3 355 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Jag är så trött på att vara dålig.
Stor igenkänning på dina saker. Det finns verkligen IQ, EQ och vad som kan kallas PQ - praktisk intelligens. Jag har träffat några få sådana under mitt liv. (De heter Otto och Åke.)C ConnyN skrev:Tack för svaren. Kändes ändå bra att spy ur sig lite...
Problemet är inte att jag inte har koll på grejerna. Även när jag har stenkoll så blir det ändå så ofta fel, det går långsamt, jag måste fundera så länge. Samtidigt som vissa andra renoverar badrum och byter råspont och dränerar så står jag och svär tyst över golvlister och dörrfoder.
Det är mest det som är trist. Känslan att aldrig nå samma nivå att händighet som många andra. En brist jag vet att jag ärvt, och inte riktigt blir av med.
Men visst, alla blir inte maratonlöpare eller sångare. Man har fallenhet för olika saker.
Lister är en pina, men latex är amatörens bäste vän. 😉 "Det är ingen altartavla" är ett uttryck som ofta används när man inte klarar att fixa det snyggt. Ja! Man måste backa ibland/ofta och kalla in proffsen. Du har din svåger - grattis!
Emellertid har du kommit en bra bit på väg iom att du alls sätter igång med byggena och reparationerna. Från "ohändig lägenhetsboende med nollkoll på hus" till "gårdsägare med skyddsglasögon och gersåg". Jag blir oftast less på det jag åstadkommit, men gläds desto mer när det faktiskt blivit bra! Har ingen mer tröst till dig än så.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Kan känna igen mig i flera av dina bekymmer men brukar ändå trösta mig med känslan av att jag faktiskt har åstadkommit någonting. Jag själv är väl mellanhändig men många av mina vänner vet inte vad som är fram eller bak på en hammare i i jämförelse med dessa framstår jag säkert som proffshantverkare.
Just det där med lister och kapa rätt är det hög igenkänningsfaktor på fast tvärt om för mig. Jag är oftast alldeles för petig när jag mäter och att det ska bli på nanometern rätt vilket oftast innebär att det inte passar p.g.a. att listen(eller vad det nu är) blir 0,5mm för lång. Så för varje bit foder, list eller bräda får man springa två extragånger till kap- och gersågen innan man kan montera.
Just det där med lister och kapa rätt är det hög igenkänningsfaktor på fast tvärt om för mig. Jag är oftast alldeles för petig när jag mäter och att det ska bli på nanometern rätt vilket oftast innebär att det inte passar p.g.a. att listen(eller vad det nu är) blir 0,5mm för lång. Så för varje bit foder, list eller bräda får man springa två extragånger till kap- och gersågen innan man kan montera.
Lite av problemet är ju att för bli bra på något så måste man öva på det, men som hemmafixare så utför man sällan varje moment tillräckligt ofta för att bli bra på det... ;-)
Men kan man inte bli bra på något så får man lära sig njuta av att utföra det dåligt 😎
Men kan man inte bli bra på något så får man lära sig njuta av att utföra det dåligt 😎
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Just där tror jag att många av oss känner igen oss, framförallt lister. Det blir "alltid" felsågat. Ett par tips:C ConnyN skrev:
Jag sågar nästan alltid medvetet ca 5mm lägre än än "rätt". Sedan sågar jag av ungefär en klingtjocklek (2 - 4 mm) inför varje inpassningsförsök. Händer ändå att det blir för kort.
Om jag skall gera ex. en taklist. Så provar jag ut att vinkeln blir helt rätt genom att såga av etyt påar vanliga brädstumpar som skall vara minst 50% bredare än taklisten. Ev. små vinkelfel syns då tydligare om man provar att hålla dem mot varandra i hörnet. Man kan tycka att en vanlig 90 gradershörna borde geras 45 grader, men det är oftast 44 eller 46 grader som är rätt.
Att gera innerhörn är en vetenskap i sig, finns ett par fina youtube videor om hur man gör det bäst.
Just sådana "verktyg" som hörselskydd, som aldrig finns på rätt ställe när man skall ha dem, håller jag mig med 2 -. 3 stycken. Man lägger ifrån sig hörselskyddet nära gersågen, har ett annat par med spikpistolen osv.
Jag tror att just lister är ett område som verkligen tär på självförtroendet. Det är ju den minsta, enklaste, oiviktigaste detaljen i ett projekt, och så lyckas man såga fel. Bara att inse att det är en svår detalj, den är viktig. Och man får räkna med att det tar minst lika lång tid att sätta golvsocklarna i ett rum som det tog att lägga hela parkettgolvet. Och det är inte ett misslyckande.
