P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bloggar, poddar...har du helt missat att det är källor inte värda att ens torka sig där bak med. Noll ansvar (saknar ansvarig utgivare), drivs av influencers (alltså skall få dig att agera på ett för sponsorn önskat sätt), osv.
Om du lutar dig på dessa "media" (som egentligen är att betrakta som dagböcker) så är det du som missat någonting.
Ja det är ju det ständiga argumentet från gammelmedias förespråkare som inte tål konkurrens. Baktala konkurrenterna, ett verkligt smart sätt att göra sig trovärdig på!

mnils skrev:
Ja det är ju det ständiga argumentet från gammelmedias förespråkare som inte tål konkurrens. Baktala konkurrenterna, ett verkligt smart sätt att göra sig trovärdig på!
Då missförstår du mina argument, eller så är jag inte tydlig. Klart att de OCKSÅ skall finnas! Att reducera ner sina intryck till otrovärdiga källor...ja, då går vi snabbt utför. Jag ser helst att vi inte blir som Indien med sina whatsapp-lynchningar.

Helt ärligt...jag förväntade mig högre nivå än flera av inläggen här. Pinsamt korttänkt att hävda att man inte vill betala för någonting man inte nyttjar. Skall jag resonera likadant med alla pengar som läggs på barn då jag själv är barnfri? Kom igen. Man kan tycka vad man vill om utbudet, men att säkra en bredd som tar hänsyn även till det just du inte gillar är asviktigt.
Halmgubbeargument. De av oss som argumenterar mot statsmedia gör det vad jag kan se huvudsakligen utifrån principiella argument för att vi är emot staten som aktör på mediemarknaden, inte för att vi för stunden inte är intresserade av P2, sport, barnprogram eller något annat.

PS behövs vare sig du gillar utbudet eller inte, det skall rättvisemässigt finansieras av ALLA medborgare (juridiska och fysiska personer) med öronmärkta pengar
Juridiska personer är inte medborgare. I övrigt förstår jag mig genuint inte på den här typen av till axiom förklädda dogmer. Att det skulle vara rättvist att något du vill ha, men inte jag, ska finansieras av oss båda och att det är mitt problem om jag inte gillar innehållet, det är så förmätet att jag inte kan förstå att det är en så vitt spridd uppfattning.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Halmgubbeargument. De av oss som argumenterar mot statsmedia gör det vad jag kan se huvudsakligen utifrån principiella argument för att vi är emot staten som aktör på mediemarknaden, inte för att vi för stunden inte är intresserade av P2, sport, barnprogram eller något annat.

Juridiska personer är inte medborgare. I övrigt förstår jag mig genuint inte på den här typen av till axiom förklädda dogmer. Att det skulle vara rättvist att något du vill ha, men inte jag, ska finansieras av oss båda och att det är mitt problem om jag inte gillar innehållet, det är så förmätet att jag inte kan förstå att det är en så vitt spridd uppfattning.
Det är inte alls ett halmgubbeargument. Jag läste inte igenom hela tråden innan jag skrev inlägget, men jag hade läst tillräckligt många som argumenterade EXAKT som jag beskrev. Att det finns andra argument har jag ALDRIG sagt någonting om. Det som marknadsförespråkare brukar komma med som argument är just det du kommer med. Problemet är bara att det inte är riktigt genomtänkt, då det resulterar i vad jag skriver i inlägget.

Helt sant, men de är registerförda här, skattar här och förväntas följa de regler och lagar som råder här. Det betraktar jag som "medborgare", men jag var inte tydlig nog och den kritiken tar jag till mig.
Som sagt...om skattebefrielsen appliceras på andra områden också, så är jag absolut med på tåget, men jag är ganska övertygad om att varken du eller jag skulle vilja ha det så egentligen. Samhället hade kollapsat ganska snabbt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok. Några inlägg om att lättviktig underhållning inte behöver finansieras med skattemedel finns också. Givet att det är det förespråkare av statsmedia brukar hävda är det enda som blir kvar om tvångsfinansieringen tas bort är det ju inte riktigt cherry picking i form av att bara vilja ha kvar det man själv vill se som den typen av inlägg verkar färgas av. Men visst, de finns. Fel av mig.

Fri media är en demokratisk grundbult. Att vissa av oss anser att friheten hos denna media korrumperas av att staten är den överlägset största spelaren på marknaden kan du tycka leder till samhällets förfall om du vill. Själv är jag betydligt mer orolig över att staten garanterar sina egna medieorganisationer 8 mdr per år.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Några inlägg om att lättviktig underhållning inte behöver finansieras med skattemedel finns också. Givet att det är det förespråkare av statsmedia brukar hävda är det enda som blir kvar om tvångsfinansieringen tas bort är det ju inte riktigt cherry picking i form av att bara vilja ha kvar det man själv vill se som den typen av inlägg verkar färgas av. Men visst, de finns. Fel av mig.

