Halloj – i mitt nya kök kommer jag behöva jacka ur ca 10x5 cm ur baksidan/toppen av två högskåp (IKEA ME540 och IKEA ME7160) för att passa in dem mot en inbyggd takbalk. Ska väl inte vara särskilt svårt antar jag, men undrar ändå vad expertisen här anser är bästa tillvägagångssätt och verktyg för detta? Tack på förhand!
 
  • Två vita skåp mot vit bakgrund, markerade fel med röda kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem. Använd en såg.
 
  • Gilla
  • Haha
Lulaua och 2 till
  • Laddar…
Har du tillgång till multicutter är det ett alternativ men fogsvans bör också fungera fint.
 
  • Gilla
torpet79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du tillgång till multicutter är det ett alternativ men fogsvans bör också fungera fint.
Funderade just på om detta är anledningen jag behöver för att köpa ett multiverktyg. Men fogsvansen är ju lite billigare :-)
 
Såga bort bitarna först. Sätt sen ihop skåpen och förstärk sen om de är lite för sladdriga. Förborra och använt långa skruv.
 
  • Gilla
torpet79
  • Laddar…
P
Sticksåg. Om urtaget ska vara vackert, handöverfräs.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
torpet79 torpet79 skrev:
Funderade just på om detta är anledningen jag behöver för att köpa ett multiverktyg. Men fogsvansen är ju lite billigare :)
Är skåpen redan ihop monterade gör det inget, det är ju ett 5 min jobb med fogsvans och det kan ta längre tid att hämta/ dra fram kabel/ladda en elektrisk såg.
 
  • Gilla
torpet79
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Såga bort bitarna först. Sätt sen ihop skåpen och förstärk sen om de är lite för sladdriga. Förborra och använt långa skruv.
Lite större risk för mät- och tankefel kanske om man kapar innan skåpet är monterat? Men ja sen får jag förstås förstärka lite så det blir stabilt.
 
Nej det är nog lättare att passa in en lös skåpssida först.
 
  • Gilla
torpet79
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Nej det är nog lättare att passa in en lös skåpssida först.
Kanske det, tack för input :-)
 
torpet79 torpet79 skrev:
Kanske det, tack för input :)
Det sitter ett avloppsrör bakom.
 
  • Vit hylla med skåplucka, köksutrustning och tom förpackning synlig, måttlig oordning, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torpet79
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det sitter ett avloppsrör bakom.
Det hade sett bättre u, om jag kommit ihåg att måla lite, när jag ändå målade de övriga snickerierna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.