Marge II skrev:
Vissa saker är svåra att förstå; eller så vill jag bara inte  :-/

En frisör drar in ca 8oo - 1000 kr/timme inkl moms. (Dessutom krävs MVG i princip alla skolämnen för att bli frisör men det är en annan diskussion).

En plattsättare ska ha 650 kr exkl moms/timme.

En grävmaskinist som investerat ca 3 Mkr i utrustning tar ca 700 kr/timme exkl moms.

Visserligen har alla yrkesgrupper olika omkostnader men det verkar inte stå i proportion till vad marknaden är beredd att betala.
Min teori varför det är svårt att förstå är att man har olika synsätt på vad som ska motivera ersättningar. Här är en rad mer eller mindre luddiga synsätt:

1.) Behovet.

2.) Utbildnings längd, svårighet eller skolans popularitet.

3.) Jobbets skitighet eller "slitighet".

4.) Nationalitet.

5.) Tjänsteman/arbetare

5.) Budget eller personalansvar

Min åsikt är att det egentligen bara är en sak som bör styra ersättningen och det är utbud/efterfrågan. Är man en "trång resurs" kan man givetvis ta mer betalt än andra. Är man inte det blir det givetvis svårare. Mao bör en hantverkare precis som alla andra ta betalt så mycket han bara kan. Fast han precis som alla andra bör också räkna med global eller lokal konkurrens. Det är kunden som avgör värdet.

mvh
David

Men ifall man räknar från den stunden man börjar lasta materialet tills man har städat ut så får man räkna ungefär 83-85 timmar för detta jobb.

Har man då timpening så blir det alltså ca 27200 för arbetet, Då e inte materialet inräknat.
Du räknar alltså med att det tar 2 arbetsveckor för ett proffs att sätta ett mindre kök, ett dass och ett badrum?

Min teori varför det är svårt att förstå är att man har olika synsätt på vad som ska motivera ersättningar. Här är en rad mer eller mindre luddiga synsätt:

1.) Behovet.  

4.) Nationalitet.

5.) Tjänsteman/arbetare

Min åsikt är att det egentligen bara är en sak som bör styra ersättningen och det är utbud/efterfrågan. Är man en "trång resurs" kan man givetvis ta mer betalt än andra. Är man inte det blir det givetvis svårare. Mao bör en hantverkare precis som alla andra ta betalt så mycket han bara kan. Fast han precis som alla andra bör också räkna med global eller lokal konkurrens. Det är kunden som avgör värdet.

mvh
David
David; självklart är det egentligen är det inte svårt att förstå. Precis som du skriver; Utbud och efterfrågan, simpel mikroekonomisk teori dock  kan man ju välja att se tillvaron ur andra perspektiv, än som ekonom och det är när  "ovidkommande" faktorer vägs in som logiken haltar. Det är ju inte alltid som individen gör rationella val  ;)

Marge II

8-)85 timmar för detta jobb låter i underkant. För mina hantverkare tog det betydligt längre för ett likartat arbete. :'(

Anders

HenrikBorg skrev:
Men ifall man räknar från den stunden man börjar lasta materialet tills man har städat ut så får man räkna ungefär 83-85 timmar för detta jobb.

Har man då timpening så blir det alltså ca 27200 för arbetet, Då e inte materialet inräknat.
Du räknar alltså med att det tar 2 arbetsveckor för ett proffs att sätta ett mindre kök, ett dass och ett badrum?
Det går säkert att göra fortare. Men det är väl alltid ett val man får ta om man vill ha det gjort fort eller bra.

Vill du ha det fort och billigt så kan du ju föreslå hantverkaren det att bara det går undan så bryr du dig inte så mycket om slutresultatet. ;)

Naimare skrev:
8-)85 timmar för detta jobb låter i underkant. För mina hantverkare tog det betydligt längre för ett likartat arbete. :'(

Anders
Jobbade dom på timme eller fast pris..?

Marge II skrev:

1.) Behovet.  

4.) Nationalitet.

5.) Tjänsteman/arbetare

mvh
David
David; självklart är det egentligen är det inte svårt att förstå. Precis som du skriver; Utbud och efterfrågan, simpel mikroekonomisk teori dock  kan man ju välja att se tillvaron ur andra perspektiv, än som ekonom och det är när  "ovidkommande" faktorer vägs in som logiken haltar. Det är ju inte alltid som individen gör rationella val  ;)

Marge II
Håller med. Fast det egentligen är som du säger elementärt, så ser man dessa ologiska argument nästan dagligen medan simpla förnuftsargument lyser med sin frånvaro. Om man inte tänker efter så är det mycket lätt att bli konfunderad.

mvh
David

Löpande räkning (pga av vi detaljplanerade/designade relaxutrymmet allteftersom projektet löpte på) men till ett lägre timpris än 320:-.....

Underarbetet var också mycket omfattande (t.ex. för att få alla väggytor helt vinkelräta innan plattsättningen) och slutresultatet blev fantastiskt bra. Alla hörn (väggar, fönster, etc) är dessutom vinkelslipade 45 grader (dvs ej plastlist). 50 kvm klinkers (som är betydligt mer svårbearbetat än kakel) på väggarna. 5 golvbrunnar/spygatter. Perfekta kakel och silikonfogar. Sättning av 2 stora glasbetongfönster. Etc etc.

