Man ska tänka sig för när man utformar bonussystem, eftersom de driver betéendet i en viss riktning och kan ha skadliga sidoeffekter. Det är inte heller säkert att det i längden fungerar som motivation.

I ert fall så verkar det som att ni producerar i par. Kanske skulle ni kunna ha en bonus/incitamentsystem som delas i flera delar.

1) En produktionsbonus till det par som genererat mest intäkt, typ ett restaurangbesök/finwhisky eller liknande. Delas ut månadsvis.

2) En "insatsbonus" för något par som utmärkt sig på något sätt. Chefen avgör vilket par. Samma pris som 1)

3) En kvartalsvis "produktionsspetsbonus". Varje par får ett produktionsmål varje kvartal (avgörs individuellt - hög grundlön ger högre förväntad produktion). Om målet överskrids för paret dela på säg 10% av genererad intäkt på överskjutande produktion.

4) En årlig företagsbonus som baserar sig på firmans rörelseresultast. Delas ut lika till alla eller i % av lön. Man kan också tänka sig att rörelseresultatet avgör kvalitéten på julfesten/firmaresan/etc.

Att grunda ev. bonus på siffrorna i bokslutet är ganska trubbigt.
Sist och slutligen är det bokslutsdispositioner och liknande som bestämmer hur rörelseresultatet blir.

Men till trådskaparen:
Att basera en individuell bonus på ledighet för vård av barn (VAB) eller sjukdom är förutom att vara diskriminerande och förmodligen olagligt väldigt korkat.
Kan du inte se rubrikerna i Aftonbladet och Expressen framför dig?

SMÅBARNSFÖRÄLDRAR STRAFFAS

Grattis till bonusen. Det blir nog din sista.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Oj, vilken massiv kritik. Det var kanske tur att jag tog upp det här först, för det verkar inte alls populärt.

Tanken med förslaget är att alla ska få en liten bonus, men den ska stegra i takt med högre närvaro.

En prestations bonus hade givetvis varit det allra bästa, men då vi till 90 procent jobbar mot en fast timpeng, så blir det svårt. Företaget tjänar med andra ord lika mkt på den som producerar mkt och den som producerar lite.

Förslaget är menat att öka våran lön, och enda sättet som jag ser att det är möjligt på är att öka närvaron eller om inte chefen går med på att minska hans lön och det tror jag inte på.

Hoppas att du tar våra synpunkter (kritik) positivt, Hobbybygget!

Men att basera bonusen på närvaro är nog att trampa in på minerad mark.

Finns det inte annat att mäta?
Något som är mycket viktigt för lönsamheten är ju kvalitet/frånvaron av fel.

Finns det kanske möjlighet att mäta reklamationer eller "nöjdhetsindex"?

Hobbybygget skrev:
En prestations bonus hade givetvis varit det allra bästa, men då vi till 90 procent jobbar mot en fast timpeng, så blir det svårt. Företaget tjänar med andra ord lika mkt på den som producerar mkt och den som producerar lite.
Hänger inte riktigt med där. Tjänar inte företaget mer om ni producerar mer? Jobbar du för Staten?

• Gilla
cashking och 2 till
  • Laddar…
Jag har visserligen slutat på företaget där jag var med och förhandlade om det rörliga lönessystemet.

Vi hade ett lönesystem baserat på närvaro. Du fick X% mer varje månad då du hade 100% närvaro. Systemet va inte kopplat till prestation alls. Bara närvaro. VABa du fick du inte ut din rörliga lönedel alls..... va du sjuk fick du inget etc etc
Vissa tog inte ens ut semester eftersom man då inte fick rörlig lön.....

Innan vi startade förhandlingarna så såg vi till att företaget gick igenom den senaste tidens VABfrånvaro och justerade detta eftersom det strider mot lagen att diskriminera föräldrar.

Sen startade vi förhandlingarna om ett nytt lönessystem.

