45 858 läst ·
63 svar
46k läst
63 svar
Jag klippte precis grannens gräsmatta utan överenskommelse. Vad har jag för rättigheter?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Troligen går det 10 bra grannar per dålig granne tråd som läggs här men de hör man aldrig om!
Grannen kommer bli glad imorgon och när du i vinter ramlar och bryter benet kommer han hjälpa dig med skottning!
Vi har fantastiska grannar (i båda två) som passar höns, katt och post när vi va på semeste i sommar. Resulterade i en påse godsaker från gårdsbutiken i närheten som tack.
Grannen kommer bli glad imorgon och när du i vinter ramlar och bryter benet kommer han hjälpa dig med skottning!
Vi har fantastiska grannar (i båda två) som passar höns, katt och post när vi va på semeste i sommar. Resulterade i en påse godsaker från gårdsbutiken i närheten som tack.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Jag håller helt med om att det framstår som att de flesta i Sverige har orimligt kassa och inte sällan direkt elaka grannar. Folk är därtill stötande självupptagna och verkar vara av uppfattningen att grannen (eller hela gatans grannar emellanåt) har vigt merparten av sina liv åt att göra livet jobbigt just för den stackars Byggahus-medlemmen.Fulkemisten skrev:
...eller? Det är väl såhär man gör? I alla fall jag. Då får eller bibehåller man en god relation med sin granne. Jag har sedan de 10 år jag bott här hjälpt min granne med otaliga saker och tvärtom. Bärhjälp. Tips. Snöskottning (de har slunga). Hjälp med att byta bromsskivor på hojen. Hjälp med att passa katten och kaninen. Hjälp hjälp hjälp.
Är så trött på alla trådar där en granne har begått TS en "oförrätt". Tror inte ett ögonblick på detta. Samtliga sådana TS har troligen betett sig som ett totalt och ytterligt fisknylle mot sin granne.
Vad har ni för positiva erfarenheter av er granne?
Runt 1000kr/h + moms är väl rimligt? Har de inte kommit överens om pris innan får de skylla sig själva.Fulkemisten skrev:
Grannen kommer hem från husvagnssemester imorgon. Har passat huset och sådär. Har vattnat och tittat på den växande gräsmattan. Inte fan är den mitt problem. Skulle ut och springa nu. Tänkte att jag kan väl lika gärna trimma av deras 35 cm långa gräs.
[bild] [bild] [bild]
Vad har jag för rättigheter? Vad är rimligt att de återbetalar mig
med i tjänster eller monetära medel?
Glöm inte framkörnings (frambärnings?) avgift och servicebil.
Ladda batterierna på Ahlsells så det blir rätt sorts el och passa på att ta frukost.
P.S. De som bor bredvid oss har fantastiska grannar
Käns lite billigt. Jag tänkte mig mer någonstans runt 10k/h fast i övrigt enligt din tariff x kanske 5?Karl.s skrev:
Runt 1000kr/h + moms är väl rimligt? Har de inte kommit överens om pris innan får de skylla sig själva.
Glöm inte framkörnings (frambärnings?) avgift och servicebil.
Ladda batterierna på Ahlsells så det blir rätt sorts el och passa på att ta frukost.
P.S. De som bor bredvid oss har fantastiska grannar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Du kan förvänta dig ganska mycket i gengäld.Fulkemisten skrev:
Grannen kommer hem från husvagnssemester imorgon. Har passat huset och sådär. Har vattnat och tittat på den växande gräsmattan. Inte fan är den mitt problem. Skulle ut och springa nu. Tänkte att jag kan väl lika gärna trimma av deras 35 cm långa gräs.
[bild] [bild] [bild]
Vad har jag för rättigheter? Vad är rimligt att de återbetalar mig
med i tjänster eller monetära medel?
Antingen att grannen hjälper dig motsvarande eller en gåva.
Det vanliga när man sköter trädgården under grannes bortvaro under semestern är en flaska sprit.
Räknas idag som praxis och beror historiskt på utlandssemesterns taxfree- möjligheter.
och så kommer de med en flaska Chivas Regal eller Johnnie Walker och man får stå där och försöka verka tacksam, å andra sidan så har man något att bjuda på till kaffet när det är kräftskiva i kvarteret.B Boende45 skrev:
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Den känner man igen... Jag har två red label i skåpet som aldrig tar slut.. Men glada grannar och fullt karmakontot är inte fel heller...mnils skrev:
Jag har två grannar. Ja, det finns ett femtiotal i villakvarteret där jag bor men jag pratar om de närmaste, vilket är en på var sida om min tomt.
Den ena byter jag tjänster med och vi hjälper varandra med hus, trädgård och husdjur om och när det behövs, även om vi inte umgås med parmiddagar och liknande sociala aktiviteter. De är bra folk, helt enkelt.
Den andra skulle jag inte dra ut vattenslangen för ens om han eller hans hus stod i brand. Han är en idiot och en slashas. Får jag chansen så köper jag den fastigheten och gör trädgård av alltihop för huset är i det närmaste ett ruckel och bortom räddning.
Som svar på frågan om trådstarten, en flaska vin, likör, whisky eller vad nu grannen gillar att dricka är en bra gest om grannen oombedd klippt gräset eller skottat snö.
Den ena byter jag tjänster med och vi hjälper varandra med hus, trädgård och husdjur om och när det behövs, även om vi inte umgås med parmiddagar och liknande sociala aktiviteter. De är bra folk, helt enkelt.
Den andra skulle jag inte dra ut vattenslangen för ens om han eller hans hus stod i brand. Han är en idiot och en slashas. Får jag chansen så köper jag den fastigheten och gör trädgård av alltihop för huset är i det närmaste ett ruckel och bortom räddning.
Som svar på frågan om trådstarten, en flaska vin, likör, whisky eller vad nu grannen gillar att dricka är en bra gest om grannen oombedd klippt gräset eller skottat snö.
Redigerat: