6 074 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Jackson Thermomur 200 till källarvägg?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Schaktdjupet är väl inte 2,35?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för typ av bjälklag mellan källare och bottenvåning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bjälklaget har stor betydelse för att stabilisera konstruktionen rent allmänt. Jag är dock övertygad om att frågan om jordtryck är oviktig i detta sammanhang. Att bygga med Jackon är inget för amatörer, det är det jag vill säga.
Jag förstår. Frågan här gällde egentligen bara om den tunnaste varianten av Jackon var tillräcklig för att bära upp huset/väggarna. Jag är total amatör, men vi anlitar givetvis proffs till själva bygget - skulle aldrig ge mig på det här själv. Men när vi ändå är inne på temat - alternativet här är väl endast Leca? Eller finns det ytterligare alternativ? Materialvalet här kommer styras i hög grad av mängden material och dess tyngd som måste fraktas ut. Att frakta ut leca i denna mängd är väl ännu värre än den cement som går åt vid bygg med Jackon? Eller har jag missförstått detta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Själv skulle jag satsa på Leca, tveklöst. Blocken är ganska lätta och hanterbara, sedan behövs det bara bruk för murningen i mycket mindre mängder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lecasten finns ju i olika bredder. Vilken bredd du skall välja beror lite på den tänkta användningen av källaren. Lecasten har ett isoleringsvärde som motsvarar ungefär en fjärdedel av mineralull och liknande. Sedan finns det varianter med mellanliggande isolering. I ditt fall minst 20 cm breda, gärna mer.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av Jackon, men blotta tanken på att blanda den stora mängd betong som behövs, under primitiva förhållanden, avskräcker.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av Jackon, men blotta tanken på att blanda den stora mängd betong som behövs, under primitiva förhållanden, avskräcker.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Hej igen. Det låter onekligen som Leca verkar enklare - och med tanke på mängden betong och tiden det tar att blanda den, blir det kanske också billigare.
Fråga på Leca:
Om källarväggen skall vara 2,35m hög - och Lecablocken är 25cm höga - skall det då vara 10 lager och att man kapar/slipar ner det översta till ca hälften?
Eller är det kanske så att det i praktiken blir högre när man staplar dem med murbruk emellan? Och hur högt blir då 9 lager med 25cm höga block?
Eller finns det lägre block man kan använda i det översta lagret?
Fråga på Leca:
Om källarväggen skall vara 2,35m hög - och Lecablocken är 25cm höga - skall det då vara 10 lager och att man kapar/slipar ner det översta till ca hälften?
Eller är det kanske så att det i praktiken blir högre när man staplar dem med murbruk emellan? Och hur högt blir då 9 lager med 25cm höga block?
Eller finns det lägre block man kan använda i det översta lagret?
OM jag inte minns fel har weber en tabell på vilka dimensioner leca-blocken skall ha men håller inte med föregående talare om att inte jordtrycket är något att tala om, då det är rätt stora tryck i sammanhanget,
Läs lite där och försök bilda dig en uppfattning, men om jag tolkar jordmassorna rätt är dom lerhaltiga och fyllnadshöjden är 2,3m? Sträckan utan avbärande innerväggar är 6m? Isf behövs ett block som är 35cm brett och armering i varje skickt med ett tungt mellanbjälklag, typ betong,
Kan ha fel men borde bli något sådant,
Helt klart vettigt att låta någon räkna på detta tycker jag iaf
Kan ha fel men borde bli något sådant,
Helt klart vettigt att låta någon räkna på detta tycker jag iaf