Staffans2000
När jag startar upp Ubuntu Får jag följande meddelande. Varför, och vad att göra för att få fart på nedladdningen?

Novisen: staffan

• Byggahusbild.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta LÄNK kan hjälpa för att bli av med felmeddelandet.
Vad menar du med att få fart på nedladdningen?

Detta har inget med "farten" att göra. Det är OpenSource-implementeringen av Apples Bonjour (ZeroConf) som gnäller över att någon maskin med AD skapar en .local-domän. Troligtvis en WHS eller en NAS.

Staffans2000
Hejsan mannar!

Min bredbandsuppkoppling via Telia är på 8mb. Men, oberoende av vad jag laddar ner, kommer jag aldrig över 500kb/sec.
Därför anade jag ugglor i mossen och tänkte - aha, "lokaldomän....inte rekommenderat.....inte kompartibelt.." etc. Det lät inte bra att ha det så. Slutsatsen är att detta "fel" inte påverkar kapaciteten alls?
Skälva meddelandet får gärna vara kvar, det försvinner av sig själv efter några sekunder.

Vänliga hälsningar: staffan

Råkar inte va så att du har 500kB/s och inte 500kb/s?
kB=kiloByte, kb=kilobit.

500kB/s är 4000kb/s vilket är 4Mb/s?

Datavärldens prefix är en jungel.

Staffans2000
abrovink skrev:
Heter inte uppkopplingen 6-8mbit numera?
De garanterar inte längre att man har max kräm i linan.
Har du kört [länk]

5,5Mbit/sec. enl. bredbandskollen. Jösses! Hade realiteten varit densamma, hade jag inte gnällt här.

I praktiken blir det 1.MB/5sek. vanligtvis.

Tillägg: När båda våra datorer är uppkopplade samtidigt fungerar internet nästan inte alls på någon av dem (se rubrik).

Dator 1. Kabel från routern.

Dator 2. Trådlöst (Dlink).

Skall det vara såhär!

Bredbandskollen är verkligheten. Du måste ladda ner från någon slö server när du får sämre siffror.

Min Hustru klagar alltid på vårt bredband (100 Mbit/s) när Youtube's servrar är slöa.

Staffans2000
är det inte märkligt att jag aldrig kommer ens i näheten av maxhastigheten någongång?

För övrigt.
Kan det vara riktigt, att en av två datorer som nyttjar det gemensamma bredbandet kan blockera den andra datorn under rådande omständigheter?

Jo, så kan det bli. Om jag tankar fett får jag en arg blick av frugan. Som mycke_nu säger, bredbandskollen är vad ditt bredband klarar. Blir det långsammare än så, är det något annat.

Nja, att köra bredbandskollen via hemsidan kan ibland ge glädjesiffror har jag upptäckt. Ladda hellre ner TPTEST (från samma sida) och kör Rapport (Alt-R) så kan du få andra siffror.

Både bredbandskollen och Tptest visar ju hastighet till en server ofta sittande i leverantörens mitt med bra bandbredd till. Detta gör att har man en halvstor leverantör så kan dessa vara lite missvisande då det mesta man nytjar nätet till kanske ligger i något annat nät och det är övergången mellan dessa som är den smala sektorn. Leta reda på en amerikansk typ speedtest och se hur det ser ut.

Staffans2000
mycke_nu skrev:
Min Hustru klagar alltid på vårt bredband (100 Mbit/s) när Youtube's servrar är slöa.
Min med. Ibland tänker jag på Muminpappa, när han skaldade - "Kvinnor och maskiner!!!!!

Åter - Hur kan 2 datorer som är uppkopplade till helt olika sidor bromsa varandra så mycket, trots att maxkapaciteten inte på långa vägar uppnås?

Staffan

Testa att ta bort routern och kör en dator rätt i modemet. Försvinner problemet är det routern som bråkar med dig.
Är det någon av de billigare D-linkarna ?
Uppstår problemet när torrents är inblandade ?

//Peter

froven skrev:
Testa att ta bort routern och kör en dator rätt i modemet...
Kräver nästan alltid att man kopplar ner förbindelsen mot operatören i en halvtimma innan det fungerar. Ett tips bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.