Jag tycker inte du ska bli orolig. Bra inomhusklimat är ganska enkelt att uppnå.
Ni har kommit en bra bit på väg genom att ta upp friskluft intag. Tillse nu även att era fläktar ni monterade går på fullfart dygnet runt. Man kan även kompletterings vädra med öppna fönster några ggr per dag.
Angående att man känner slem och svullna slemhinnor vintertid har delvis med torr luft att göra men inte så som folk tror.
I 9 fall av 10 har det att göra med partiklar från tyger som irriterar slemhinnorna som är extra känsliga vid torrt klimat. Det löser man inte med luftfuktare utan med en bra luftrenare med hepa filter centralt placerad ihuset.
Luftkvalitemätningar kommer med största sannolikhet inte säga dig något om inomhusluften.
Börja där och återkom om en vecka när du hunnit känna efter.

Sen hade jag nog slängt ut katten med.
De tillför inget positivt till luftkvalite.
 
Verkar inte som nån skriver om det mest uppenbara i ett gammalt hus........Nåt som man känner i de flesta äldre hus som man kanske inte tycker hör hemma där om man är van med nyare boenden. Det är gamla mattor, alltså gammal linoleum, plastmattor och allt sånt som kan ligga kvar under nyare ytskikt.
Är vi borta en vecka eller så och man kommer hem så känner man lukten direkt. Är man hemma så tänker man inte på den. Som tur är så har vi snart bara ett rum kvar där det finns linoleum men ingen av oss är överkänslig mot nåt så för oss fungerar det ju. Andra kanske reagerar direkt på nåt ämne............
Har inte de firmor som varit där sett nå speciellt gällande mögel så tror jag knappast att det beror på det.
 
T Tjoa skrev:
Ni har kommit en bra bit på väg genom att ta upp friskluft intag. Tillse nu även att era fläktar ni monterade går på fullfart dygnet runt. Man kan även kompletterings vädra med öppna fönster några ggr per dag.
Detta låter att man bara fipplar med symptomen. En ventilation ska inte behöver gå på full fart hela tiden, och dessutom vädring. Det viktiga är att det finns en fungerande ventilation (med tilluft och frånluft placerade på rätta platser) överhuvudtaget.
Sedan måste TS fundera på hur hon kan märka om någon åtgärd har hjälpt eller inte. Hitta någon slags kroppsmätsystem. Annars är det lätt hänt att man i panik försöker ALLT i ett ostrukturerat sätt utan att se vad som har hjälpt.
 
Mina besvär kvarstår... huvudvärk, speciellt em-kväll. Torra ögon och även torr i näsa osv. Aningens bättre på morgonen.
Köpt en hygrometer och värdet ligger runt 35 i hela huset. Läst att det krävs ner mot 10 för att man ska känna av det?

Sotaren var här och gjorde rent kanalerna. Då visade det sig att kanalen från badrummet (där det nu sitter en frånluftsfläkt) är sammankopplad med den kanal som leder till ena sovrummet. kanalen upp till vinden var krökt 90 grader, så han trodde att luften från badrummet nu väljer att ta vägen in till sovrummet istället. Inte bra!
Kontaktat ventfirman för att gå vidare.
De mäter tydligen inte koldioxid, endast luftflödet.
Koldioxiden låg på 1150 innan ventilerna sattes in. Nu vet vi ju inte.
Vi börjar fundera på vad mer vi kan göra för att förbättra ventilationen. Ftx är ju svindyrt!

Jag oroar mig fortfarande för att det är ngt i huset som jag reagerar på. Hamnar lätt i desperat läge och är nästan beredd på att betala alla de där tusenlapparna för luftprover... men vad gör man om man hittar ngt? Svårt att veta var skiten då finns?
Det är tärande att må dåligt mest hela tiden.
Ska boka besök hos vc, ngn tipsade om att blodprov kan visa om man bildat antikroppar mot mögel (då finns det i huset).
 
