så dumt eller?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Jo, men genom att "premiera närvaron" så "bestraffar du frånvaron", speciellt om det är faktorer som är svåra att själva råda över (sjuka barn, egen sjukdom).
Bara jag som er en värld där sjuka människor går till jobbet, för att i sin tur göra att fler blir sjuka som i sin tur inte vill gå hem för att det är så dyrt att vara hemma sjuk.
Detta resulterar då i att man sliter på kroppen i förvtid och detta är inget som någon kommer må bra av.
Det märks att TS inte har några barn.
Välkommen till en kall och inhuman arbetsgivare.
Detta resulterar då i att man sliter på kroppen i förvtid och detta är inget som någon kommer må bra av.
Det märks att TS inte har några barn.
Välkommen till en kall och inhuman arbetsgivare.
Ett företag jag jobbade på en gång införde ett bonussystem för att komma tillrätta med sjukfrånvaron. Egentligen var det väldigt överdrivet, det var egentligen bara en handfull strulputtar som det var problem med. De var borta nästan jämt. Systemet fungerade så att hade man varit närvarande en vecka i streck, så fick man nån procentsats påslag på lönen. Var man närvarande två veckor i streck blev det en högre procentsats. En hel månad - ännu högre.
Till en början såg det ut att fungera bra. Strulputtarna kom till jobbet som alla andra. Det varade en hel månad, tills de fått ut sin första bonus. Sedan kunde de anmäla höjd inkomst till försäkringskassan. Sen började de sjukanmäla sig i rent av ännu högre grad än förut, för nu hade de högre sjukpeng.
Bonussystemet gällde enbart kollektivare. När vi tjänstemän menade att det borde gälla samma sak för oss, sa chefen bara "ni får ingen bonus, ni är ju ändå alltid här".
Till en början såg det ut att fungera bra. Strulputtarna kom till jobbet som alla andra. Det varade en hel månad, tills de fått ut sin första bonus. Sedan kunde de anmäla höjd inkomst till försäkringskassan. Sen började de sjukanmäla sig i rent av ännu högre grad än förut, för nu hade de högre sjukpeng.
Bonussystemet gällde enbart kollektivare. När vi tjänstemän menade att det borde gälla samma sak för oss, sa chefen bara "ni får ingen bonus, ni är ju ändå alltid här".
Att få ut ersättning från försäkringskassan på felaktiga grunder är idag inte det lättaste. Problemet är väl snarst det att arbetsgivaren betalar sjukpenning den första perioden. En återgång till det tidigare systemet skulle kanske eliminera problemet? Då drabbar kostnaden för korttidsdsjukskrivning inte arbetsgivaren.
Moderator
· Stockholm
· 56 224 inlägg
Jag har lite svårt att se att företaget skulle ha ett intresse av att dela ut extra pengar bara baserat på det självklara att man närvarar på jobbet. Det blir ju i praktiken en ren säker extra lön (eller extra sjukavdrag, beroende på hur man betraktar det).
Ett bonussystem skall ju rimligen på något sätt vara kopplat till antingen mål för företaget, eller individuella mål. Ett så defensivt individuellt mål, som att man skall komma till jobbet överhuvudtaget är ju ungefär i klass med att jag skall ha bonus om jag inte petar mig i näsan inför kunder.
OM företaget verkligen har problem med "okynnesfrånvaro" typ Kalle är inte här idag för han var på krogen i förrgår (som vanligt). Då får man nog söka andra lösningar.
Ett bonussystem skall ju rimligen på något sätt vara kopplat till antingen mål för företaget, eller individuella mål. Ett så defensivt individuellt mål, som att man skall komma till jobbet överhuvudtaget är ju ungefär i klass med att jag skall ha bonus om jag inte petar mig i näsan inför kunder.
OM företaget verkligen har problem med "okynnesfrånvaro" typ Kalle är inte här idag för han var på krogen i förrgår (som vanligt). Då får man nog söka andra lösningar.