Det slutade med att företaget fortsatte att ge 0 i rörlig lön om man varit sjuk 1 dag under senaste månaden. Vi fick till lite andra saker men överlag var folk rätt missnöjda.

Nu har jag slutat och jobbar på ett företag utan rörlig lön.

Det är enormt svårt att få till ett rättvist bonussystem å precis som någon sa så när det är goda tider trillar bonusen in av sig själv..... Kolla bara på finansmarknaden...

Redigerat:
Varföe inte ett hederligt accordssystem? Betalt efter prestation på arbetet? Funkar i många yrken.

på mitt jobb är vi fem personer och vi har årsbonus kopplat till resultatet. Det är bra om alla jobbar. Slöar två blir de ingen bonus, vilket fallet varit de senaste året.

Jag säger nej! Har du barn på förskola kommer du aldrig få bonus för är det inte förkylning är det magsjuka osv osv!

Borde det inte vara så att om företaget tycker att någon jobbat bra så skall det avspeglas i lönekuvertet?

Gratifikationer kan man oxå ge.

Vi har ett system där bonusen baseras på antalet arbetade timmar (upp till full tid, man vill inte premiera övertid, eftersom det anses vara ett misstag om någon behövt jobba övertid).

Bonusen är dessutom, om jag minns rätt, baserad på en företagets vinst enligt en stegrande skala, dvs ju större vinst företaget gör, desto större blir bonusen, procentuellt sätt. På så sätt för man anledning att pusha lite extra.

Fallgropar man inte ska trilla i:

* Bonus baserad på individuell vinst. Slutar bara med att man inte samarbetar och den totala vinsten blir dålig.
* Bonussystem med chefens godtycke i. Öppna inte den maskburken.
* Bonussystem som jämför med budget, i stället för resultat. Budget är en fantasisiffra, påhittad utifrån gissningar. Det går alltid att spekulera i om den är rimlig eller inte, och därmed om bonusen är rätt eller inte.
* Bonussystem baserade på resultat efter att man gjort bokföringsmässig magi i årsbokslutet. Återigen, för lätt för företaget att skicka in pengar i diverse andra konton och trolla bort vinsten. Använd alltid bruttovinsten, innan omskrivningar.

Jag tycker det är en jättebra tanke TS har i sitt förslag! Minska onödig frånvaro och BELÖNA de som engagerar sig lite extra i att släpa sig till jobbet, även när det är kärvt. När man läser (många av) övriga inlägg i tråden, blir man pinsamt medveten om hur heliga småbarnsföräldrar och sjuka är i det här landet; VAB anses vara en universalursäkt som ogenerat kan användas som sköld mot all kritik i hela universum, som ett outslitligt jokerkort. Samma sak med den underliga synen på sjukdom; det är alltid arbetsgivarens fel! Oavsett hur eller var du blir sjuk: bryter ett ben under vasaloppet, slarvar med handhygienen eller gosar med grannens snuviga barn - det är alltid arbetsgivarens fel!

Jag tycker att TS har en jättebra tanke, men jag tror som många andra i tråden; det kan aldrig bli verklighet. I det här underliga landet är det bara ok att belöna någon om man även ser till att alla andra får exakt lika mycket, oavsett om de förtjänar det eller inte.

Vi hade ett system ett tag, litet konsultföretag 8 personer...ska se om jag kommer ihåg hur det fungerade. Vi bestämde oss för att vi alla skulle ha samma månadslön, X tusen kr. Allt vi drog in däröver hamnade i en pott. Viss del av potten fördelades broderligt (endast män i firman således) mellan oss. Den andra delen fördelades personligt beroende på hur mycket man själv hade dragit in till firman. Har för mig att det i stora drag fungerade så, vid något tillfälle slutade vi med detta, tror att det bl.a. blev lite för mycket administrativt arbete med det.

