20 960 läst ·
59 svar
21k läst
59 svar
J38 Entreprenad - erfarenhet - rimlig kostnad?
H HSP skrev:
Företaget som monterade åter solcellerna är enligt Elsäkerhetsverket registrerat för:
Elinstallationer för privatpersoner
Detta företag har registrerat sig för att utföra följande typer av elinstallationsarbeten i bostäder. Kontakta företaget för att fråga om de har möjlighet att göra de elarbeten som du behöver hjälp med.
- Solceller och batterilager
J38 Entreprenad som enligt vår bedömning demonterade solcellerna finns dock inte registrerat på Elsäkerhetsverket hemsida
Redigerat:
Råkar besiktningsmannen ha Ronnie som förnamn?A Arga husägare skrev:Är du del av forumledningen?
Jag skrev inte om deras utförda arbete hos mig, jag skrev om deras arbetskoncept!
Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt. En av ägarna satt fängslad i några år på grund av penningtvätt i ett annat takbolag som hette KV TAK. Dessutom byter alla inblandade sina namn var 5:e år. De har också en besiktningsman som är inblandad i att lura konsumenter ännu mer.
Jag förstår inte riktigt vad mina personuppgifter har att göra med dessa påståenden. Allt detta går att kontrollera och bekräfta lätt.
Ronnie som genomförde ena förbesiktningen hos oss på J38 arbete har till mig svarat om det är han som är besiktningsman som anges i Arga husägares inlägg:B Bobo23 skrev:
"Hej nä jag sa upp samarbetet med dom då jag märkte att det inte var rätt så den härvan vill jag inte veta av."
Vilka blir påföljderna om ett företag utför arbete utan tillstånd från Elsäkerhetsverket för elarbeten i samband med demontering och montering av solceller och batterilager?B Bobo23 skrev:Företaget som monterade åter solcellerna är enligt Elsäkerhetsverket registrerat för:
Elinstallationer för privatpersoner[bild]
Detta företag har registrerat sig för att utföra följande typer av elinstallationsarbeten i bostäder. Kontakta företaget för att fråga om de har möjlighet att göra de elarbeten som du behöver hjälp med.
- Solceller och batterilager
J38 Entreprenad som enligt vår bedömning demonterade solcellerna finns dock inte registrerat på Elsäkerhetsverket hemsid
Jag kan intyga att följnde text som Arga husägare skrev stämmer: "Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt."A Arga husägare skrev:Är du del av forumledningen?
Jag skrev inte om deras utförda arbete hos mig, jag skrev om deras arbetskoncept!
Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt. En av ägarna satt fängslad i några år på grund av penningtvätt i ett annat takbolag som hette KV TAK. Dessutom byter alla inblandade sina namn var 5:e år. De har också en besiktningsman som är inblandad i att lura konsumenter ännu mer.
Jag förstår inte riktigt vad mina personuppgifter har att göra med dessa påståenden. Allt detta går att kontrollera och bekräfta lätt.
Hos oss lovade de skriftligt att vi skulle få sammanlagt 95 000 kr i rabatt. Om byggsyällningen kunde levereras nästa dag skulle priset för ställningen halveras från 85.000 kr till 42500 kr. När fakturan kom hade byggställningspriset inte halverats och rabatten var 10 000 kr. Besiktningsmannen tog upp 17 punkter på dåligt utfört arbete. Av 23 solceller som de tagit bort fungerade endast 15 vid återmontering.
Ylva Nybäck
Jag håller med om det Arga husägare skriver:A Arga husägare skrev:Är du del av forumledningen?
Jag är 80 + pensionär och har blivit grundlurad av J38. Ni skriver att "en av ägarn satt fängslad på grund av penningtvätt". Vem var det? undrar
[email protected]
Vi hade J38 hemma för knappt ett år sedan. Dom tittade och såg att taket behövde läggas om, vilket var helt riktigt.