S Stefan1972 skrev:
Verkar inte som nån skriver om det mest uppenbara i ett gammalt hus........Nåt som man känner i de flesta äldre hus som man kanske inte tycker hör hemma där om man är van med nyare boenden. Det är gamla mattor, alltså gammal linoleum, plastmattor och allt sånt som kan ligga kvar under nyare ytskikt.
Är vi borta en vecka eller så och man kommer hem så känner man lukten direkt. Är man hemma så tänker man inte på den. Som tur är så har vi snart bara ett rum kvar där det finns linoleum men ingen av oss är överkänslig mot nåt så för oss fungerar det ju. Andra kanske reagerar direkt på nåt ämne............
Har inte de firmor som varit där sett nå speciellt gällande mögel så tror jag knappast att det beror på det.
Japp plastmatta är det under golvet i köket. Jag längtar tills vi ska riva ut den! Och på golvet vid trappen på källarvåningen är det också plastmatta (den åker i helgen).
 
henke_benke skrev:
kan vara bra att istället för att ha den där luftrenaren ha en luftfuktare.
även tänka genom friskluftinsläpp.
Jag har inte märkt att det blir bättre av luftrenaren. Men den visar handla ofta att det är ngt i luften så känns tryggt på ngt sätt.
 
Tråkigt!
Känner du fortfarande någon lukt/doft när du kommer hem efter några timmar borta?
Vilka ytskikt bytte ni efter ni flyttade in?
Jag tror i för sig inte att gamla plastmattor avger särskilt mycket konstiga ämnen, de borde har försvunnit för länge sedan. Men det är vad jag tror.
Många äldre hus har en viss lukt som känns särskilt när man varit borta någon vecka. Det kan vara lukten av torr ved (ganska trevligt, lite som fjällstuga) eller ruttna väggar (ganska otrevligt). Gamla väggbeklädnader kan också lukta.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta låter att man bara fipplar med symptomen. En ventilation ska inte behöver gå på full fart hela tiden, och dessutom vädring. Det viktiga är att det finns en fungerande ventilation (med tilluft och frånluft placerade på rätta platser) överhuvudtaget.

Sedan måste TS fundera på hur hon kan märka om någon åtgärd har hjälpt eller inte. Hitta någon slags kroppsmätsystem. Annars är det lätt hänt att man i panik försöker ALLT i ett ostrukturerat sätt utan att se vad som har hjälpt.
Men nu är det ju så att i en normal villa är två pax fläktar för lite i flöde. Därav behöver gå kontinuerligt för att minst upprätthålla 0.35l/s m2.

Den bästa mätinstrumentet är männisjan själv. Tro mig jag mäter dagligen luftkvalite i alla dess former och finns inget som slår människan själv.
 
Fulkemisten
T Tjoa skrev:
Men nu är det ju så att i en normal villa är två pax fläktar för lite i flöde. Därav behöver gå kontinuerligt för att minst upprätthålla 0.35l/s
Exakt. En normal villa på 140 kvm har en luftvolym på 300-350 kbm. Boverket rekommenderar ett luftombyte på halva denna volym per timma. Då en pax eller motsvarande frånluftsfläkt transporterar 20-40 kbm/h på lågvarv och 50-70 på mellanvarv så behövs minst 3 men troligen hellre 4-5 stycken beroende på inställning och huruvida de delar kanaler osv.
Sedan är det också viktigt att man har tillräcklig tilluft och att dessa ventiler är korrekt placerade. Trots fläktar som hjälper självdraget och undertryck i byggnaden kan tilluftsdon högt upp i byggnaden få flöde åt fel håll har jag lärt mig den hårda vägen.
 
T Tjoa skrev:
I 9 fall av 10 har det att göra med partiklar från tyger som irriterar slemhinnorna som är extra känsliga vid torrt klimat. Det löser man inte med luftfuktare utan med en bra luftrenare med hepa filter centralt placerad ihuset.
Bra info!
Vi hade en kille från Lux hemma i förra veckan, som mätte mängden partiklar i luften i två storlekar på mikronivå. Naturligtvis hade vi dålig luftkvalité :cool:

Och han ville förstås sälja luftrenare http://www.lux.se/ren-luft/
men var inte otrevligt påstridig på något sätt, tvärt om.
 
