Nu vid nyinstallation av el så är min tanke att ha ett antal uttag med avbrottsfri kraft. Det skulle främst vara till NAS, övervakningskameror, router samt andra lågeffektsförbrukare. Så här långt har jag inte hittat någon lösning och undrar om någon av er kan ge tips?

Det jag finner på marknaden är UPS:er tänkta för NAS, datorer, servrar, o dyl. Dessa är tänkta att vid strömavbrott fortsätta ge kraft till aparaterna en kortare tid för att de ska hinna stänga ner på säkert sätt. Därav har de mycket liten energimängd för uthållighet i sina batterier.

Power stations. Tex Eccoflow verkar främst vara för mobil kraft. En vän till oss köpte Eccoflow att använda som mobil UPS, men då den verkar ge kort spänningsavbrott på utgången då inspänningen försvinner så klarade inte hans stationära dator det korta avbrottet. Vill minnas att han löste det med en Eccoflow som driver en UPS för strömförsörjning av dator och annan kritisk utrustning. En lösning som skulle fungera för oss också, men upplevs som klumpig lösning.

Naturligtvis går det att ta sig än längre med att installera för Ö-drift där typiska anläggningen är helt off-grid eller såsom avbrottsfri kraft i större skala.

Det jag helst skulle vilja ha är en mindre UPS i fråga om möjlig uteffekt med kanske 500 W kortvarigt och 200 W kontinuerligt. Som batteri gärna ha ett 12 V blybatteri (AGM) på ca 1 kWh kapacitet.
Jag har läst om personer som använt sig av normal UPS där de kompletterat med större externt 12 V batteri med varierande framgång då det verkar som kraftelektroniken termiskt är konstruerad för kortvarig drift.

Då jag vill ha detta som en permanent installation vill jag inte ha något experimentiellt med tveksam hållbarhet, risk för brand eller att det inte möter elsäkerhetskraven. Det får heller inte kosta orimliga pengar såsom det gör för de anläggningar för ö-drift men behöver heller inte vara så billigt som UPS-erna för dator/Nas odyl. Jag känner på mig att det bör vara fler som tänkt som jag med permanent avbrottsfri kraft i sitt hus och som kanske har något förslag?

Froja Froja skrev:
Nu vid nyinstallation av el så är min tanke att ha ett antal uttag med avbrottsfri kraft. Det skulle främst vara till NAS, övervakningskameror, router samt andra lågeffektsförbrukare. Så här långt har jag inte hittat någon lösning och undrar om någon av er kan ge tips?

Det jag finner på marknaden är UPS:er tänkta för NAS, datorer, servrar, o dyl. Dessa är tänkta att vid strömavbrott fortsätta ge kraft till aparaterna en kortare tid för att de ska hinna stänga ner på säkert sätt. Därav har de mycket liten energimängd för uthållighet i sina batterier.

Power stations. Tex Eccoflow verkar främst vara för mobil kraft. En vän till oss köpte Eccoflow att använda som mobil UPS, men då den verkar ge kort spänningsavbrott på utgången då inspänningen försvinner så klarade inte hans stationära dator det korta avbrottet. Vill minnas att han löste det med en Eccoflow som driver en UPS för strömförsörjning av dator och annan kritisk utrustning. En lösning som skulle fungera för oss också, men upplevs som klumpig lösning.

Naturligtvis går det att ta sig än längre med att installera för Ö-drift där typiska anläggningen är helt off-grid eller såsom avbrottsfri kraft i större skala.

Det jag helst skulle vilja ha är en mindre UPS i fråga om möjlig uteffekt med kanske 500 W kortvarigt och 200 W kontinuerligt. Som batteri gärna ha ett 12 V blybatteri (AGM) på ca 1 kWh kapacitet.
Jag har läst om personer som använt sig av normal UPS där de kompletterat med större externt 12 V batteri med varierande framgång då det verkar som kraftelektroniken termiskt är konstruerad för kortvarig drift.

