Har tagit bort det gamla knarriga golvet och tänka lägga golvspåskivor på orginalreglarna i två rum. Huset är från 1927 så ni kan tänka er vilka kraftiga reglar som sitter där.
Hur som helst så sitter de inte riktigt på samma höjd eller är lite snea och fråga är hur jag jämnar till dem. Under tidigare golvet hade de lagt typ trästickor eller vad de har hittat för att bygga uppåt ca 5-10mm på vissa håll.
Kan jag hyvla ner de som är högre än övriga eller funkar det med att lägga tex massonit mellan regel och golvspån? Hur och när ska jag göra det med tanke på att det ska väll limmas och skruvas på samma sätt som golvspånskivorna?
Behöver komplettera ena ytterväggen med reglar mellan reglarna för att få stöd för golvspånskivorna. Vilken dimension ska jag använda? Reglarna sitter med cc60.
Hur som helst så sitter de inte riktigt på samma höjd eller är lite snea och fråga är hur jag jämnar till dem. Under tidigare golvet hade de lagt typ trästickor eller vad de har hittat för att bygga uppåt ca 5-10mm på vissa håll.
Kan jag hyvla ner de som är högre än övriga eller funkar det med att lägga tex massonit mellan regel och golvspån? Hur och när ska jag göra det med tanke på att det ska väll limmas och skruvas på samma sätt som golvspånskivorna?
Behöver komplettera ena ytterväggen med reglar mellan reglarna för att få stöd för golvspånskivorna. Vilken dimension ska jag använda? Reglarna sitter med cc60.
Jämna ut reglerna med hjälp av masonit eller annat skiv/trä material i lagom tjocklek. Spika fast dem med lite dyckert, du fäster ju dem ordentligt sedan med skruvarna till skivorna.
Kom ihåg o kolla att det är cc60 på reglarna, är huset gammalt och det varit massivt trägolv kan det vara längre, då måste du sadla i emellan.
Kom ihåg o kolla att det är cc60 på reglarna, är huset gammalt och det varit massivt trägolv kan det vara längre, då måste du sadla i emellan.
Produkter som diskuteras: "dyckert"

Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Vissa reglar kan tänkas vara lite snea även på den ledden så det känns nästan enklast att använda masonitbitar. Frågan är om man inte ska limma och spika fast dessa bitar.
Tror ni att man kan fixa det först över hela ytan för att sedan lägga golvet eller borde man göra det samtidigt?
Tror ni att man kan fixa det först över hela ytan för att sedan lägga golvet eller borde man göra det samtidigt?
jag har själv skruvat reglar på sidorna på de gamla originalbjälkarna, om dom var ojämna på sidorna använde jag kilar för o lättare montera de nya reglarna.
Tro mig, du kommer ångra dig om du ska hålla på med masonitbitar! jag kortla även på tvären då jag hade mer än cc:60 mellan bjälkarna. när jobbet med o få dem raka är gjort är det rena drömmen o dra på golvspån.
jag hyrde en bygglaser för o väga av golvet rakt. se hur mycket hjärteväggen har sjunkit på 100år. bjälkarna är rätt snea om man jämför med den nivellerade nya.
Tro mig, du kommer ångra dig om du ska hålla på med masonitbitar! jag kortla även på tvären då jag hade mer än cc:60 mellan bjälkarna. när jobbet med o få dem raka är gjort är det rena drömmen o dra på golvspån.
jag hyrde en bygglaser för o väga av golvet rakt. se hur mycket hjärteväggen har sjunkit på 100år. bjälkarna är rätt snea om man jämför med den nivellerade nya.
Har en massa torv eller vad det nu är för isolering att ta bort och sedan är elen för våning under dragen över reglarna vilket känns lite udda.
Ska kolla med laser hur det ser ut. Hoppas det inte skiljer sig allt för mycket, i så fall blir det masonit. Annars får det väll bli att skruva på nya reglar.