Men sedan satte vi oss ner och dom skrev en offert redan innan dom skulle gå.
Jag sa att vi väntade fler offerter och skrev inte under där och då.
När jag granskade offerten ser jag att de inte verkar ha någon koll på vad saker kostar. Och dom räknade dessutom på 150m2 när den verkliga ytan är ca 130m2.
Precis som i tidigare inlägg dök den ena rabatten efter den andra upp under tiden vi diskuterade.
Vi valde en annan leverantör och fick ett utmärkt tak för under 200 000:-
När jag granskade offerten ser jag att de inte verkar ha någon koll på vad saker kostar. Och dom räknade dessutom på 150m2 när den verkliga ytan är ca 130m2.
Precis som i tidigare inlägg dök den ena rabatten efter den andra upp under tiden vi diskuterade.
Har du fått någon mer reaktion från J38? Jag sparade ett utkast till svar på Byggahus i denna fråga men hittar den inte därefter. Hur söker man utkast man sparar på Byggahus?B Bobo23 skrev:
Jag hittade följande förslag i Byggahus men där finns inget slutresultat.
Med vänliga hälsningarmikael_l skrev:
Nu kommer ett litet önskemål.
Absolut ingen nödvändig grej, men någon gång ibland hade jag varit jätteglad om funktionen funnits.
Jag söker en spara-som-utkast-knapp.
När jag sitter och skriver på ett inlägg men vill avbryta av någon orsak, t.ex. kommer ihåg att jag glömt ta en bild som ska bifogas, middagen blir klar, jag vet inte hur jag ska fortsätta med inläggat osv osv.
Sådana gånger hade det varit smidigt med en "spara-som-utkast"-knapp att trycka på.
Så man kan fortsätta senare.
Är det knöligt att implementera ska vi kanske inte lägga tid på det, men är det en lätt grej så kan det ju verkligen vara en ide.
Bo Lindwall
Dom ringde ca en vecka senare (av misstag tror jag). Ja sa att dom låg minst 100 000:- för högt. Då ville dom få det till att offerterna måste komma från "skojare"...B byggande skrev:Vi hade J38 hemma för knappt ett år sedan. Dom tittade och såg att taket behövde läggas om, vilket var helt riktigt.
Efter det har det varit helt tyst.
Vill du förklara steg för steg vad som har varit ditt problem med j38 så att jag vet om jag ska välja dem eller välja bort demB Bobo23 skrev:Har du fått någon mer reaktion från J38? Jag sparade ett utkast till svar på Byggahus i denna fråga men hittar den inte därefter. Hur söker man utkast man sparar på Byggahus?
"23 feb 2011 12:25
Absolut ingen nödvändig grej, men någon gång ibland hade jag varit jätteglad om funktionen funnits.
När jag sitter och skriver på ett inlägg men vill avbryta av någon orsak, t.ex. kommer ihåg att jag glömt ta en bild som ska bifogas, middagen blir klar, jag vet inte hur jag ska fortsätta med inläggat osv osv.
Sådana gånger hade det varit smidigt med en "spara-som-utkast"-knapp att trycka på.
Är det knöligt att implementera ska vi kanske inte lägga tid på det, men är det en lätt grej så kan det ju verkligen vara en ide."
Med vänliga hälsningar
Bo Lindwall
K Kritikern skrev:
Företaget stressar en till att skriva på ett kontrakt genom att dra en vit lögn om pris och tidplan. Företaget lovar ett fördelaktigt pris om man skriver på direkt genom att hävda att man har marknadens lägst pris. Enkla lösningen är att att alltid ta in flera offerter samt att ringa referenser som de åberopar. I vårt fall fick vi aldrig en tidsplan utan vi var tvungna att ständigt jag dem för att veta vad som skall hända.Företaget sänder först en som enligt min uppfattning, i alla fall i vårt fall, inte har tillräcklig kunskap att bedöma skicket på ens hus. Självklart enkla lösningen är att inte lita på en besiktningsman med direkt koppling till företaget som skall lämna anbud för att ordna ens hus. Anlita alltid en oberoende besiktningsman för att bedöma skicket på ens hus. Fråga gärna efter utbildningsbevis för företagets representant som åtminstone på pappret visar att företagets representant har erforderlig utbildning för att bedöma huset status och nödvändiga åtgärder på kort- och lång sikt.
