2 854 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Jafo brunn, distansring eller ej?
Har satt 2 st Jafobrunnar på träbjälklag så jag använde montageplattan. På detta ska det flytas och sen plastmatta på det.
Jag följde instruktionen som kom med. Men nu när jag hade mattläggare hemma som räknade på jobbet att flyta och lägga matta så sa han att förhöjningsringarna var onödiga när man ska lägga plastmatta. Det innebär bara att han måste flyta hela golvet 13 mm i onödan.
Jag tittade på anvisningarna igen och blir lite konfunderad. Det står ju att vid flytspackling MED KLINKER så ska man ha ringen. Men utan flytspackling MED PLASTMATTA behövs den inte. Men jag ska ju flyta OCH ha plastmatta. :x
Frågan är om det blir bra om jag skruvar loss brunnen igen och tar bort ringen och skruvar tillbaka. Finns ju risk att det är svårt att få brunnen helt i våg igen... Det var ganska bökigt att anpassa avloppet så det skulle hamna i våg. Vad säger ni erfarna?
Jag följde instruktionen som kom med. Men nu när jag hade mattläggare hemma som räknade på jobbet att flyta och lägga matta så sa han att förhöjningsringarna var onödiga när man ska lägga plastmatta. Det innebär bara att han måste flyta hela golvet 13 mm i onödan.
Jag tittade på anvisningarna igen och blir lite konfunderad. Det står ju att vid flytspackling MED KLINKER så ska man ha ringen. Men utan flytspackling MED PLASTMATTA behövs den inte. Men jag ska ju flyta OCH ha plastmatta. :x
Frågan är om det blir bra om jag skruvar loss brunnen igen och tar bort ringen och skruvar tillbaka. Finns ju risk att det är svårt att få brunnen helt i våg igen... Det var ganska bökigt att anpassa avloppet så det skulle hamna i våg. Vad säger ni erfarna?
varför ska du flyta? ska du spackla in golvvärme?
isåfall kan det¨vara bra med förhöjningen då kan elektrikern lägga slingan ända intill brunnen annars måste man stanna en bit ifrån med kall? matta närmast brunnen
isåfall kan det¨vara bra med förhöjningen då kan elektrikern lägga slingan ända intill brunnen annars måste man stanna en bit ifrån med kall? matta närmast brunnen
Fick för mig att det ska vara fall i badrum, men jag kan ju ha fel 
Ja det är ju det jag undrar över. Den kombinationen framgick liksom inte i instruktionen så jag har ju med ringen. Frågan är alltså om det går att ta bort den i efterhand med gott resultat.
Golvet blev iaf flutet och mattan är lagd. trots ringen så tycker jag inte att det blev så tjockt ändå.
Klicka här för att svara