För att bli lite mer säker på vad du vill ha på byggmarknaden. Jag lägger ofta orimligt mycket tid på att kolla på nätet. Det jag skall ha, vilka varianter finns det? har de bättre sortiment av längder på Hornbach än på byggmax? När du är där, passa på och gå runt lite kolla på vad som finns i hyllorna, "vad är det där för konstigt skivmaterial"? Där var ett lustigt vinkelbeslag, hur kan man använda det? osv. Och det kan vara rätt lärorikt att snegla lite på hur de som uppenbarligen är proffs agerar på byggmarknaden.
Produkter som diskuteras: "gera taklist"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
Helt klart. Lister och att spackla tak är det värsta jag vet.H hempularen skrev:Jag tror att just lister är ett område som verkligen tär på självförtroendet. Det är ju den minsta, enklaste, oiviktigaste detaljen i ett projekt, och så lyckas man såga fel. Bara att inse att det är en svår detalj, den är viktig. Och man får räkna med att det tar minst lika lång tid att sätta golvsocklarna i ett rum som det tog att lägga hela parkettgolvet. Och det är inte ett misslyckande.
+1 på latexfog!H hovapettson skrev:Stor igenkänning på dina saker. Det finns verkligen IQ, EQ och vad som kan kallas PQ - praktisk intelligens. Jag har träffat några få sådana under mitt liv. (De heter Otto och Åke.)
Lister är en pina, men latex är amatörens bäste vän. 😉 "Det är ingen altartavla" är ett uttryck som ofta används när man inte klarar att fixa det snyggt. Ja! Man måste backa ibland/ofta och kalla in proffsen. Du har din svåger - grattis!
Emellertid har du kommit en bra bit på väg iom att du alls sätter igång med byggena och reparationerna. Från "ohändig lägenhetsboende med nollkoll på hus" till "gårdsägare med skyddsglasögon och gersåg". Jag blir oftast less på det jag åstadkommit, men gläds desto mer när det faktiskt blivit bra! Har ingen mer tröst till dig än så.
Ibland är det bra med lite reflektion. Jag fixar mycket småsaker hemma som glöms bort. Då är det gött att kolla på sin att-göra-lista, kryssa av eller lägga till grejer man gjort och vara stolt!Farstatjej90 skrev:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Just lister är lurigt... jag som "händig" löser det mesta på egen hand, men sist jag skulle sätta taklister blev det bara fel och humöret rann över. Jag slängde listerna och la ner. Har fortfarande inte satt upp dem och det är nog 5 år sedan nu. Men sedan dess har jag byggt om halva huset med rätt många ändringar i planlösningen, byggt en ny altan, friggebod, osv. I början chansade jag bara och körde på känn, och lärde mig därefter. Tagit lång tid och blivit många fel, men man får inte vara så kritisk. Fast jag har ett rum jag hatar, men det gör jag om till dottern när hon ska ha "stort rum". Det löser sig.
Tänker fortfarande inte sätta dom jävla listerna dock.
Tänker fortfarande inte sätta dom jävla listerna dock.
Tack igen för alla svar. Vi kan skratta och gråta tillsammans. 🤗
Jag är lite stolt nu, mitt i misären har jag kapat alla bitar golvlist till ett rum - utan att sabba det fullständigt!
Kapade alla bitar rätt, men först lite för långa. Så kunde jag skala av någon cm och några mm åt gången tills passformen blev rätt.
Att väggarna är skeva och golvet vågigt är en annan femma. Det får skrivas upp under ”charmigt”.
Och så har jag fått bra service både på Byggmax och Karl Hedin (som känns som en uppgradering i bygghandelsammanhang). Fick till och med 25% rabatt på bröstlisten - de måste ha misstagit mig för någon annan!
Som Ice Cube sa - ”vilken bra dag idag”.
Nu ska jag måla lister. Det går säkert att misslyckas lite med det, dagen är ju ännu inte över. 😅
Tack för allas ord!
Jag är lite stolt nu, mitt i misären har jag kapat alla bitar golvlist till ett rum - utan att sabba det fullständigt!
Kapade alla bitar rätt, men först lite för långa. Så kunde jag skala av någon cm och några mm åt gången tills passformen blev rätt.
Att väggarna är skeva och golvet vågigt är en annan femma. Det får skrivas upp under ”charmigt”.
Och så har jag fått bra service både på Byggmax och Karl Hedin (som känns som en uppgradering i bygghandelsammanhang). Fick till och med 25% rabatt på bröstlisten - de måste ha misstagit mig för någon annan!