Totalt blev det ca 700:- per kvm exklusive kakel/klinkers

;)

jag känner inget hot av polackerna..dom flesta kan ju bara på sin höjd gräva i trädgården..släpper man in dom i huset och frågar vad dom kan göra så får man till svar ."jag kan allt"...OK!!..det betyder ungefär jag är desperat på pengar så jag provar på alla yrken bara jag får pengar till ett hus i polen...den som litar på en sån får skylla sig själv anser jag
Om det är som du säger så är polska hantverkare inget hot. Då förstår jag inte vad kartellen Byggnads tjafsar om.
Själv har jag generellt en mycket hög uppfattning om deras yrkesstolthet och hantverkarskicklighet men inte om deras kunskap om svensk standard. Den får man skaffa på annat håll.

mvh
David

Det är enkelt.

Svenska hantverkare måste konkurrera med kvalitet om de vill ta ut höga priser.
Kan de inte det kommer de att bli utkonkurrerade.

Har studerat lettiska byggnadssnickare som byggde med en kvalitet som svenska har svårt att matcha. Och med en del intressant teknik som svenskar inte längre behärskar.

Så att utländsk arbetskraft > lägre kvalitet = NONSENS.
Ännu mer nonsens är att svensk arbetskraft > hög kvalitet. Men det vet vi ju redan.

På sikt går det mot en utjämning av lönenivåer i EU. Till dess får en del yrkesgrupper ta stryk. Och många kommer att konkurreras ut.
Låt oss hoppas att det blir de som inte gjorde ett bra jobb, alltså inte var värda pengarna.

Själv betalar jag gärna för bra kvalitet. Är egen företagare så jag förstår villkoren som en plattsättare jobbar under (och är inte avundsjuk). För Svensson kan det ibland vara obegripligt hur egen företagsamhet fungerar.

Vi hade också en plattsättare som gjorde vårt badrum, då iof på löpande räkning och räknar man om det så hamnade vi på runt ca 640:-/m2 ex kakel och klinker. Då ingår även lite målningsarbete samt att jag fick använda hans kakelskärare  :) då jag samtidigt gjorde köket. Hans timpris låg då på 313:- resten är material vet inte vad han har för pålägg där.
Med tanke på att jag fick en proffisionell hantverkare med goda meriter och behörighet för våtrum m.m. samt att jag sparade på min rygg så tycker inte jag att det var så farligt.

HenrikBorg skrev:
Alla konsulters dröm är att sälja fastprisuppdrag, varför? Jo för att där finns egentligen enda möjligheten att tjäna ordentligt med penagar.
Självklart samma för plattsättare, rörmokare mfl.
Men risken att det skall gå åt h-elvete är också större, dvs att uppdraget inte går ihopa.   :-/
Den niten har vi gått på några gånger i vårt bolag.

MickeM skrev:
Men risken att det skall gå åt h-elvete är också större, dvs att uppdraget inte går ihopa.   :-/
Den niten har vi gått på några gånger i vårt bolag.
Just det, det är därför man på fastpris måste ta till en större marginal, vilket oftast gör fastpriset dyrare.
Riskbedömning. => (Kalkylerad riskpeng x sannolikhet för infall = påslag på ditt pris)
Enda gången du tjänar på ett fastprisåtagande är när det går åt skogen för leverantören, vilket det förhoppningsvis inte gör alltför ofta för en duktig hantverkare.

David skrev:
jag känner inget hot av polackerna..dom flesta kan ju bara på sin höjd gräva i trädgården..släpper man in dom i huset och frågar vad dom kan göra så får man till svar ."jag kan allt"...OK!!..det betyder ungefär jag är desperat på pengar så jag provar på alla yrken bara jag får pengar till ett hus i polen...den som litar på en sån får skylla sig själv anser jag
Om det är som du säger så är polska hantverkare inget hot. Då förstår jag inte vad kartellen Byggnads tjafsar om.
Själv har jag generellt en mycket hög uppfattning om deras yrkesstolthet och hantverkarskicklighet men inte om deras kunskap om svensk standard. Den får man skaffa på annat håll.

mvh
David

ja..jag menar att JAG känner inget hot eftersom jag alltid utför mina jobb med kvalitet även om jag så skulle gå back på något av jobben..dom som ligger i riskzonen att slås ut är dom som kör efter snabbt in snabbt ut  principen och struntar i sina kunder..gör man ett bra jobb får man MER jobb även om det skulle kosta 3ggr polacken..
dom skapar mer jobb till oss andra..oftast är det en som kan yrket eller ofta påstår sig kunna det och två hantlangare som inte kan så mycket,,detta kan gå hyfsat bra i vissa fall ..i andra blir det katastrof och ger polacker dåligt rykte..jag vet att det finns duktigt yrkesfolk i polen med men dom får ju oftast anställning av mindre firmor i sverige som på så sätt kan få billigare arbetskraft och överleva..vilket är bra med tanke på det höga skattetrycket som kan krossa en enskild företagare som bara försöker över leva med  en eller ett par anställda..

jag vet att det finns duktigt yrkesfolk i polen med men dom får ju oftast anställning av mindre firmor i sverige som på så sätt kan få billigare arbetskraft och överleva..vilket är bra med tanke på det höga skattetrycket som kan krossa en enskild företagare som bara försöker över leva med en eller ett par anställda..
Precis det jag menade med att skaffa kunskap om svensk standard på andra håll. Svensk projektledning med EU-arbetskraft ger bra standard till bra pris.

By the way så är det ett riktigt bra reportage i DN idag om Waxholmsblockaden. ;)

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.