Företaget utlovar att man kommer att starta arbetet omgående om man skriver på kontraktet och hävdar att man måste åtgärda bristerna omgående för annars drabbas man av stora kostnader senare. Man måste dock påminna företaget flera gånger för att något skall hända. I verkligheten har man inte tillräckligt med personal, såväl projektlede som följer upp arbetet och arbetare som utför arbetet, utan använder ens arbete som utfyllningsarbete så att säga.
Om det i arbetet ingår att demontera och återmontera solceller så måste Du kontrollera att företaget har nödvändiga tillstånd med att arbeta med elanläggningar och solceller.
Glöm inte att ta med i kontraktet en tidplan med vite om företaget blir sent.
Glöm inte att bekräfta allt muntlig med skriftligt så att det vid en eventuell tvist blir olika tolkningar om vad som har sagts osv.
Konsumentverket till slut har en mycket bra hemsida där du får förslag till kontrakt mallar, för det som inte framgår av det skriftliga kontraktet utan är enbart muntligt överenskommit är mycket svårt att driva gentemot entreprenören.
Slutligen så anlitar J38 någon vid namn Alex som ringer för att "medla" i konflikten. Alex roll är dock mycket oklart och hans telefonnummer enligt hitta.se verkar inte vara någon representant för J38.
Utan tvekan väljer bort för oss har de gjort alla fel som man överhuvudtaget kan göra som takfirma Dessutom är de skyldiga oss flera 100.000 kr som vi inte vet om vi någonsin kommer att få kostnaden hamnade på 910.000 kr och hela arbetet tog sju månader med trasiga solceller som resultatK Kritikern skrev:
Jag håller med föregående skribent och lägger till senaste inlägget från J38 till ARNY Ylva Nybäck skrev:
J38: "solar energy group utförde monteringen av solpanelerna, dom har samtliga behörigheter som behövs.Ni har även blivit fakturerade av dom för detta. Se även bifogad text där kunden meddelar att dom ska betala efter slutbesiktning blivit godkänd vilket den blivit och även efter skräpet skulle hämtas skulle det betalas sedan har det blivit radiotystnad vi kommer att lämna över kvarstående belopp på fakturan till kronofogden och era påstående på bygghemma kan ni inte hota oss med vi kan tyvärr inte kommentera där men har nu fattat beslut att vi lämnar över detta till kronofogden och även till vår advokat som kan stämma er för falska påstående och förlorade intäkter/räntor m.m"
Svar: Det är så osammanhängande text så det går inte att förstå, tyvärr. Vi har tydligen gjort inlägg på bygghemma men det känner jag inte till. Jag förstår inte heller vilka de falska påstående. Tyvärr kan jag inte stå för förlorade intäkte/räntor när jag såsom många andra talar sanning. Dvs. kommer J38 att stämma alla andra som gjort inlägg som kan uppfattas som kritiska av J38?
Skriv texten i ett ordbehandlingsprogram så kan du spara det och redigera hur du vill.B Bobo23 skrev:Har du fått någon mer reaktion från J38? Jag sparade ett utkast till svar på Byggahus i denna fråga men hittar den inte därefter. Hur söker man utkast man sparar på Byggahus?
"23 feb 2011 12:25
Är det knöligt att implementera ska vi kanske inte lägga tid på det, men är det en lätt grej så kan det ju verkligen vara en ide."
Med vänliga hälsningar
Bo Lindwall
När du är klar/nöjd med texten så kopierar du den och klistrar in texten på BH.