Som Ice Cube sa - ”vilken bra dag idag”.
Nu ska jag måla lister. Det går säkert att misslyckas lite med det, dagen är ju ännu inte över. 😅
Tack för allas ord!
Hade kunnat skriva det själv, jag är väl rimligt bra på rätt mycket men har fått på mig en förväntan att jag löser allt oavsett om det är VVS, byggeri eller mecka med nån bil. Har väl gjort det historiskt men nu är det mest stå och klia sig i huvet. Jag kan inte allt och försöker tala om för familjen att ha rimliga förväntningar. Dock kan jag såga lister, med lite latex så blir det bra.
Ordning och reda är A och O om det ska vara roligt i längden.
Det gäller både byggarbetsplatsen och verktyg. Verktygen förvaras alltid på samma ställe. Alltid! Om du inte har det så skaffa ett snickarbälte och riktiga arbetskläder. I dessa förvarar du de vanligaste verktygen. Tumstock, pennor, kniv, hammare mm. mm. Få sen till en ”mantelrörelse”, de ska alltid tillbaka i avsedd ficka efter användning. Det är en disciplin som lönar sig i längden.
När det gäller arbetsplatsen så lägg en stund efter varje arbetspass på att städa och plocka iordning, både verktyg så de ligger på sin ”startposition” som är samma från dag till dag, men även annat material som flyttats runt under dagen. Dels är det mycket roligare att komma tillbaka, dels är det mycket effektivare att jobba om det inte ligger saker överallt som man måste hoppa runt bland.
Byter du moment (och därmed verktygsuppsättning) under arbetsdagen så lägger du tillbaks verktygen och städar av innan du fortsätter med nästa moment.
”Lösa” diverse verktyg på arbetsplatsen förvarar du med fördel i verktygshinkar. Hultafors har bra och med rimligt pris. Men det viktiga är att du har diciplinen att inte sprida ut dina verktyg.
När du städat passar du även på att ”mängda”, dvs kolla över vilket ytterligare material du behöver för nästa arbetsdag. Det är effektivast att göra vid arbetsdagens slut eftersom du då har färskt i minnet från dagens arbetspass från saker du upptäckt när du hållit på. Småsaker du upptäcker att du behöver skriver du ner direkt. Skriv ner allt i din favoritapp för att hålla listor på saker. Jag kör Asana men det finns många andra.
Sen på kvällen går du i huvudet igenom alla moment som du ska göra nästa gång och dubbelkollar att du har alt du behöver för det. Då passar du även på att kolla monteringsanvisningar där du är osäker och bokmärker så du lätt hittar tillbaka.
Det kan låta tråkigt och fyrkantigt men jag lovar dig att det blir mycket roligare när du väl hålller på.
Sen är fika-pauserna väldigt viktiga. Särskilt 11-kaffet.
Det gäller både byggarbetsplatsen och verktyg. Verktygen förvaras alltid på samma ställe. Alltid! Om du inte har det så skaffa ett snickarbälte och riktiga arbetskläder. I dessa förvarar du de vanligaste verktygen. Tumstock, pennor, kniv, hammare mm. mm. Få sen till en ”mantelrörelse”, de ska alltid tillbaka i avsedd ficka efter användning. Det är en disciplin som lönar sig i längden.
När det gäller arbetsplatsen så lägg en stund efter varje arbetspass på att städa och plocka iordning, både verktyg så de ligger på sin ”startposition” som är samma från dag till dag, men även annat material som flyttats runt under dagen. Dels är det mycket roligare att komma tillbaka, dels är det mycket effektivare att jobba om det inte ligger saker överallt som man måste hoppa runt bland.
Byter du moment (och därmed verktygsuppsättning) under arbetsdagen så lägger du tillbaks verktygen och städar av innan du fortsätter med nästa moment.
”Lösa” diverse verktyg på arbetsplatsen förvarar du med fördel i verktygshinkar. Hultafors har bra och med rimligt pris. Men det viktiga är att du har diciplinen att inte sprida ut dina verktyg.
När du städat passar du även på att ”mängda”, dvs kolla över vilket ytterligare material du behöver för nästa arbetsdag. Det är effektivast att göra vid arbetsdagens slut eftersom du då har färskt i minnet från dagens arbetspass från saker du upptäckt när du hållit på. Småsaker du upptäcker att du behöver skriver du ner direkt. Skriv ner allt i din favoritapp för att hålla listor på saker. Jag kör Asana men det finns många andra.
