Hobbybygget skrev:
Tanken med förslaget är att alla ska få en liten bonus, men den ska stegra i takt med högre närvaro.
Det är väl det som är lönen?

13th Marine skrev:
Jo, men genom att "premiera närvaron" så "bestraffar du frånvaron", speciellt om det är faktorer som är svåra att själva råda över (sjuka barn, egen sjukdom).
Om man väldigt gärna vill, så kan man ju tolka det så. Men den sjuke, eller den förälder som inte hittar några rimliga lösningar för att undvika VAB har ju båda kvar sin lön (sjuklön/TFP), inte sant?
Tycker du att det är så fel att premiera någon som är engagerad bara för att inte alla andra kan nå samma resultat? Gäller det isf allt, även ackordslön och provision?

Strip skrev:
Om man väldigt gärna vill, så kan man ju tolka det så. Men den sjuke, eller den förälder som inte hittar några rimliga lösningar för att undvika VAB har ju båda kvar sin lön (sjuklön/TFP), inte sant?
Tycker du att det är så fel att premiera någon som är engagerad bara för att inte alla andra kan nå samma resultat? Gäller det isf allt, även ackordslön och provision?
Att man är närvarande på jobbet har en väldigt låg koppling till hur engagerad man är. Ett bonussystem brukar vara avsett att just öka motivationen antingen kollektivt eller individuellt. Då måste man koppla det mot något som företaget vill uppnå. Oftast vinst, men det kan även vara andra saker, som att man får in fler nya kunder som inte nödvändigtvis är lönsamma medetsamma osv.

Att ha ett bonusstem som faller ut oavsett om målen uppnås eller ej verkar man bara hålla på med i bankbranschen, extra bonus om man lyckas konka firman.

• Gilla
sandhall och 2 till
  • Laddar…
P
hempularen skrev:
Jag har lite svårt att se att företaget skulle ha ett intresse av att dela ut extra pengar bara baserat på det självklara att man närvarar på jobbet. Det blir ju i praktiken en ren säker extra lön (eller extra sjukavdrag, beroende på hur man betraktar det).

Ett bonussystem skall ju rimligen på något sätt vara kopplat till antingen mål för företaget, eller individuella mål. Ett så defensivt individuellt mål, som att man skall komma till jobbet överhuvudtaget är ju ungefär i klass med att jag skall ha bonus om jag inte petar mig i näsan inför kunder.

OM företaget verkligen har problem med "okynnesfrånvaro" typ Kalle är inte här idag för han var på krogen i förrgår (som vanligt). Då får man nog söka andra lösningar.
Intresset från företaget beror nog på att de betalar för sjukfrånvaron den första perioden. Då vanliga arbetare är sjukskrivna bara ett fåtal dagar per år och sällan längre än den tid arbetsgivaren bekostar finns det naturligtvis potential för kostnadsbesparingar genom ett sådnat system. Vore det inte bättre att staten betalade för frånvaro redan från början? Då finns inget intresse för ett sådant osunt bonussystem som diskutteras? Så fungerade det ju tidigare.

@ Hempularen
Med "engagerad" menar jag i samtliga tidigare inlägg "engagerad i att infinna sig på jobbet". Det tycker jag faktiskt är ganska uppenbart.
Det finns många med hög frånvaro som när de väl är på jobbet är oerhört engagerade och duktiga. Kan inte se varför det ena skulle utesluta det andra. Jag kan heller inte se varför det skulle vara ok att premiera det ena men inte det andra.

Mikael_L
Hobbybygget skrev:
Jo, tanken är att man ska räkna bort 500-1000 kr för varje dag man inte är på jobbet, och med det menar jag frånvaro från sjukdom, vård av barn och tjänstledigt.

Detta skulle öka incitamenten för att hålla sig frisk och företaget skulle slippa kostsam sjukfrånvaro.
Nej, det ökar bara incitamentet att gå till jobbet sjuk och skicka sjuka barn till förskolan.
För sjuk är man ju ändå.

Och i det första fallet smittar man ner kollegor, så det kan ju på sikt riskera bli riktigt kontraproduktivt för företaget.
Och i det andra fallet smittar man ner andra barn, som sen smittar ner sina föräldrar, så det blir i slutändan väldigt kostsamt för samhället i stort.

