Det är ingen saga. Det är så livskraftiga ekonomier skapas.

Din övriga slutsats är däremot svår att förstå. Du menar att du inte är för fria marknader? Du vill ha en sluten marknad? Berätta gärna vilka handelstullar och övriga begränsningar du vill ha.

mvh
David

Kixie!
Köper du till exempel bara svenskt kött, eller trillar det ner en dansk fläskfilé i varukorgen? För enligt ditt sätt att resonera måste Sverige bli en handelszoon där ingenting från utlandet är accepterat och priskonkurrens inte råder.

Jag äter gärna billigt och jobbar redan 12 timmar per dag. Skämt åsido, en timmes jobb i polen = ca ett kilo biff, och detsamma gäller för sverige. DVS vi har i slutändan ungefär samma köpkraft vilket land vi än kommer ifrån. Om en plattsättare från sverige upptäckte att han i norge skulle kunna ta 2000 kronor per kvadratmeter skulle han nog sätta sig i en husvagn vilken sekund som helst och susa upp till Trondheim.

Se till att bli konkurrenskraftiga, för annars är det du som bor i husvagnen om tio år och polacken som skrattar hela vägen till banken.

KIXIE skrev:
En gäng gästarbetare kommer hit, bor i en husvagn. Äter billigt.
Jobbar som fan (många timmar/ dygn.)
Skrapar ihop en hygglig summa, åker hem där dom har lägre omkostnader.

Jag vill inte bo i en husvagn, äta billigt, jobba 12 timmar/dygn.

Vill du?
Du svarar inte på frågan om du vill ha en fri marknad eller ej. Vill du ha handelshinder mot billigare arbetskraft/varor? Vilka handelshinder vill du ha?

mvh
David

speed skrev:
Jag äter gärna billigt och jobbar redan 12 timmar per dag. Skämt åsido, en timmes jobb i polen = ca ett kilo biff, och detsamma gäller för sverige. DVS vi har i slutändan ungefär samma köpkraft vilket land vi än kommer ifrån. Om en plattsättare från sverige upptäckte att han i norge skulle kunna ta 2000 kronor per kvadratmeter skulle han nog sätta sig i en husvagn vilken sekund som helst och susa upp till Trondheim.

Se till att bli konkurrenskraftiga, för annars är det du som bor i husvagnen om tio år och polacken som skrattar hela vägen till banken.
Håller med om resonemanget i sin helhet men det är ett aber i det. De som haft bäst utveckling av sin köpkraft är de som haft friast marknader. Slutna marknaders arbetskraft får i slutändan åka och jobba i andra länder.

mvh
David

Vad alla (nästan) privatpersoner inte verkar fatta är att det inte går att vara billig i detta land om du inte jobbar svart, inte har verktyg, inte har försäkringar, inte har bil, inte står för någon form av garanti förutom den okulära vid slutet av ett jobb.
Vad det handlar om i detta land är att vi, hantverkare, blir skinnade av staten.
Du Speed säger att du plockar ut 18k efter skatt i månaden.
Kan du gissa vad jag skulle behöva fakturera för att lyckas få ut den summan?
Jag ligger på mellan 55-70 timmar totalt arbete med firman per vecka och plockar ut ca 10k om jag har tur, dvs när alla kunder sköter sina betalningar, allt materiel kommer på utsatt lev. datum från mina leverantörer mm.

Själv håller jag med om att det helt klart är bra med konkurens, men när den inte är på lika villkor så är det sjukt. Det är inte polackerna eller balternas fel, det är våran inkompetenta regering som vägrar inse fakta.
Jag vet inte vad du jobbar med speed, men hoppas det kommer nån kines eller indier och konkurerar med dig med en fjärdedel av din lön så att du får se hur det är.
För det ska väl vara just så? Att konkurensen är fri inom alla brancher och yrken.

Jag hade lätt kunnat nöjja mig med att ta 150:- i timmen vitt om det hade varit lika mycket över när allt som ska betalas är betalt, men tyvärr är det ju inte så.

Men när priser dumpas till mer än hälften så funkar det inte.
Vad är det som inte fungerar?

