7 060 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Jag och sambon köpa hus - medlåntagare?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag och min sambo vill köpa hus. Huset kommer kosta 1000 000.
Våran tanke var att jag ska gå in med 500 000 kr kontant, och min sambo tar lån på 500 000.
Enligt Swedbank så måste jag stå som medlåntagare på hans lån. Inte för att han inte är kreditvärdig utan enbart för att annars får jag inte stå på 50 % av huset.
Är det nån här inne som vet hur vi går till väga då?
Lite luddigt kanske men hoppas nån förstår vad jag menar.
Mvh
Jag och min sambo vill köpa hus. Huset kommer kosta 1000 000.
Våran tanke var att jag ska gå in med 500 000 kr kontant, och min sambo tar lån på 500 000.
Enligt Swedbank så måste jag stå som medlåntagare på hans lån. Inte för att han inte är kreditvärdig utan enbart för att annars får jag inte stå på 50 % av huset.
Är det nån här inne som vet hur vi går till väga då?
Lite luddigt kanske men hoppas nån förstår vad jag menar.
Mvh
Jag förstår och tror att banken agerar enligt praxis för hur det skall se ut. Vad ni behöver göra är att ta juridisk hjälp och skriva papper där det framgår att du har gått in med en kontantinsats och har rätt till dem pengarna om ni skulle sälja eller gå skilda vägar.
En annan lösning är att skicka ut inbjudningskort till bröllop
Vi träffade en juridisk rådgivare på banken när vi var sambos och diskuterade lite kring denna typen av frågor. Redan då hade vi bestämt oss för att gifta oss (utan äktenskapsförord) så det var inte aktuellt att gå vidare och skriva några papper. Kanske kan er bank hjälpa er i frågan eller förmedla en bra kontakt?
En annan lösning är att skicka ut inbjudningskort till bröllop
Vi träffade en juridisk rådgivare på banken när vi var sambos och diskuterade lite kring denna typen av frågor. Redan då hade vi bestämt oss för att gifta oss (utan äktenskapsförord) så det var inte aktuellt att gå vidare och skriva några papper. Kanske kan er bank hjälpa er i frågan eller förmedla en bra kontakt?
Det där verkar ju helt sjukt! Om två personer köper hälften var av en fastighet, den ene betalar cash och den andre lånar till sin andel vad skulle det vara för juridiskt problem? Mig icke förstå! Kan jtl upplysa mig om vad den praxis du hänvisar till skulle innebära? Vid försäljning kan ju inte detta spela någon roll, parterna tar väl hälften var av köpeskillingen, om sen den ene måste använda pengarna till att lösa sitt lån är väl inget problem?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är väl så att enl. sambolagen så blir både huset, kontantinsatsen, och lånet en gemensam "tillgång". Iallafall om ni går skilda vägar. Därför vill banken att lånet redan nu står på er båda.
Om det inträffar så äger ni efter en separation ett halvt hus var, och ni har 250 000 vardera i skuld. Och detta alldeles oavsett hur ni har fördelat insatsen vid köpet.
Det går att avtala bort, så att tillgångarna blir enskilda, men då bör ni ta hjälp av en jurist. Värt att tänka på då är även hur man vill fördela ev. vinst eller förlust efter en separation. Och hur ett sådant samboavtal påverkar ev. arvsrätt för barn, både barn ni kanske har/får gemensamt, men även om det finns några sedan tidigare.
Om det inträffar så äger ni efter en separation ett halvt hus var, och ni har 250 000 vardera i skuld. Och detta alldeles oavsett hur ni har fördelat insatsen vid köpet.
Det går att avtala bort, så att tillgångarna blir enskilda, men då bör ni ta hjälp av en jurist. Värt att tänka på då är även hur man vill fördela ev. vinst eller förlust efter en separation. Och hur ett sådant samboavtal påverkar ev. arvsrätt för barn, både barn ni kanske har/får gemensamt, men även om det finns några sedan tidigare.
Det är helt ok om lånet är ett blancolån och den lånade summan blir kontantinsats på huset. Om lånet är på huset är huset säkerheten.mlkjhr skrev:Det där verkar ju helt sjukt! Om två personer köper hälften var av en fastighet, den ene betalar cash och den andre lånar till sin andel vad skulle det vara för juridiskt problem? Mig icke förstå! Kan jtl upplysa mig om vad den praxis du hänvisar till skulle innebära? Vid försäljning kan ju inte detta spela någon roll, parterna tar väl hälften var av köpeskillingen, om sen den ene måste använda pengarna till att lösa sitt lån är väl inget problem?
Vad gäller lånet så vill jag bara poängtera att man inte har vardera 250' i skuld, utan man är solidariskt ansvarig vilket innebär att banken kräver in hela skulden från den som har pengar. Har man "otur" blir man betalningsskyldig för hela summan.
Banken kan ju ta den säkerhet (pantbrev) i huset som den vill och som alla ägare accepterar. Om banken har pantbrev på 500,000 så gäller de ju för det och inte 50% av fastighetens värde.
Det finns inga som helst hinder för att en partner står ensam på lånet, förutom bankens interna regler i så fall. Men det är klart att för banken är det alltid bättre med två låntagare som man kan kräva på betalning.
Det finns inga som helst hinder för att en partner står ensam på lånet, förutom bankens interna regler i så fall. Men det är klart att för banken är det alltid bättre med två låntagare som man kan kräva på betalning.
En lösning kan ju vara att ni gör som banken vill, men att ni "på pappret" låter honom låna 250' av dig, som avbetalas till samma ränta som banklånet. Den praktiska lösningen blir då att han betalar hela lånet, även om det på pappret är så att ni betalar hälften var av banklånet och han lånat till sin kontantinsats av dig och avbetalar samma summa till dig som till banken.
Fråga om banken kostnadsfritt kan hjälpa er att skriva lånepappret mellan er, annars finns det nog lösningar på nätet. Ni får ju dock själva tänka ut en bra formulering så att det står att det lånet ska betalas av enligt samma villkor som banklånet.
Fråga om banken kostnadsfritt kan hjälpa er att skriva lånepappret mellan er, annars finns det nog lösningar på nätet. Ni får ju dock själva tänka ut en bra formulering så att det står att det lånet ska betalas av enligt samma villkor som banklånet.
Om TS sambo nu skulle strunta i att betala sitt lån blir det problematiskt för banken att få igenom att bostaden säljs om TS äger hälften, antar jag... Hon är ju en utomstående part som banken inte har något avtalat med, så de kan väl inte tvinga henne att lämna sin bostad hur som helst. Är det inte det som är problemet tro, att hennes makt över bostaden liksom inkräktar på den makt banken behöver ha över bostaden för att bevilja lån?