Hej!

Ska renovera ett badrum i en stuga med torpargrund och träbjälklag. Golvbrunnen (Jafo PBX 75MP) ska användas för duschkabin och tvättmaskin. Hade tänkt använda ett sidoinlopp för tvättmaskinens avlopp som var tänkt att dras genom vägg och bjälklaget.
Underlag spån+golvgips+lyftupp12+värmekabel+flytspackel. Nu till min fråga.

Avstånd mellan brunnens överkant och sidoinloppets överkant är 22mm. Spån+golvgips+lyftupp=46mm. Enda lösningen jag ser är att montera lyftuppen i spånet nedfräst 10mm och sedan använda förhöjningsringar. Alt. om man sätter en 90gr vinkel direkt i sidoinloppet för att komma ner under spån/gips, men då försvagar man väl konstruktionen.
Kanske bäst att skita i att ansluta tvättmaskinen till brunnen helt och köra på ett annat vattenlås i krypgrunden till den.

Men varför har de så tight avstånd mellan överkant/sidoinlopp? Borde vara fler än jag som vill kunna använda sidoinloppen i träbjälklag, eller har jag missförstått allt?

/Henrik

Annars så kan du göra så att du tar en PS75 brunn och drar upp ett vanlig 50mm rör till TM och sätter ett väggvattenlås

Men vill du ha sidoutlopp så ska du köpa förh.ring PF37, se mont anvisning för monteringsplatta 2

Denna golvbrunn är avsett för betongbjälklag.
För användning i träbjälklag så du får plats med sidoinloppes skall du titta i JAFO Boken 2011-2012 på sidan 174. Gå in på www.jafo.eu och tag länken "bläddra i katalogen" följ principen du ser där även om det är en annan sidotömmande golvbrunn som visas på bilden.

Tack för svar!

Behöver alltså köpa till satsen "monteringsplatta 2" där det ingår platta och flyt12 samt förhöjningsringen PF37.

/Henrik

Det finns en jafo golvbrunn med sidoinlopp som är högre än standardvarianten. Kolla sidan 12 i katalogen. Vi bytte till en sådan. Bara förhöjningsringarna fungerar ju inte om golvet är tjockare än 22 mm.

Du behöver JAFO Monteringsplatta 2 RSK 713 38 28 samt
förhöjningsring PF 37 RSK713 38 28.
//

Hmm. Funderade lite till efter att ha läst på. (Tyvärr har jag redan brutit förpackningen till golvbrunnen så jag kommer att använda den.) Jag struntar i sidoinloppen och kör med väggvattenlås till TM.
Golvgips verkar inte rekommenderas alls vilket ger att jag har 22-spån+flytspackel 12mm, dvs totalt 34mm som brunnen måste upp från bjälklaget. Jag har redan köpt jafos lyftupp12
Detta innebär att jag får sätta lyftuppen ovanpå spånet och sedan spackla, eller? Innebär att det blir mycket spackel om man ska få bra fall`mot brunnen. Kan man tänka sig att fräsa ned lyftuppen c:a 6mm i spånet och på så sätt komma med brunnskanten 6mm ovan spånet innan flytspackel?

du monterar plattan på reglarna och monterar lyftuppen mellan brunn och platta
när det är klart så ska brunnsfläsen vara 12mm över spånet detta för att få rätt min mängd spackel vid brunnen

Ok.

@Nino
Nu är jag inte med. Du menar monteringsplatta 2 mot bjälklag och sedan lyftupp på monteringsplattan? Varför skulle jag behöva både monteringsplatta 2 och lyftupp? Om jag sätter lyftuppen direkt i spånet får jag också 12mm från spånet

Som jag ser det 3 förslag:

1.
Monteringsplatta 2 i bjälklaget och förhöjningssats (RSK 713 38 29). Enda problemet att jag måste kapa bort sidoinloppen med detta alternativ.

2.
Lyftupp12 i bjälklaget och förhöjningsring PF37. Fördelen att jag kan använda sidoinloppen

3. Lyftupp12 direkt på spånet. Kan inte använda sidoinloppen men slipper förhöjningsring.

jag har bara använt plattan och medföljande blå ring (som jag trodde hette lyftupp12) som lyfter brunnen 12mm
om man montera direkt på spånet vet jag inte, men kan man det så...

Förstår. Såg den blåa ringen i jafos monteringssats. Blir dock alternativ 2 med lyftupp i bjälklaget och förhöjningsring PF37.

Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.