Ska kolla med laser hur det ser ut. Hoppas det inte skiljer sig allt för mycket, i så fall blir det masonit. Annars får det väll bli att skruva på nya reglar.
meckis skrev:jag har själv skruvat reglar på sidorna på de gamla originalbjälkarna, om dom var ojämna på sidorna använde jag kilar för o lättare montera de nya reglarna.
Jo det där fungerar klockrent sålänge som du inte skall skruva golvet i de gamla orginalbjälklarna.
Var upp och kollade på reglarna och jag tycker det verkar svårt att komma fram till vilken regel och vilken del av den som är högst. Hur ska man lyckas komma fram til det? Funderar på om man kan använda murarsnöre på något sätt.
Funderar på om man skulle ta och hyvla ner de ställen där regeln sticker upp om jag bara kan komma fram till var den gör det.
Att sätta på nya reglar på sidorna om orginalreglarna funkar säkert bra också men jag tycker att det borde inte vara så svårt att hyvla ner kullarna i stället. Vad tror ni?
Funderar på om man skulle ta och hyvla ner de ställen där regeln sticker upp om jag bara kan komma fram till var den gör det.
Att sätta på nya reglar på sidorna om orginalreglarna funkar säkert bra också men jag tycker att det borde inte vara så svårt att hyvla ner kullarna i stället. Vad tror ni?
fast rent spontant känns det avigt att snöa in sig på golvspån i ett gammalt hus? varför inte lägga tillbaks vanligt spontat golvvirke och låta det vara lite vint för det är det i gamla hus. Det är mycket lättare att palla upp nån hylla som står mer snett än behövligt......
Har det sjunkit mycket och taket är original så kan det ju dessutom se ganska märkligt ut om väggarna är synbart olika höga.
Har det sjunkit mycket och taket är original så kan det ju dessutom se ganska märkligt ut om väggarna är synbart olika höga.
Kan väl håla med dig om det inte var för att golvet som låg innan knakade och badrummet som ska bli större behöver en del av det andra rummets golv varför det blir enklast att göra nytt golv i båda de rummen. Men i övriga rum kanske jag inte bryr mig. Borde på gå att få bort knakandet genom att skruva fast plankorna och plugga skruvskallen tex.
Hur som helst är min fråga hur jag måttar reglarna så jag vet var jag ska hyva och hur mycket.
Hur som helst är min fråga hur jag måttar reglarna så jag vet var jag ska hyva och hur mycket.
Leta efter högsta punkten. Sedan mäter du på reglarna och antecknar på dem, hur mycket det skiljer från högsta punkten, därefter mäter du vidare på nästa regel etc och flyttar med dig högsta punkten. Lättast o rita en linje på väggen där du har högsta punkten.
Alternativet o skaffa ett laserpass o låta den stå i mitten av rummet och se var den tar i.
Alternativet o skaffa ett laserpass o låta den stå i mitten av rummet och se var den tar i.
Det lutar åt att sätta upp nya reglar på sidorna om de gamla för att få det att bli jämt. Har nämligen måttat reglarna och kommit fram till att det skiljer ca 2cm mellan högsta och lägsta punkt över alla reglar.
2cm blir lite mycket att hyvla eller såga bort på mer eller mindre alla reglar. Sedan gör det inte så mycket om nya golvet blir lite högre eftersom det gamla golvet i rummet brevid bygger ca 40mm + parkett, på de gamla reglarna och det nya golvet kommer väll bygga 22mm + parkett.
Vilken dimension borde jag ha på de nya reglarna och vad ska jag ha för skruv och lim att sätta fast dem med?
2cm blir lite mycket att hyvla eller såga bort på mer eller mindre alla reglar. Sedan gör det inte så mycket om nya golvet blir lite högre eftersom det gamla golvet i rummet brevid bygger ca 40mm + parkett, på de gamla reglarna och det nya golvet kommer väll bygga 22mm + parkett.
Vilken dimension borde jag ha på de nya reglarna och vad ska jag ha för skruv och lim att sätta fast dem med?