Staffans2000
Det spelar ingen roll ifall det är torrents som laddar ned i sakta mak eller svt eller sr för den delen. Det räcker med att jag lyssnar på ett radioprogram via "sr" i källaren för att vulkanen där uppe skall eruptera.

Lilla Fridolf

Hmm, kan ju vara så att din maskin (eller routern) ligger och stör på nätverket. Har du provat att köra med andra maskiner/routers?

Vet inte vilket router du har, men är UPnP aktiverad i den?
UPnP hjälper till att fördela portar mellan maskiner/tjänster i nätverket.

Grejen med torrents är ju att de (om de är många peers) kan skapa en ohemul mängd anslutningar. Så även om själva tankningen går sakta kan det vara för att routern inte orkar hålla koll på alla dessa anslutningar samtidigt.
Billiga routrar i gemen är dåliga på detta, finns undantag och extremt bra exemplar i vissa allmänt odugligförklarade serier dock.

//P

Hej.
Angående tptest och bredbandskollen så är det så att en del operatörer prioriterar den trafiken för att man ska få bra siffror :(

/Roger

Vad får du för hastighet på trafiken i riktning från dig när du testar? Tror det heter skicka filer.
Testa gärna att starta test från både din och frugans dator samtidigt för att se vad som händer.
Du kan även be Telia support testa din anslutning för att se vilka värden de får eller om de se några störningar.
Alltid bra i en felanalys att kunna utesluta det som fungerar.

är det inte märkligt att jag aldrig kommer ens i näheten av maxhastigheten någongång?
Nej. Varje enskild anslutning är oftast långsam, så knepet för att maxa ut sin lina är att alltid ha många samtidiga anslutningar, tex att alltid ha en packe torrents som laddas ned. Tänk också på att många anslutningar är assymmetriska, vilket gör att om du har för mycket trafik upp så kommer inte ack-paketen (de signaler som säger "OK, nu har jag fått det här paketet, nu kan du skicka nästa!") genom kvickt, vilket dödar nedhastigheten också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.