Sen på kvällen går du i huvudet igenom alla moment som du ska göra nästa gång och dubbelkollar att du har alt du behöver för det. Då passar du även på att kolla monteringsanvisningar där du är osäker och bokmärker så du lätt hittar tillbaka.
Det kan låta tråkigt och fyrkantigt men jag lovar dig att det blir mycket roligare när du väl hålller på.
Sen är fika-pauserna väldigt viktiga. Särskilt 11-kaffet.
Produkter som diskuteras: "snickarbälte"
Snickarbälten
Snickarbälten är ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar inom bygg- och hantverksyrken. De ger inte bara en praktisk förvaringslösning för alla dina verktyg och tillbehör, utan hjälper också till att hålla dina händer fria så att du
Läs mer
Jag känner samma sak. Har sågat sönder många meter list för de blir till slut alltid för korta efter mängder av justeringar. Visar sig att jag mätt fel, eller att jag ställde sågen fel.
Jag mäter virke som ska sågas på ett ställe, tar med tumstocken dit virket ska monteras, jag går sedan tillbaka och ska kontrollmäta innan sågning och då är tumstocken borta, jag som hade den i handen för 20 sekunder sedan. Repetera x5. Jag gör samma sak som dig med skyddsglasögonen och det mesta annat.
Jag har tidigare jobbat med CNC och mikrometerprecision, nu mäter jag fel på en halvmeter när jag lägger kantsten i trädgården.
Har hus på grund av att vi vill ha en liten trädgård, annars hade jag flyttat till en hyresrätt.
Jag mäter virke som ska sågas på ett ställe, tar med tumstocken dit virket ska monteras, jag går sedan tillbaka och ska kontrollmäta innan sågning och då är tumstocken borta, jag som hade den i handen för 20 sekunder sedan. Repetera x5. Jag gör samma sak som dig med skyddsglasögonen och det mesta annat.
Jag har tidigare jobbat med CNC och mikrometerprecision, nu mäter jag fel på en halvmeter när jag lägger kantsten i trädgården.
Har hus på grund av att vi vill ha en liten trädgård, annars hade jag flyttat till en hyresrätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Jag kan bara ge det tipset som jag själv använder när jag gör något jag aldrig gjort innan.
Gör det väldigt långsamt. Pausa och tänk, mät en gång till. Och om du får känslan av att ge upp och ringa någon, brukar jag bara pausa och tänka att jag är Robinson Cruse på en öde ö, och vad han hade gjort. Sedan bara gör jag det, oavsett vad det är.
I övrigt så tycker jag generellt fler skall släppa det där med att jämföra sig med andra. Det är losergame som man alltid kommer förlora.
Det kommer alltid finnas någon som kan mer, är bättre på något, har en finare bil/hus etc. Att låta ens självförtroende vara beroende av vilka saker man äger är helt feltänkt. Alla är bra på något, ingen är bäst på allt, fokusera på det positiva du kan som fan ingen annan kan. 👍 Dessutom, om du hakat upp dig att äga saker, vad händer då om dina fina prylar försvinner ?
Jag har en kompis som på riktigt var på väg att ta livet av sig när han var tvungen att sälja sin innerstadslägenhet vid en skilsmässa och bli tvungen att flytta ut till Lidingö. (ja ni hör rätt, inte för att han skulle skiljas utan för att flytta).
Han förstår inte alls min argumentation, vi har väldigt olika definitioner av vad lycka är kan man säga.
Gör det väldigt långsamt. Pausa och tänk, mät en gång till. Och om du får känslan av att ge upp och ringa någon, brukar jag bara pausa och tänka att jag är Robinson Cruse på en öde ö, och vad han hade gjort. Sedan bara gör jag det, oavsett vad det är.
I övrigt så tycker jag generellt fler skall släppa det där med att jämföra sig med andra. Det är losergame som man alltid kommer förlora.
Det kommer alltid finnas någon som kan mer, är bättre på något, har en finare bil/hus etc. Att låta ens självförtroende vara beroende av vilka saker man äger är helt feltänkt. Alla är bra på något, ingen är bäst på allt, fokusera på det positiva du kan som fan ingen annan kan. 👍 Dessutom, om du hakat upp dig att äga saker, vad händer då om dina fina prylar försvinner ?
Jag har en kompis som på riktigt var på väg att ta livet av sig när han var tvungen att sälja sin innerstadslägenhet vid en skilsmässa och bli tvungen att flytta ut till Lidingö. (ja ni hör rätt, inte för att han skulle skiljas utan för att flytta).
Han förstår inte alls min argumentation, vi har väldigt olika definitioner av vad lycka är kan man säga.
Klicka här för att svara

