Innedelen av värmepumpen sitter ungerfär 140 över golv.
Termostaten var inställd på 21 C och rummet var 21 grader

Men då huset har gansak låg luftighet satte jag en luftfuktare i rummet, på golvet under innedelen.
På kvällen nästa dag var rummet nästan 23 grader.

Nu står termostaten på 18 grader och rummet är 21 grader.

Vad är det som händer?

Lurar luftfuktaren termostaten i värmepumpen eller är det något annat som händer?

Jag har provat att stänga av luftfuktare och då sjunker temperaturen i rummet.

Jag är just nu aningen konfunderad. :-)

luftfuktare som ger synlig dimma (dvs inte modellen som kokar vattnet för att fukta luften) så tar det rätt mycket värme ur luften (luften kyls) när dimman förgasas och om mer eller mindre av denna kylda luft också sugs in i innerenheten så kommer dess temperatursensor att mäta luften som lite svalare och då förstås kompenserar det med att ge lite extra värme precis som ett rum som kyls lite mer.

för 1 liter (kg) vatten som förgasas så krävs det 2260 kJ att gå från flytande form till gasformig form utan att ha höjts i temperatur - 2260 kJ delat i 3600 s = 627,8 Wh - dvs ångar det upp en liter vatten per timme med värme från luften så har det kyleffekt av 627,8 Watt.

---

En variant att prova är att placera luftfuktaren långt ifrån innerdel så att den mer kylda luften inte når innerdelen innan det hunnits värmts till rumstemperatur innan det når insuget av innerdelen..

• Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
En luftfuktare som kokar vatten drar några hundra Watt och som till stor del blir till värme i rummet den står. Klart det måste märkas ett par grader.

Yellingjack Yellingjack skrev:
Innedelen av värmepumpen sitter ungerfär 140 över golv.
Termostaten var inställd på 21 C och rummet var 21 grader

Men då huset har gansak låg luftighet satte jag en luftfuktare i rummet, på golvet under innedelen.
På kvällen nästa dag var rummet nästan 23 grader.

Nu står termostaten på 18 grader och rummet är 21 grader.

Vad är det som händer?

Lurar luftfuktaren termostaten i värmepumpen eller är det något annat som händer?

Jag har provat att stänga av luftfuktare och då sjunker temperaturen i rummet.

Jag är just nu aningen konfunderad. :)
JA

X xxargs skrev:
luftfuktare som ger synlig dimma (dvs inte modellen som kokar vattnet för att fukta luften) så tar det rätt mycket värme ur luften (luften kyls) när dimman förgasas och om mer eller mindre av denna kylda luft också sugs in i innerenheten så kommer dess temperatursensor att mäta luften som lite svalare och då förstås kompenserar det med att ge lite extra värme precis som ett rum som kyls lite mer.

för 1 liter (kg) vatten som förgasas så krävs det 2260 kJ att gå från flytande form till gasformig form utan att ha höjts i temperatur - 2260 kJ delat i 3600 s = 627,8 Wh - dvs ångar det upp en liter vatten per timme med värme från luften så har det kyleffekt av 627,8 Watt.

---

En variant att prova är att placera luftfuktaren långt ifrån innerdel så att den mer kylda luften inte når innerdelen innan det hunnits värmts till rumstemperatur innan det når insuget av innerdelen..
Hej,

Min luftfuktare avdunstar fukten innan den lämnar luftfuktaren.

Med det kan tänkas att luften som passerar termometer är något svalare.
Men den känns inte kallare. Ska sätta termometern i luften från fuktaren så ser jag vilken temp den hsr

Mvh

Magnus

J Josth skrev:
En luftfuktare som kokar vatten drar några hundra Watt och som till stor del blir till värme i rummet den står. Klart det måste märkas ett par grader.
nej - det ger inte värme i form av temperaturhöjning då värmemängden är bunden av den förgasade vattnet.

Värmen kan du få tillbaka om du kondenserar ut ångan till flytande vatten igen, som med en kondensavfuktare, men i normal bostad så ventileras ångan ut med ventilationen och dina 200 Watt är förutom lite spillvärme genom apparatens väggar och temperaturhöjning över rumstemperaturen av den utgående varmare ångan, är förlorad värme som inte bidrar till att höja temperaturen i rummet.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
X xxargs skrev:

---

Väldigt bra och uttömmande svar 👏😀

• Haha
antett
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.