Jag har väl typiskt sett alltid släpat mig till arbetet så länge jag inte varit mer sjuk än att jag åtminstone tillför lite nytta.
Men på en arbetsplats fick jag mig en tankeställare. En kollega hade väldigt lätt att bli smittad, och han är verkligen ingen arbetssmitare, tvärtom var han oerhört kompetent, arbetsvillig uppskattad osv.
Men han klagade på att vi andra kom sjuka till jobbet, för då blev han själv nästan alltid sänkt och var tvungen att stanna hemma.
Ja det var en tankeställare, som fick mig att börja respektera min omgivning lite mer.
Visst, jag började inte stanna hemma för absolut minsta lilla, men jag sjukskrev mig i alla fall när jag blev sjuk på riktigt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Strip skrev:
Är jag den enda som ser en väsentlig skillnad mellan att "premiera närvaro" och "bestraffa frånvaro"?
Ja. Det är ingen skillnad på att göra det svårare för svarta och att göra det lättare för vita. Det stavas diskriminering i båda fallen.

Strip skrev:
Vad gäller engagemang, vissa engagerar sig rejält för att slippa stanna hemma i onödan. Man kanske går till jobbet (om yrket tillåter det förstås) även om man är lite snuvig eller har en svag huvudvärk.
För de det brukar gälla i den här debatten så har de karensdagar i sin egen sjukförsäkring. Det är typiskt straff nog. Allt tyder på att det är motsatsen som är problemet idag. Dvs att alltför många går till jobbet sjuka. (Själv så har jag inte haft en sjukdag de senaste 5 åren, men sjuk det har jag varit...)

Strip skrev:
Man kanske ringer farmor eller morfar och ber om hjälp när barnen måste vara hemma.
Så dom skall stanna hemma från jobbet istället då? Vad vinner samhället på det? Eller skall man lämna en kräksjuk unge till farmor/mormor s.a. de blir rejält sjuka och stryker med på kuppen, medan man själv går till jobbet och smittar ner dem?

Bra lösningar...

Strip skrev:
Man kanske kan byta arbetspass med en kollega, eller be frugan jobba halvdag så man åtminstone hinner med det där mötet. Ska inte de engagerade människorna få lov att premieras, bara för att andra deras kollegor inte kan eller vill?
Nej, de skall *inte* få lov att premieras, eftersom alla som sagt inte *KAN* lösa problemet med sjuka barn på annat sätt. Antingen så har vi en sjukförsäkring för att vi tycker att vi skall lösa den här situationen, eller så får vi göra som man gör utomlands och säga "tuff skit, har du valt att skaffa barn så får du skylla dig själv".

Jag röstar på det förra.

Strip skrev:
Och ja, jag har barn. Förändrar det något?
Ja, för mig. Jag hade haft större förståelse för sådana åsikter från någon som (ännu) ej är förälder (kanske i ungdomligt oförstånd).

phälle skrev:
Jag vet inte vilken lagbok du läser men att diskriminera de med hög sjukfrånvaro är olagligt. Trots detta händer det ändå.
Ledsen men det stämmer inte:

Lagen:

Förbud mot missgynnande behandling

[TD="class: paragraf"] 16 § En arbetsgivare får inte missgynna en arbetssökande eller en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledighet enligt denna lag, när arbetsgivaren

• 1. beslutar i en anställningsfråga, tar ut en arbetssökande till anställningsintervju eller vidtar annan åtgärd under anställningsförfarandet,
  • 2. beslutar om befordran eller tar ut en arbetstagare till utbildning för befordran,
  • 3. beslutar om eller vidtar annan åtgärd som rör yrkespraktik,
  • 4. beslutar om eller vidtar annan åtgärd som rör annan utbildning eller yrkesvägledning,
  • 5. tillämpar löne- eller andra anställningsvillkor,
  • 6. leder och fördelar arbetet, eller
  • 7. säger upp, avskedar, permitterar eller vidtar annan ingripande åtgärd mot en arbetstagare.
Lagen:
[h=2]Diskriminering[/h]

[TD="class: paragraf"] K1.png 4 § I denna lag avses med diskriminering

• 1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
[/TD]

[/TD]

Tolkning av begreppet "funktionshinder": Är typ rullstolsbunden, cancersjuk, hivsjuk etc.

"Tyvärr" så får man diskriminera sjuka om det bara gäller maginfluensa eller snuva.

lars_stefan_axelsson skrev:
...
Nej, de skall *inte* få lov att premieras, eftersom alla som sagt inte *KAN* lösa problemet med sjuka barn på annat sätt.
...
Det är väl nånstans ungefär här jag lämnar tråden. När den svenska avundsjukan lyser så bländande starkt att den bleker bort allt sunt förnuft.
"Om inte JAG får, så ska ingen ha!" :rolleyes:

Jo, visst har man sin lön, problemet blir ju bara att en bonus enbart baserad på närvaro innebär att man i själva verket får en högre lön, men höga avdrag för sjukdagar. Alla får ju bonus bara de är där i din lösning.
Förstår problemet med att en sjukfrånvaro påverkar produktiviteten mer än dennes del av arbetet, men detta sätt är inte rätt väg att gå.
Kanske ha en vikariepool? Vissa arbetsplatser har ett antal reserver anställda, som ersätter de sjuka.
Ingen här håller med dig, kanske kan vara så att du är ute och cyklar med dina idéer?