Det är när man läser inlägg som det från Strip som man önskade sig en "ogilla" knapp... VAB är inte "onödig" frånvaro. (Låt mig gissa, du har inga barn?). Det är omoraliskt att skicka sjuka barn till skolan/dagis, både sett till barnets synpunkt och till de andra barnens (och deras föräldrar). Även om vi bortser från smittrisker för omgivningen så är dagis/skola om inte annat inte dimensionerade för att ta hand som sjuka barn. Den tiden som måste läggas på ditt sjuka barn är tid som *inte* kommer de andra barnen tillgodo.

Och vad gäller fusk och lätja, så har vi ju just gjort det experimentet. För alla "vet" ju att det var/är så mycket fusk med korttidsfrånvaro/VAB. Och vad säger statistiken? Det är för det första mycket lite fusk till att börja med, och för det andra så har det varken minskat eller ökat pga det senaste jagandet och extrakontrollerandet. Citat:

• [*=left]0,04 procent av alla bruttoutbetalningar inom socialförsäkringssystemet var fusk.
    [*=left]1,3 procent av alla fuskutredningar ledde till dom eller strafföreläggande.
(http://detysta.wordpress.com/2011/02/23/myterna-om-sjukforsakringen/ har bra hänvisningar till primärkällorna, det är alltså inte bloggen som sådan jag hävdar som sådan)

Att sjukfrånvaron ökat de senaste tjugo åren beror uteslutande på långtidsfrånvaron, och att den ökat beror på att det inte finns reträttposter i Svenskt näringsliv längre. Förut kunde man komma tillbaka till en tjänst med lägre intensitet, jag kommer ihåg alla städare osv. i verkstadsindustrin på 80-talet, idag är alla sådana platser borta.

Så, jag och många med mig, är glada att lagen med största sannolikhet förbjuder dylika försök till "bonussystem".

Förstår inte vitsen alls med att "tvinga" iväg sjuka eller föräldrar till sjuka barn till jobbet. resultatet kommer endast bli att folk kommer sjuka till jobbet och smittar ner andra också. Det är redan idag ett problem att folk inte tar sin sjukperiod hemma utan sitter och snörvlar på jobbet.
Om en frånvarodag skulle straffas med ytterligare 500-1000kr i bonusavdrag så blir det helt plötsligt rätt dyrt att vara hemma. 2-3000kr inkomsttapp första sjukdagen och 1000-1500 för påföljande.
Jag är verkligen inte för att dalta med sjuka, då det bara skapar lathet men just det här var inte så genomtänkt.
Influensaperiod eller vinterkräksjukan lär ju slå ut den arbetsplatsen iallafall.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är när man läser inlägg som det från Strip som man önskade sig en "ogilla" knapp...
...
Hihihi, du bevisar ju bara det jag skrev: småbarnsföräldrar och VAB är heligt.
Men nej, jag menar inte som du skriver, du tolkar in saker som det inte finns ett spår av i mitt föregående inlägg. Jag skriver inget om varken fusk, långtidssjukdom eller att skicka sjuka barn till skolan.

Vad jag menar är att VAB och sjukdom ses som nån sorts frikort; att man trots att man inte är på jobbet ska anses ha gjort precis lika mycket som alla andra på arbetsplatsen. Jag ser verkligen inget konstigt med att man inte får nån bonus om man inte varit på plats.

Vad gäller engagemang, vissa engagerar sig rejält för att slippa stanna hemma i onödan. Man kanske går till jobbet (om yrket tillåter det förstås) även om man är lite snuvig eller har en svag huvudvärk. Man kanske ringer farmor eller morfar och ber om hjälp när barnen måste vara hemma. Man kanske kan byta arbetspass med en kollega, eller be frugan jobba halvdag så man åtminstone hinner med det där mötet. Ska inte de engagerade människorna få lov att premieras, bara för att andra deras kollegor inte kan eller vill?

Och ja, jag har barn. Förändrar det något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.