Då jag vill ha detta som en permanent installation vill jag inte ha något experimentiellt med tveksam hållbarhet, risk för brand eller att det inte möter elsäkerhetskraven. Det får heller inte kosta orimliga pengar såsom det gör för de anläggningar för ö-drift men behöver heller inte vara så billigt som UPS-erna för dator/Nas odyl. Jag känner på mig att det bör vara fler som tänkt som jag med permanent avbrottsfri kraft i sitt hus och som kanske har något förslag?
Jag har en Ecoflow River 2 Pro som UPS, har byggt ut kapaciteten från 768 Wh med ett 12 v 100 Ah Lithiumbatteri, som har en egen laddare.
Fungerar otroligt bra. Ca 160 dygn utan avbrott.

Om ett strömavbrott skulle vara längre än de 15 tim batterierna klarar så går den automatiskt igång när nätströmmen kommer tillbaka.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Froja Froja skrev:
Nu vid nyinstallation av el så är min tanke att ha ett antal uttag med avbrottsfri kraft. Det skulle främst vara till NAS, övervakningskameror, router samt andra lågeffektsförbrukare.
Varför vill du ha detta? Vilket problem är det tänkt att lösa? Vad vill du åstadkomma mer exakt?
Froja Froja skrev:
Så här långt har jag inte hittat någon lösning och undrar om någon av er kan ge tips?
Det helt avgörande är hur långa strömavbrott som UPSn skall klara. Sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor osv.

Online eller dubbelkonvertering är två saker att söka efter om du vill slippa det korta avbrottet. Vanlig ups för dator brukar som du skriver vara avsedda för korta avbrott men det vid full belastning. Med lägre belastning räcker batteriet längre och elektroniken håller.
Du skriver ju inte heller vad det får kosta men här är ett exempel
https://www.dustin.se/product/50108...nt-230v-6u?tab=specification&scrollToTab=true
Glöm sen inte bort att det är utrustning med begränsad livslängd, den jag länkar till ger nog en månadskostnad på runt tusenlappen över 10 år innan det är dags för utbyte.

• Gilla
Froja
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Online eller dubbelkonvertering är två saker att söka efter om du vill slippa det korta avbrottet. Vanlig ups för dator brukar som du skriver vara avsedda för korta avbrott men det vid full belastning. Med lägre belastning räcker batteriet längre och elektroniken håller.
[länk]
Glöm sen inte bort att det är utrustning med begränsad livslängd, den jag länkar till ger nog en månadskostnad på runt tusenlappen över 10 år innan det är dags för utbyte.
För de pengarna skulle jag hellre investera i solceller och tillhörande batteri - då täcker men hela bostaden.

Själv har jag 2 små vanliga UPSer. En för NAS (lagring för kameror; home assistant) och en separat UPS för mitt PoE-nätverk (switchar, WiFi, router, mediaomvandlare och kameror klarar sig ganska länge på den).

• Gilla
Froja
  • Laddar…
T Tystnad skrev:
Jag har en Ecoflow River 2 Pro som UPS, har byggt ut kapaciteten från 768 Wh med ett 12 v 100 Ah Lithiumbatteri, som har en egen laddare.
Fungerar otroligt bra. Ca 160 dygn utan avbrott.

Om ett strömavbrott skulle vara längre än de 15 tim batterierna klarar så går den automatiskt igång när nätströmmen kommer tillbaka.
Det låter faktiskt som en bra lösning att ta rygg på. Tack för tipset.

• Gilla
Tystnad
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
För de pengarna skulle jag hellre investera i solceller och tillhörande batteri - då täcker men hela bostaden.

Själv har jag 2 små vanliga UPSer. En för NAS (lagring för kameror; home assistant) och en separat UPS för mitt PoE-nätverk (switchar, WiFi, router, mediaomvandlare och kameror klarar sig ganska länge på den).
Skulle heller aldrig lägga 100 000 på ups 😄. Men ser inte heller att det skulle vara svårt att hitta som TS skriver.