Det här bonussystemet låter lite knasigt. Det innebär alltså bonus åt en som alltid kommer till jobbet, även om personen är lat och gör så lite som möjligt, och dessutom smittar ner alla andra då denne person sitter på kontorsstolen med feber och hosta.
En annan person som kanske är väldigt produktiv blir bestraffad för att han är hemma när han är sjuk.

Tänk vad produktivt det blir när allihop på arbetsplatsen köar till toaletterna när dom alla fått kräksjukan samtidigt. Ingen vill gå hem och bli bestraffad, utan alla kräks på varandra och får bonus även om ingen lyckas vara produktiv... :thumbup:

• Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
Strip skrev:
@ Hempularen
Med "engagerad" menar jag i samtliga tidigare inlägg "engagerad i att infinna sig på jobbet". Det tycker jag faktiskt är ganska uppenbart.
Det finns många med hög frånvaro som när de väl är på jobbet är oerhört engagerade och duktiga. Kan inte se varför det ena skulle utesluta det andra. Jag kan heller inte se varför det skulle vara ok att premiera det ena men inte det andra.
Att man infinner sig på arbetet om man kan, är en självklarhet. Att blanda in frånvaron i bonussystemet blir att lägga det på en barnsligt låg ambitionsnivå.

Du skriver att du har arbetskamrater med hög frånvaro som presterar bra när de är på jobbet. Tror du verkligen att ett bonussystem skulle få den engagerade arbetskamraten att komma till jobbet oftare? Om man nu gör ett riktigt bra jobb så lär man ju ha det i sig att man åker till jobbet om man kan. Det vill säga, de här personerna ha troligen just nu en livssituation (småbarn, svår egen sjukdom, etc.) som gör det svårt att ha hög närvaro. Det är liksom en basnivå att komma till jobbet.

Ett bonussystem baserat på närvaro kommer ju då att bestraffa duktiga engagerade medarbetare, men belöna strulpellar som ändå inte får något gjort när de väl masar sig till jobbet.

Strip skrev:
Det är väl nånstans ungefär här jag lämnar tråden. När den svenska avundsjukan lyser så bländande starkt att den bleker bort allt sunt förnuft.
"Om inte JAG får, så ska ingen ha!" :rolleyes:
Om du på allvar tror och tycker att *rättvisa* i ett försäkringssystem handlar om "avundsjuka" så står vi oerhört långt ifrån varandra.

P
Noseone skrev:
Ledsen men det stämmer inte:

Lagen:

Förbud mot missgynnande behandling

[TD="class: paragraf"]
16 § En arbetsgivare får inte missgynna en arbetssökande eller en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledighet enligt denna lag, när arbetsgivaren

• 1. beslutar i en anställningsfråga, tar ut en arbetssökande till anställningsintervju eller vidtar annan åtgärd under anställningsförfarandet,
  • 2. beslutar om befordran eller tar ut en arbetstagare till utbildning för befordran,
  • 3. beslutar om eller vidtar annan åtgärd som rör yrkespraktik,
  • 4. beslutar om eller vidtar annan åtgärd som rör annan utbildning eller yrkesvägledning,
  • 5. tillämpar löne- eller andra anställningsvillkor,
  • 6. leder och fördelar arbetet, eller
  • 7. säger upp, avskedar, permitterar eller vidtar annan ingripande åtgärd mot en arbetstagare.
Lagen:
Diskriminering

[TD="class: paragraf"]
[bild] 4 § I denna lag avses med diskriminering

• 1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
[/TD]
[/TD]

Tolkning av begreppet "funktionshinder": Är typ rullstolsbunden, cancersjuk, hivsjuk etc.

"Tyvärr" så får man diskriminera sjuka om det bara gäller maginfluensa eller snuva.
Så enkelt är det inte. Vad ligger bakom frånvaron? Phsykisk ohälsa rapporterad som magont? I såfall är det diskriminering. Ensamtstående mamma med vård av sjukt barn. Könsrelaterat? Isåfall diskriminering. Du hänvisar bara till direkt diskriminering. Vidare gäller lagen bara det som du kan bli lagförd för. I tillägg till domstol har vi även diskrimineringsombudsman. Vidare är lagstiftningen på detta område under översyn. Se http://www.utredarna.nu/samuelengbl...ommande-faktorer-spelar-roll-vid-rekrytering/
Du har +1:at detta offentligt. Ångra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.