Ta kontakt med en innemiljöutredare. Man behöver ha en helhetssyn för att hitta orsakerna till dålig inomhusmiljö.
Ventilation, emissioner(utsöndringar i gasform), fukt, mögel, psykisk oro är sammankopplade. De flesta orsakerna har man nämnt redan i tråden.
Bra ventilation är viktigt men det är också viktigt att det är ren frisk luft man får in. Bra ventilation kan till viss kompensera för andra delar och kanske det första man bör åtgärda om den inte är bra.
Upplevd torr luft behöver inte vara torr luft, det kan vara emissioner och partiklar i luften också.
Provtagning gör man som stöd i undersökningen. Anledningen är att många faktorer man mäter har stor variation, det går inte att statistiskt säkerställa att viss halt av något visar på en viss skada.
Misströsta inte, det går troligen att åtgärda och finns metodiker för att utreda inomhusproblem, t ex Swesiaqmodellen. De utgår ofta från du som människa upplever.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
N Novisen79 skrev:
Mina besvär kvarstår... huvudvärk, speciellt em-kväll. Torra ögon och även torr i näsa osv. Aningens bättre på morgonen.
Köpt en hygrometer och värdet ligger runt 35 i hela huset. Läst att det krävs ner mot 10 för att man ska känna av det?

Sotaren var här och gjorde rent kanalerna. Då visade det sig att kanalen från badrummet (där det nu sitter en frånluftsfläkt) är sammankopplad med den kanal som leder till ena sovrummet. kanalen upp till vinden var krökt 90 grader, så han trodde att luften från badrummet nu väljer att ta vägen in till sovrummet istället. Inte bra!
Kontaktat ventfirman för att gå vidare.
De mäter tydligen inte koldioxid, endast luftflödet.
Koldioxiden låg på 1150 innan ventilerna sattes in. Nu vet vi ju inte.
Vi börjar fundera på vad mer vi kan göra för att förbättra ventilationen. Ftx är ju svindyrt!

Jag oroar mig fortfarande för att det är ngt i huset som jag reagerar på. Hamnar lätt i desperat läge och är nästan beredd på att betala alla de där tusenlapparna för luftprover... men vad gör man om man hittar ngt? Svårt att veta var skiten då finns?
Det är tärande att må dåligt mest hela tiden.
Ska boka besök hos vc, ngn tipsade om att blodprov kan visa om man bildat antikroppar mot mögel (då finns det i huset).
Vid tio procent hade jag varit "död".. vid 20 procent är det GRYMT illa.. då kokar jag pasta och duschar hela tiden.. sprayar alla blommor (torr luft gör dessutom att det kommer massa "löss" på våra odlingar..) och lever på nozoil (finns för näsan.. jordnötsoljan man sprayar in om man har problem med torra slemhinnor).. och ögondroppar för att kunna se..

Den som har sagt 10 procent kanske klarar det själv, men inte många andra gör det.. OCH ÄR INTE ATT REKOMMENDERA för nån!

"Från ett hälsomässig synpunkt bör luftfuktigheten inte vara högre än 60% eller lägre än 30%" Rapport från WHO, 1968.

Sedan är ju alla olika känsliga såklart! Jag börjar reagera under 40..(med grusiga ögon, näsan kommer igång vid 35.. och halsen runt 30..)

Här är en länk du kan kika lite på:
https://www.condair.se/halsa-och-op.../privata-bostader-luftfuktighet-inomhusklimat

Finns massor av andra som behandlar ämnet :)

Det positiva är väl att mögel inte direkt gillar växa när det är torrt, de älskar fukt! och kommer gärna igång vid längre tids 72-75% relativ fuktighet..
 
F
N Novisen79 skrev:
Ska boka besök hos vc, ngn tipsade om att blodprov kan visa om man bildat antikroppar mot mögel (då finns det i huset).
Den typen av blodprover är extremt svårvärderade, så basera inga stora åtgärder på eventuellt resultat. Om du skulle ha bildat antikroppar mot mögel så berättar det inget alls om när i livet det har uppstått, eller varför.
Antikroppar av typen IgG som man mäter kvarstannar oftast livet ut. Nivån (titeln) korrelerar inte heller alltid till grad av besvär.
 
Om huset upplevs fel eller är fel? och ni kommer inte underfull med orsaken inom en överkomlig tid? Och det låter som du ångrat köpet och troligen kommer få svårt att trivas vad ni än gör, är det då kanske inte värt besväret att försöka hitta ett annat bättre hus för hälsans skull?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.