• Gilla
Froja
  • Laddar…
UPSer med avbrottsfri kraft och stor kapacitet finns för serverhallar o dyl där de visserligen är tänkt för kortare avbrott på många servrar tills dieslarna har startat efter ett par minuter. Men eftersom du bara har tänkt köra lågeffektsförbrukare så lär du inte komma i närheten av förbrukningen som ett helt serverrack har så den typen av UPS lär hålla lääänge för dig trots att de är tänkta för avbrott på kanske 5-10 min. Men eftersom stora batterier är dyra och du tycker att ö-drift blir för dyrt misstänker jag att även dessa UPSer kostar för mycket. Att komma under denna summa lär vara svårt om du inte bygger ihop något själv, vilket du inte är intresserad av.

Så för att få ihop det system du vill till en trevligare kostnad så hade jag tittat på att göra enligt den princip som sjukhus, servefhallar mm har för avbrottsfri kraft. Alltså att du har en UPS som klarar att ge avbrottsfri kraft som kan hålla ditt hus igång i 5-20 min eller så och sedan har ett dieselelverk som automatiskt startar när UPSen tar över. Då har du avbrottsfri kraft så länge du har diesel att fylla på med.

Oavsett lösning så glöm bara inte att testköra systemet med jämna mellanrum så att du vet att det verkligen fungerar

• Gilla
Froja
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
[länk]
M Mellanbarn skrev:
M Mellanbarn skrev:
[länk]
Tack för ditt svar. Det var intressant länk du skickade med allt jag egentligen skulle önska förutom prislappen. Jag kommer nog göra liknande smarta lösning som trådsvararen tystnad gjort.

Ecoflow Delta 3 ska fungera som UPS om jag inte minns helt fel. Den har ett UPS läge med korta svarstider.

• Gilla
Froja
  • Laddar…
Tack alla för era fina svar! De har inte bara gett mig en lösning utan jag har också lärt mig en del.

Första svaret från medlemmen Tystnad känner jag är så genialt. Jag får kakan och kan äta den, dvs rimlig kostnad, säker installation och framförallt, inget spänningsbortfall kortvarigt vid strömavbrott då den matas med 12 V från separat batteri. Jag tänker att tilltänkt blybatteri kommer laddas från CTec laddare.Vi kan till och med gå på mindre Ecoflow då våra effektbehov är så små. Toppen och än en gång, tack för lösningen!

Det var också kul att se länk av medlem Mellanbarn, att det verkligen verkar finnas proffesionella produkter som skulle lösa problemet om än tömma plånboken. Bra info och tankar.

Även Sjöelund gav bra infallsvinkel med att man faktiskt kan dela upp med fler UPS:er för olika funktioner. Vi har också haft funderingar på solceller med batterier och då få Ö-drift. En sådan anläggning ligger med i min önskelista till tomten. Vet dock inte om jag varit tillräckligt snäll i år för att få julklappar.

• Gilla
Mellanbarn och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en ecoflow river 3 plus till nätverk och kameror den håller ca 10 timmar vid 20w uttag. Men har oxå ett par 100 ah lifpo4 batterier att koppla in vid behov

• Gilla
Tystnad
  • Laddar…
Froja Froja skrev:
Det låter faktiskt som en bra lösning att ta rygg på. Tack för tipset.
Blinkfri övergång också 👍
Har nästan all belysning på UPS.
Alla kameror.
Hela nätverket (Ubiquiti Unifi + 5G-failover).
(Kommer byta ut 5G, mot Starlink Mini när jag har utökat med fler batterier).

• Gilla
Froja
  • Laddar…
C
Froja Froja skrev:
Första svaret från medlemmen Tystnad känner jag är så genialt.
Ja dessa s.k. Power Stations / portabla batterier ger nog svårslagen pris/prestanda för ändamålet. Är väl värt att nämna att det finns en uppsjö olika alternativ: T.ex.: https://www.prisjakt.nu/c/power-stations

Troligen finns inget att tjäna på att hålla på och greja med externa batterier om man inte har någon särskild anledning. Ett alternativ är att bygga sin egen UPS med en s.k. "Charger/inverter", men då hamnar man generellt i en helt annan prisklass.

• Gilla
Froja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.