Fri media är en demokratisk grundbult. Att vissa av oss anser att friheten hos denna media korrumperas av att staten är den överlägset största spelaren på marknaden kan du tycka leder till samhällets förfall om du vill. Själv är jag betydligt mer orolig över att staten garanterar sina egna medieorganisationer 8 mdr per år.
Absolut! Fri media MÅSTE finnas. Jag hävdar att så är det med PS också, just för att få bredden och det kommersiellt icke gångbara med i utbudet.
Jag är uppväxt i Hbg-regionen och har således i min ungdom bevistat Helsingör en del. Det jag direkt kunde se vad gäller utbud av vin och öl var att systemet hemma i Sverige hade (har fortfarande? Jag nyttjar knappt alkohol längre så jag vet helt enkelt inte) långt större utbud än vad affärerna i Helsingör kunde erbjuda. Systemet kunde ju ta hem precis hur obskyra produkter som helst. Det gjorde inte handlarna i H-ör. De tog hem det som sålde. Passade inte det, så fick du gå till en annan handlare och hoppas på bättre tur där, men...massan är tämligen homogen och efterapande, varvid handlarna hade snarlikt utbud. Så är det med de reklamfinansierad radiokanalerna också. Herregud...du kan ju göra en lista med högt räknat 30 låtar som går på repeat på respektive kanal. Det är inte riktigt det jag önskar, även om jag ogillar 90 % av utbudet på tex SR.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Jag har idag fått räkning från Radiotjänst som täcker avgiften 15 dec - 14 mars.
Funderar på att reducera inbetalningen så att den bara täcker årets två sista veckor. Visst gör jag Radotjänst en god tjänst; de slipper ju återbetala förskottsavgiften ;)?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
Hehe , läge att bestrida fakturan

Ja, absolut. De går ju +-0
Hahaha, den var bra!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Det var längesedan man behövde betala för radioinnehav så varför skulle man helt plötsligt behöva göra det nu.
SR finansieras av tevelicensen/skatten men om bara en del människor ska betala för SVT så lär ju inte de också vara intresserade av att betala för SR som kan avlyssnas av alla, dvs. SR måste finansieras på något annat sätt. Vad tycker du är ett lämplig sätt för det?

mnils skrev:
Har du helt missat Internet? Det finns massor med intervju och debatt poddar en del bara ljud andra med bild också, det finns väldigt många nät-tidningar, bloggar osv. Har man missat det så är det ju klart man tycker SVT & TV4 samt någon rikstäckande dagstidning är viktig.
Nej, jag har inte missat det men man ska ju inte ha ett samhälle som utesluter de som är gamla och fattiga. Men som Cancerman_777 skriver är det väldigt massa skit där ute utan någon som helst källkritik och definitivt utan några som helst försök att vara objektiv utan många gånger är det propaganda, manipulation och grupptryck.

mnils skrev:
Du menar som du gjorde lite högre upp i tråden?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det jag direkt kunde se vad gäller utbud av vin och öl var att systemet hemma i Sverige hade långt större utbud än vad affärerna i Helsingör kunde erbjuda. Systemet kunde ju ta hem precis hur obskyra produkter som helst.
Ja, så är det när man jobbar i en statligt ägd skyddad verkstad.
Jämför gärna med systemets stora mutskandal https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1174260?programid=2519
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/92-atalas-i-systembolagets-mutharva

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jämför gärna med systemets stora mutskandal [länk]
[länk]
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jämför gärna med systemets stora mutskandal [länk]
[länk]
VA? Vad I hela friden har enskilda chefers korruption, företags fulknep och liknande att göra med vad jag skrev? Klart att det finns personer som missbrukar sin ställning, men tror du på fullaste allvar att Sveriges SAMTLIGA butikschefer på systemet var mutade? Om du resonerar nyktert i den frågan, istället för att enkom lyfta extremfall, så kanske du kan ta till dig vad jag försöker påvisa. Men kanske du är nöjd med svensktoppen dygnet om i alla kanaler, bara lite olika ordning på låtarna... Jag vet att jag inte är det.

• Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När t.ex. ett nyhetsprogram fälls så läses det upp under nyhetsprogrammet så det är ju stor sannolikhet att om man brukar se på nyhetsprogram och därmed "led" av opartiskheten så hör man även ursäkten.
Och sen då? Om jag hör en dylik uppläsning så påverkas min åsikt om programmet ungefär lika lite som min åsikt om grannen påverkas av att jag får veta att han åkt på P-böter....

Alfredo Alfredo skrev:
Och sen då? Om jag hör en dylik uppläsning så påverkas min åsikt om programmet ungefär lika lite som min åsikt om grannen påverkas av att jag får veta att han åkt på P-böter....
Korrigeringen är inte till för att ändra opinion om program. Den är till för att ställa tillrätta det man gjort fel. Eller anser du det rimligt att jag börjar ogilla det företag du jobbar på baserat på att du gjort ett fel i ditt yrkesutövande?

Korrigeringen är inte till för att ändra opinion om program. Den är till för att ställa tillrätta det man gjort fel. Eller anser du det rimligt att jag börjar ogilla det företag du jobbar på baserat på att du gjort ett fel i ditt yrkesutövande?
Kan egentligen inget om detta men om enda "straffet" är att läsa upp ett "fällande" så känns det väldigt tandlöst. Vad är nyttan med granskningen om granskningsresultatet egentligen inte leder till något?

Angående "mitt företag" så förekommer det väl att företag straffas med rejäla ekonomiska påföljder om de anställda gjort tillräckligt allvarliga fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.