Vad händer med alla närbutiker? Dom får klappa igen för att det öppnar stormarknader.
Om de får klappa igen så beror det på att kunderna väljer stormarknaderna. Är det fel av kunderna? Ska vi tvinga kunderna att välja närbutikerna?

Vad kommer hända med tandvården när priserna nu kommer att halveras.
Några kanske sänker priserna men många tandläkarmottagningar kommer att gå i konkurs.
Många kommer att ha råd att gå till tandläkaren. En del mottagningar kommer att anpassa sig till situationen. Andra kommer att gå i konkurs.

Halva priset, jättebra för den enskilda personen men inte för samhället.
Faktiskt "bäst" för samhället också.

Min filosofi.
Och min. ;)

Jag vet att det är en klyscha men applicera ditt resonemang på följande situationer:

Industrialismen: Många arbeten inom jordbruket hotades av maskinernas intåg. Vad ska de arbetare göra nu?

Svensk Tekoindustri hotades av konkurrens från utländska fabriker. Vad ska dessa arbetare göra nu?

Hur gick det sen?

Vill du fortfarande ha handelshinder?

mvh
David

sville skrev:
Vad alla (nästan) privatpersoner inte verkar fatta är att det inte går att vara billig i detta land om du inte jobbar svart, inte har verktyg, inte har försäkringar, inte har bil, inte står för någon form av garanti förutom den okulära vid slutet av ett jobb.
Vad det handlar om i detta land är att vi, hantverkare, blir skinnade av staten.
Du Speed säger att du plockar ut 18k efter skatt i månaden.
Kan du gissa vad jag skulle behöva fakturera för att lyckas få ut den summan?
Jag ligger på mellan 55-70 timmar totalt arbete med firman per vecka och plockar ut ca 10k om jag har tur, dvs när alla kunder sköter sina betalningar, allt materiel kommer på utsatt lev. datum från mina leverantörer mm.

Själv håller jag med om att det helt klart är bra med konkurens, men när den inte är på lika villkor så är det sjukt. Det är inte polackerna eller balternas fel, det är våran inkompetenta regering som vägrar inse fakta.
Jag vet inte vad du jobbar med speed, men hoppas det kommer nån kines eller indier och konkurerar med dig med en fjärdedel av din lön så att du får se hur det är.
För det ska väl vara just så? Att konkurensen är fri inom alla brancher och yrken.

Jag hade lätt kunnat nöjja mig med att ta 150:- i timmen vitt om det hade varit lika mycket över när allt som ska betalas är betalt, men tyvärr är det ju inte så.
Håller med om att staten inte anpassat sig till omvärlden...alls.

Det är dock lite naivt att kräva lika villkor i konkurrensen. Det är som att kräva att du inte får prata svenska med mig iom att det inte ger polackerna lika villkor. Du har dina konkurrensfördelar. Låt mig gissa några exempel: Gör ett ra jobb, kan svensk standard, lämnar garantier på jobbet, har försäkringar, verktyg och bil, förstår vad den svenska kunden vill ha etc.

Polacken kanske saknar en del av dessa konkurrensmedel och konkurrerar i stället med exempelvis lön. Sedan är det upp till kunden att välja vad han värdesätter mest. Jag slår vad om att det är en hel del som väljer dig ändå. Andra väljer polacken. Vill du ta bort det valet? Det är väl ändå mer orättvist att kräva såna handelshinder?

Det är väl ingen bransch som är så global som Internetbranschen. Jag har ännu inte hört någon i den branschen klaga över utländsk konkurrens. I stället är det många som längtar efter att jobba utomlands och tjäna storkovan. Helt enkelt åka ut och lönedumpa lite.

mvh
David

Denna tråden borde skickas till Göran ochh de andra gossarna i regeringen....som ett inlägg i debatten om varför det utförs så mycket"svartjobb" i sverige...tex plattsättning...eller så kanske man ska vara :-X så man inte får säpo efter sig med stora teroristfanan.. :D

