F
I Ingvar 58 skrev:
Du måste alltid äga 4 tumstockar. En bryter du av, och två ligger gömda för att plötsligt dyka upp, och den fjärde kan du använda.
4? Jag har nog 20.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
4? Jag har nog 20.
Jag saknar redan 4st 😎

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
En go tråd att läsa! :)
Känner mig redan bättre. Nu är jag redo att gå ut efter den viktiga 13:38-fikan och fortsätta riva gnagarhotellet till yttervägg som tidigare ägare så frikostigt byggt...
Det är en av de saker som suger musten ur en. Man ska bara göra ngt enkelt fix som inte borde ta mer än x timmar, men varje ggn så visar det sig att huset inte är byggt så som man förväntar sig, (så som det borde vara byggt). Så man blir tvungen att riva allt fuskjobb som är gjort i modern tid tills man når stommen, och så bygga upp allt igen, men gnagarsäkrat. Självklart går all planering av både tid och mtrl åt skogen.

Då TS också har en gård, precis som vi, så kan jag konstatera att allt tar lång tid pga logistik. Man måste gå långa sträckor mellan byggarbetsplats och verkstad. Varje felmätning/sågning tar följaktligen en hel del tid. Även så att komplettera verktygsuppsättningen man har med sig. Det är alltid ngt oväntat verktyg och/eller mtrl som behövs, samt att med en gammal gård så jobbar man med flera olika saker parallellt och därmed finns verktyg utspridda både här och där. Inomhusjobb vid dåligt väder och utomhusjobb vid bra väder.

Trots att man vet alla dessa olika orsaker för att det tar mkt längre tid än beräknat så är det ju ändå inte upplyftande för självkänslan.
Bortsett från trådar som denna så kan man för ngt större jobb avsätta lite tid varje dag och skriva ner alla olika moment man gjort. Inte bara byggdetaljer utan också t ex "gått fram och tillbaka mellan byggarbetsplatsen och verkstaden" x30 a 3 min (= 90 min arbetstid/dag). Köra gammalt byggavfall till tippen 90 min. Plocka fram resp undan allt varje dag 20 min. Etc, etc. Har man gjort det så vet man varför saker tar lång tid, nej, fel, tar normal tid. Man bara glömmer att räkna med allt runtomkring när man estimerar hur lång tid ett visst jobb tar. (Antagligen samma fenomen som gör att många hickar till när hantverkarfakturan kommer.)

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Kul att den här tråden har fått nytt liv!

Känner fortfarande mig lika usel och ohändig. Kanske att jag accepterat faktumet lite mer nu.. men tittar fortfarande avundsjukt på svågern som byter tak och bygger badrum och byter kök och grusar uppfarter och jagvetinteallt, allt inom en månads tid.

Här går allting så… fruktansvärt… långsamt.

Har semester nu och har kommit ungefär halvvägs. Det är samma ångest som varje år, känslan att inte kunna slappna väva för att jag inte får något gjort, och när jag ska få något gjort så tar det en sån tid och jag gör fel helatiden.

Har hållit på så här i så många år att jag borde vara mycket bättre nu. Men nä.

Känner dessutom av utbrändhetssymtom. Skulle ju koppla av på semestern men det är lite si och så med det. Ställer krav på mig själv som är orimliga och blir sur på mig själv när jag inte når dem.

I fjol höll jag också på så, till den gräns att jag kände av utmattning då också. Det var ingen bra sommar. Nu hoppas jag att det blir lite bättre iaf.

Jag har köpt nya verktyg. Det har jag råd med, varje nytt verktyg symboliserar ”nu ska jag minsann få något gjort och tusan vad bra det ska bli”. Jag ser framför mig hur jag renoverar taket på utedasset, fixar en tillbyggnad som håller på att rasa. Eller trappan till gästhuset som är rutten.

I realiteten blir inget av det gjort, och kanske en fjärdedel av det jag haft planerat sedan länge. Och den fjärdedelen görs långsamt, med flera misstag på vägen, och med ett slutresultat som är på en konstant lärlingsnivå.

Tröstar mig med att en snickare blev imponerad över panelen jag satt i en av ungarnas rum (efter 2636373 timmars jobb och lika många svordomar). ”Det här var ju finare än många snickares resultat” sade han. Men, så betalar jag ju också hans faktura och han måste väl säga snälla saker.”

• Älska
  • Gilla
Maledictus och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kämpa på. 💪
Jag tror man får ha rimliga förväntningar på sig själv.
Om man kikar runt och matchar sig själv mot den "bästa" inom varje enskilt område blir är det upplagt för besvikelse.

Livet som perfektionist är tungt.

Ett ledord kan vara lite snett är också rakt. Ibland är det bättre att bli klar än att allt är 100%. Det blir även bättre nästa gång.
Så 50e listen du gerar blir nog bättre än den första. :)

Jag tror alla har områden där man inte skiner. Om en fiktiv granne byggt 20h per dag i 6år så har sannolikt familjen försakats. Han kanske är singel lagom till huset (som han byggt helt ensam för hand) blev klart?

Men med lite planering, struktur, ordning och reda snabbar du upp alla projekt.

Jag har själv strösslat med billiga skruvmejsel-set från Lidl på flera platser huset/garaget/källaren/garderoben för att alltid ha en mejsel nära. Sen hänger det oftast en mätmackapär i dess absoluta närhet. Den senaste köpte jag igår, kostade 10kr på bauhaus. Man kan unna sig ett par stycken då.
Nyckeln är ju dock att mejslarna hamnar på rätt ställe igen efter användning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.