Efter mycket letande och klurande så gjorde jag slag i saken.
Många begagnade släp på blocket har jag kikat på. Men oj vad bra betalt många ägare vill ha för sina ruckel. Jag önskar ju bara en kärra att kunna köra byggskräp och ris till återvinningen som alltid är "hemma" och då duger ju obromsad alla dagar i veckan. Man kan nästan tro att vissa släp är gjorda av rent guld. "Liken" med hemmagjorda nätgrindar kostar ju från 5000:- och uppåt.
Men så började jag kika på nya kärror. Höga nätgrindar är ett absolut måste för hemmafixaren. Tipp kan ju faktiskt vara bra också. Lägligt nog så hade Uppsala Trailercenter kampanj på obromsad Fogelsa FS1425 750 för 13,695:- (Med högre nätgrind)
https://trailercenter.se/produkt/fogelsta-fs1425-sommarkampanj/
Vad finns det att tveka på då?!
Sagt och gjort, nu är den hemma efter två veckors leveranstid...

Många begagnade släp på blocket har jag kikat på. Men oj vad bra betalt många ägare vill ha för sina ruckel. Jag önskar ju bara en kärra att kunna köra byggskräp och ris till återvinningen som alltid är "hemma" och då duger ju obromsad alla dagar i veckan. Man kan nästan tro att vissa släp är gjorda av rent guld. "Liken" med hemmagjorda nätgrindar kostar ju från 5000:- och uppåt.
Men så började jag kika på nya kärror. Höga nätgrindar är ett absolut måste för hemmafixaren. Tipp kan ju faktiskt vara bra också. Lägligt nog så hade Uppsala Trailercenter kampanj på obromsad Fogelsa FS1425 750 för 13,695:- (Med högre nätgrind)
https://trailercenter.se/produkt/fogelsta-fs1425-sommarkampanj/
Vad finns det att tveka på då?!
Sagt och gjort, nu är den hemma efter två veckors leveranstid...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra affär!Sammy_j skrev:
Jag fick ge 2800 kr för mitt år 2007. Men det var innan finanskraschen
Vad är ditt för "årsmodell"?
Mitt obromsade Trailergruppens är från 2004, 3 år när jag köpte det av en kompis.
(Han ångrar sig fortfarande)
Har hittills bytt ett hjullager, det är allt.
Grannen i byn (som äger båda varianterna av kärra) sa innan mitt köp att obromsade var mer känsliga för problem med hjullagren men man slapp ev problem med bromsen på besiktningen.
Pest eller kolera?
En ny släpvagn ska inte besiktigas på fyra år hur som haver, ÅVC here i come!
Pest eller kolera?
En ny släpvagn ska inte besiktigas på fyra år hur som haver, ÅVC here i come!
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Vad kan man göra för att hjullagren ska hålla bättre? Antar att man ska underhålla dem på något sätt, eller är de slit och släng varor?
Funderar själv på att kompletera mitt bromsade släp med kåpa med ett obromsat för att enkelt få hem brädor och annat långt. Takräck är dyrt och man får inte lasta så mycket på taket.
Funderar själv på att kompletera mitt bromsade släp med kåpa med ett obromsat för att enkelt få hem brädor och annat långt. Takräck är dyrt och man får inte lasta så mycket på taket.
Det är nog slit och släng varor numera , och det enda man kan göra är väl att försöka lasta kärran (Någorlunda lagligt) ifall det sitter lite klenare lager på axeln.P p.lundgren skrev:Vad kan man göra för att hjullagren ska hålla bättre? Antar att man ska underhålla dem på något sätt, eller är de slit och släng varor?
Min obromsade kärra är nu inne på 12:e året och inget har havererat ännu.
P p.lundgren skrev:Vad kan man göra för att hjullagren ska hålla bättre? Antar att man ska underhålla dem på något sätt, eller är de slit och släng varor?
Det enda man kan göra underhållsmässigt på hjullagren är att ta lös fetkåpan och ta bort gammalt fett och pressa in nytt fett i lagret för att sedan fylla upp lagerkåpan med fett och återmontera.
Vissa lager är kapslade och om man nu byter ett sådant och kör på nå budget kan det vara värt att ta lös dammskyddet och pressa in rikligt med fett av bra sort.
Sedan när man väl byter lagret och man står mellan att välja det lite dyrare stålkapslade istället för det nitril/plasttätade så välj plast för dom är tätare mot damm än stål ditot
Har också ett bromsat släp med kåpa men när jag skall köpa virke så tar jag bort bakre och främre lämmen och lastar virket under kåpan. Har fungerat hur bra som helst. När det "fria" utrymmet som lemmarna ger börjar bli fullt med virke så är man nära vad släpet får lasta så i detta fallet tycker inte jag att kåpan är något bekymmer. Däremot när man skall köra hem grus, jord eller sand då är kåpan ivägen för lastmaskinen.... Brukar bli att ena halvan av skopan får material som sedan "tippas" i bakre delen av körran sedan får man själv skotta fram materialet för att få balans på kärran rent viktmässigt.P p.lundgren skrev:
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Klicka här för att svara