Phille skrev:
Denna tråden borde skickas till Göran ochh de andra gossarna i regeringen....som ett inlägg i debatten om varför det utförs så mycket"svartjobb" i sverige...tex plattsättning...eller så kanske man ska vara  :-X så man inte får säpo efter sig med stora teroristfanan.. :D
De är nog medvetna om detta men saknar viljan att göra något åt det. Det skulle kosta för mycket röster. Har man inte gjort något så har man inte gjort något fel.

mvh
David

Om man börjar en mening med...
sville skrev:
Vad alla (nästan) privatpersoner inte verkar fatta
...tycker jag att man verkar tro att man själv vet mer än (nästan) alla andra. Jag anser att det är fullt möjligt att göra bra pengar och överleva i Sverige som egen företagare även utan att jobba svart. Visst tar "fet-Göran" en alltför stor del av kakan, men det är ju på grund av att folk är vana att bli utsugna som en plattsättare kan ta 630 kr per kvm utan att folk reagerar. Om det kommer in ett företag i min bransch som kan sänka priset till hälften kommer jag köpa aktier i det företaget eftersom de måste ha kommit på något alldeles speciellt.

Buddha!
Jag har blivit offererad 630kr/kvm. Det vore lite kul om någon av alla plattsättare här på forumet hade bollar nog att säga: Japp, jag tar skitmycket betalt, men det är underetablerat, och det tänker jag utnyttja till sista kronan. Istället får man höra gråtvalser som får det att låta som om plattsättarens barn knappt ser mat på middagsbordet. Ni skyller på staten och era "svindyra verktyg". Ryck upp er! Det är ju inte direkt så att ni behöver finansiera en borrmaskin, några hinkar och en tvättsvamp. Jag kan skaka fram verktyg nog ur mitt städskåp för att kakla ett badrum.

Jag är inte plattsättare, sysslar inte alls med den biten inom bygg, utan är snickare.
Därför drar jag upp frågan angående dyra verktyg.
Skulle iaf vara kul att få veta vad du tycker är OK att ta per m2 för att renovera ditt badrum.

Och till David, jag håller med dig, det är naturligtvis upp till var och en att anlita vem som helst till att utföra ett arbete.
Men när tyvärr många inte är upplysta om hur det fungerar angående garantier mm. måste jag ändå påpeka att det inte är konkurans på lika villkor, och då menar jag inte språkmässigt.

pratar vi 630 kr/kvm inkl eller exl. moms?

Plattsattaren skrev:
[quote author=speed link=1131387126/30#34 date=1131487065]Buddha!
Jag har blivit offererad 630kr/kvm. Det vore lite kul om någon av alla plattsättare här på forumet hade bollar nog att säga: Japp, jag tar skitmycket betalt.
Finns väl ingen anledning att göra det, Då 630kr/kvm inte e överdrivet mycket för att kakla ett badrum...

Förövrigt: Vad anser du att en plattsättare ska ta per/kvm, ifall man ska sätta 20x20.

Men det skulle vara kul att veta ved du jobbar med...[/quote]

Jag jobbar själv som konsult och debiterar vanligtvis kring 600sek/h, vilket jag gör ca 70% av året. Dessa 600sek räcker till att göda en rätt hyfsad overhead (nästan 150sek/h) samt för mig att plocka ut ca 23k/månad och ja, vi har både kontor, datorer, DYRA verktyg, dvs. CAD- och beräkningsprogram, etc.

Varför är hantverkare så ointresserade av att lämna en kostnad / timme + material?
Jag skulle vilja veta vad DU tar per timme för att sätta plattor i mitt badrum, kvadratmeterpriset kan jag därefter ungefärligen räkna ut själv...

Alla konsulters dröm är att sälja fastprisuppdrag, varför? Jo för att där finns egentligen enda möjligheten att tjäna ordentligt med penagar.
Självklart samma för plattsättare, rörmokare mfl.

Liksom inom industrin behövs kunniga inköpare för att hålla priserna nere, tyvärr har hantverkarpriserna stigit i samma takt som räntan gått ner och folk har accepterat detta på samma vis som ökade priser på nyproducerade hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.